Hillbilly speedshopen

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Hillbilly_speedshop
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 79
Blev medlem: tis sep 16, 2008 8:35 pm
Ort: Alunda
Kontakt:

Hillbilly speedshopen

Inlägg av Hillbilly_speedshop »

Hej alla glada här kommer en tråd om alla dumheter som försegår i speedshopen.
Ja gillar å göra så mkt det går själv och så billigt det går. därav en del epa-lösningar ;)
Är nybörjare på bilbyggen och turbobilar. bästa sättet å lära sej är ju att prova på själv å pula med skiten.

Utgångsobjektet var en 142 -73. körde med den original ett halvår ungefär innan den blev offer för ombyggnad. en 745 turbo köptes som donatorbil. eftersom jag är nybörjare på det här va det betydligt enklare än att köpa (eller bygga) bara en motor. har inga byggbilder tyvärr. hade ingen kamera då.

hur lägger man in bilder på den här sidan?
Senast redigerad av Hillbilly_speedshop den ons maj 27, 2009 8:11 pm, redigerad totalt 4 gång.
ingen rök utan 142
Användarvisningsbild
Melkutt
Forumsberoende
Inlägg: 636
Blev medlem: mån okt 17, 2005 8:23 pm
Ort: Gotland
Kontakt:

Inlägg av Melkutt »

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=22173 läs denna tråd så kan du lägga in bilder sen :wink:
http://www.m-speed.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Melker H
Hillbilly_speedshop
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 79
Blev medlem: tis sep 16, 2008 8:35 pm
Ort: Alunda
Kontakt:

Inlägg av Hillbilly_speedshop »

tackar som fan.

här kommer en bild då.
som sagt är jag nybörjare och visste inte att man kunde vrida tryckhuset på turbon utan byggde stor scoop för tryckslangen :P

http://s199.photobucket.com/albums/aa15 ... G_3030.jpg
ingen rök utan 142
Hillbilly_speedshop
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 79
Blev medlem: tis sep 16, 2008 8:35 pm
Ort: Alunda
Kontakt:

Inlägg av Hillbilly_speedshop »

ingen rök utan 142
Hillbilly_speedshop
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 79
Blev medlem: tis sep 16, 2008 8:35 pm
Ort: Alunda
Kontakt:

Inlägg av Hillbilly_speedshop »

hengjorda distanser av 40mm ID rör och ett uppochner vänt orginalgrenrör. undrar om detta påverkar flödet nåt jämfört med bara ett orginalgrenrör.?

http://s199.photobucket.com/albums/aa15 ... G_3032.jpg
ingen rök utan 142
Hillbilly_speedshop
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 79
Blev medlem: tis sep 16, 2008 8:35 pm
Ort: Alunda
Kontakt:

Inlägg av Hillbilly_speedshop »

läste av den idag med bredbandslambda. lambda värdet låg rättså stadigt runt 0.99 vid tomgång och lugn körning. men när jag laddade på fullt ca 1,1 bar, så sjönk lambdan till knappt 0.9 kan det bero på att tändningen inte hänger med. osäker på om det är chippat nämligen. reta inte upp er på att jag är amatör nu:P
ingen rök utan 142
Babs
För mycket laddtryck
Inlägg: 373
Blev medlem: lör nov 01, 2003 2:17 pm

Inlägg av Babs »

den går för snålt om du har 0.9...rödblockare brukar trivas runt 0,8-0,85 i lambda,kollat avgastemp/mottryck?isf gå ej över 880grader nånting..

verkar sm du kan sänka laddet till 1,0 för att få rätt lamda..standard b230et brukar inte gilla mycket högre ladd med originalgrenrör iaf,pga avgasmottryck som i sin tur skjuter de klena stakarna genom blocket
Hillbilly_speedshop
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 79
Blev medlem: tis sep 16, 2008 8:35 pm
Ort: Alunda
Kontakt:

Inlägg av Hillbilly_speedshop »

okej tack för tipsen. glömde skriva motor spec. b23 block med marinvev och hårda kolvar & stakar. 398 topp. vet ej vad som är gjort med toppen. gröna, s60R spridare eller vad det är. grenrör som på bild. orginalinsug. uppgraderat t3 aggregat. vet ej om databoxarna är chippade. original btr. laddar ca 1,1 bar.

grejen är att i papprena som följde med bredbandslambdan stog att man skulle ha 1 i lambda på turbomotorer och ca 11-12 i luft/bränsle värdet.
så jag förstog det som att min gick fett på fullt laddtryck. (0.9 lambda)
men det stämmer inte altså?
ingen rök utan 142
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

0.9 är rikt men man vill att motorn ska gå ännu rikare vid belastning.
Med överladdning vill man ligga till vänster om maxeffekt för att få extra kylning från bränslet.

Bild
Hillbilly_speedshop
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 79
Blev medlem: tis sep 16, 2008 8:35 pm
Ort: Alunda
Kontakt:

Inlägg av Hillbilly_speedshop »

okej tack för svaren. en proggresiv btr ska inhandlas och se om man får till ordentliga värden.
ingen rök utan 142
Hillbilly_speedshop
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 79
Blev medlem: tis sep 16, 2008 8:35 pm
Ort: Alunda
Kontakt:

Inlägg av Hillbilly_speedshop »

lägger upp en bild på cockpit. ska klämma dit sportratten igen. åkte på sladd med den där och lite handsvett igårkväll :wink:
http://s199.photobucket.com/albums/aa15 ... G_3034.jpg
ingen rök utan 142
Hillbilly_speedshop
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 79
Blev medlem: tis sep 16, 2008 8:35 pm
Ort: Alunda
Kontakt:

Inlägg av Hillbilly_speedshop »

från i somras. där var den blank å finer

http://images6.bilddagboken.se/33/_u1/_ ... 042143.jpg
ingen rök utan 142
Hillbilly_speedshop
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 79
Blev medlem: tis sep 16, 2008 8:35 pm
Ort: Alunda
Kontakt:

Inlägg av Hillbilly_speedshop »

Jaha nu blir det inga mer fulbyggen på ett tag. Varslad från jobbet! :thumbdown:

ett litet klipp från isen också =)
http://www.youtube.com/watch?v=s3-DGfgo ... annel_page
ingen rök utan 142
nitraM
För mycket laddtryck
Inlägg: 378
Blev medlem: ons maj 16, 2007 10:28 pm
Ort: Hedemora

Inlägg av nitraM »

Varför sitter det ett extra mätarhus under handskfacket?

Snyggt med knivarna :D
Hillbilly_speedshop
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 79
Blev medlem: tis sep 16, 2008 8:35 pm
Ort: Alunda
Kontakt:

Inlägg av Hillbilly_speedshop »

knivarna tyckte jag va kul en gång i tiden. innan det hamnade turbo i den.
740 mätarhuset är en snabblösning. har tamp, amp, varvräknare där. :roll:
ingen rök utan 142
Skriv svar