Sida 1 av 3

Volvo P1800 -67

Postat: tor okt 16, 2008 12:21 pm
av taz82
Hellu!

Först får jag väl skriva att det inte finns några turboplaner för denna (får man vara med då?)

Jag har lagt handpenning på karossen och skall hämta den nästa vecka, bilderna är säljarens bilder.

Bild
Bild
Bild

Planerna är som följer:
Bli klar med renoveringen av min bruksbil.
* Rensa hela karossen på allt, inkl. rutor, verkligen ALLT!!! och kapa upp
balkar underifrån så bläster kommer åt precis överallt
* Smålaga och förbereda för bläster
* Ta in på blästring och kanske grundning beroende på hur dåligt det är
* Förstärka upp där det behövs, sätta dit ny plåt under balkarna (som då är grundade på insidan)
* grunda om det inte är gjort
* Få dit Volvo 940 1041-axel med slungdiff eller få in drevsatsen i 1030-axeln som sitter på, slungdiff
blir det iaf! Billigt är bra!
* Få till en framvagn antingen med dubbla A-armar eller någon annan lösning
* Skivbromsar runtom från 850/960, dock utan ABS-funktion hade jag tänkt mig.
* Köpa in sid/baksmäll 850 med 2.0 10v 126hk motor och manuell låda.
* Passa in 2.0 10v 850 motor med M90 rödblockslåda och adapterplatta
(har lådan redan och kardan på gång in)
* Byta tredje drevet mellan M56 lådan och M90 lådan eller svetsa stoppring på M90

Ja.... Det är en början till planen.... När den är reggad ska jag ha i en 2.5
20v GLT spis som är lite småplanad och tillfixad. Har även tänkt mig lite
småfuffens lustgas eller vatteninsprut i egen design.

Varför 2.0 10v motor? Jo, P1800 är godkänd för 140hk/2xx Nm. 2.0 10v
spis lämnar 126hk/170Nm = går att regga med utan att det blir ombyggt
fordon.
Sen får man säkert inte byta till skivbromsar runtom utan att fråga SBP....
Men det tänker jag inte bry mig om ;)
Tänkte alltså plocka sprut, kopplingshydralik, pedaler, instrument mm.
Från 850:in... Prisvärt var ordet!

Detta är ett lågbudget långtidsbygge... "Alla andra" sätter ju T5 spisar,
därför väljer jag att bygga sugmotor då jag bedömer att det bör räcka
med 200-250hk på 900-1000kg bil för att ha roligt, INTE sätta bästa tider
på strippen!

Och ja, den är svart i pappren!

Är projektet intressant trots avsaknad av turbo?

Postat: tor okt 16, 2008 12:41 pm
av Moggemx
Självklart är det ju intressant :thumbright:
Bara för att sidan heter "sävarturbo" så måste man ju inte ha det 8)

Blir nog en grymt frän bil när du är färdig med den! :P

Lycka till :thumbright:

Postat: tor okt 16, 2008 1:46 pm
av Rydberg
Moggemx skrev:Självklart är det ju intressant :thumbright:
Bara för att sidan heter "sävarturbo" så måste man ju inte ha det 8)

Blir nog en grymt frän bil när du är färdig med den! :P

Lycka till :thumbright:
sugis spisar e grymmare :thumbright:

Postat: tor okt 16, 2008 4:28 pm
av werd
Sugis spis är allid intressant. Och nu kommer den ju inte sitta i en tråkig bil ju! :)
Kommer följas så nu vill vi ha mycket bilder!
Lycka till!

Postat: fre okt 17, 2008 7:17 am
av * * * NXJ * * *
Välkommen :!:

En P1800 är ju skitfrän :thumbright:

Ser fram emot bygget. Har du varit i kontakt med SFRO eller har koll på kriterierna för ombyggt fordon. Tänkte bara så att det inte blir några konstigheter...

:arrow: /NXJ

Postat: fre okt 17, 2008 9:20 am
av taz82
Rydberg skrev:
Moggemx skrev:Självklart är det ju intressant :thumbright:
Bara för att sidan heter "sävarturbo" så måste man ju inte ha det 8)

Blir nog en grymt frän bil när du är färdig med den! :P

Lycka till :thumbright:
sugis spisar e grymmare :thumbright:
Vassa sugspisar är ballt..... Men turbosexor slår väl allt!
werd skrev:Sugis spis är allid intressant. Och nu kommer den ju inte sitta i en tråkig bil ju! :)
Kommer följas så nu vill vi ha mycket bilder!
Lycka till!
Hoppas ha den rostfri och blästrad med bakvagn till sommaren.... Ungefär det tempot hade jag tänkt mig :) Tackar!
* * * NXJ * * * skrev:Välkommen :!:

En P1800 är ju skitfrän :thumbright:

Ser fram emot bygget. Har du varit i kontakt med SFRO eller har koll på kriterierna för ombyggt fordon. Tänkte bara så att det inte blir några konstigheter...

:arrow: /NXJ
Saxat från Zatzy (The real pinto = SFRO):
http://www.zatzy.com/teknik/212652-besi ... p1800.html

"Volvo har godkänt P1800 för 140 hk och 215,8 Nm så man måste som sagt gå via ombyggt fordon som Baalzamon skriver för att kunna använda en vettig motor."

Allt beror väl på besiktningssnubbe sen... Men jag åker icke bana med trumbromsar bak, så är det bara :)
Går den inte igenom bes så kanske jag glömmer att besöka SBP på nåt år....

Postat: fre okt 17, 2008 11:47 am
av * * * NXJ * * *
taz82 skrev:
* * * NXJ * * * skrev:Välkommen :!:

En P1800 är ju skitfrän :thumbright:

Ser fram emot bygget. Har du varit i kontakt med SFRO eller har koll på kriterierna för ombyggt fordon. Tänkte bara så att det inte blir några konstigheter...

:arrow: /NXJ
Saxat från Zatzy (The real pinto = SFRO):
http://www.zatzy.com/teknik/212652-besi ... p1800.html

"Volvo har godkänt P1800 för 140 hk och 215,8 Nm så man måste som sagt gå via ombyggt fordon som Baalzamon skriver för att kunna använda en vettig motor."

Allt beror väl på besiktningssnubbe sen... Men jag åker icke bana med trumbromsar bak, så är det bara :)
Går den inte igenom bes så kanske jag glömmer att besöka SBP på nåt år....


Jag tänkte mest på http://www.sfro.com/bilarframe.html under "info ombyggnad""punkt2c" Byte av fram och bakvagn, motor och växellåda, bromssystem samt styrning



Skit samma! Det blir skitfränt att fälja ditt bygge! Kör hårt!


:arrow: /NXJ

Postat: fre okt 17, 2008 7:29 pm
av Mats_L
Det här är snyggaste volvon som byggts någonsin, ska bli riktigt kul att följa dig och ditt projekt. :thumbright: :thumbright: :thumbright:

Postat: fre okt 17, 2008 9:11 pm
av punganisse
Fan va brutal,vill se massa mera bilder

Postat: fre okt 17, 2008 10:42 pm
av Nicklas Eriksson
:thumbright: :thumbright: :thumbright: P1800 är kult :)

Ser fram emot att följa det här projektet!

Du gör som du vill, men pengarna och besväret att gå genom SFRO och få det rätt på pappret från början är ju peanuts jämfört med allt annat besvär och pengar som hamnar i ett sånt här projekt.

Byter du hela drivlinan+bromsar och dessutom framvagn då är det nog bara ombyggt som gäller för att komma igenom hos sbp med gott samvete.

Hursomhelst, så ska det bli roligt att följa!

Postat: fre okt 17, 2008 11:35 pm
av taz82
Gott samvete är ju en sak... Min 960 reggad med B204FT rullade rakt
igenom med B230FK/16v sugtopp i våras :) Dock med fultillverkad kåpa
över kamremstransmissionen... Look-alike-grejer funkar ju!

Samma om jag använder 940 diffhus blandat med orginalgrejer...

Postat: lör okt 18, 2008 1:14 am
av taz82
Men vi får se :)

Det är ju inga omöjligheter att få den reggad riktigt. vill ju ha en vässad
170hk GLT-spis i slutändan... Men att få ren reggad med utbytt motor bör
man ju komma långt på... Vi pratar mest lösningar rakt från andra nyare
Volvomodeller så det är ju inte rocker-science direkt!

Men men.. Där nog minst ett år kvar tills jag behöver börja oroa mig för sånt!

Postat: lör okt 18, 2008 9:36 pm
av Alriksson
om du vill köra sugmotor, varför ödsla mödan på en volvo vitmotor?

volvo 5:a = orginal tvärställd, svårt att hitta manuell låda som funkar (om du nu inte vill köra automat). varken motor eller låda är "top of the line" heller när det gäller sugmotorer (eller hållbarhet när de gäller lådan). 2L varianter är de inte så gott om heller?

BMW 6:a = M20B25 är på 170hk (och M20B20 125hk) och har jävligt goda trimmöjligheter både med sugmotor eller om du skulle vilja turbokonvertera. getraglådor som passar till M20 är typ bland de bästa som tillverkats till standardbilar.

M30 finns som 2L från E12 modellen som har antingen 115 eller 130hk (även 125hk?) och här har du en 3,5L variant på 211hk som top.


nu är det ju ett jävka slit oavsett vilken motor du väljer men jag tror fan en M20 hade varit lättaste motorn att få i bilen. Men man vill ju inte alltid göra det lätt för sig :) lycka till

Postat: sön okt 19, 2008 9:44 am
av taz82
Alriksson skrev:om du vill köra sugmotor, varför ödsla mödan på en volvo vitmotor?

volvo 5:a = orginal tvärställd, svårt att hitta manuell låda som funkar (om du nu inte vill köra automat). varken motor eller låda är "top of the line" heller när det gäller sugmotorer (eller hållbarhet när de gäller lådan). 2L varianter är de inte så gott om heller?

BMW 6:a = M20B25 är på 170hk (och M20B20 125hk) och har jävligt goda trimmöjligheter både med sugmotor eller om du skulle vilja turbokonvertera. getraglådor som passar till M20 är typ bland de bästa som tillverkats till standardbilar.

M30 finns som 2L från E12 modellen som har antingen 115 eller 130hk (även 125hk?) och här har du en 3,5L variant på 211hk som top.


nu är det ju ett jävka slit oavsett vilken motor du väljer men jag tror fan en M20 hade varit lättaste motorn att få i bilen. Men man vill ju inte alltid göra det lätt för sig :) lycka till
Tack för ditt tips! Jag är helt med på ditt resonemang! Jag har tre bilar,
en 16v turbo och en 24v sugis, då känns det som att med en 20v femma
så har jag ganska mycket olika roliga motorljud iaf :)

Sen är det ju en Volvobil och då tycker jag nog att man skall ha en
Volvomotor i den, särskillt på en sån här gammal klassiker. Om man tar
ett stort kliv och lämnar dom gamla B18/B20 spisarna så känns femman
rätt lagom tycker jag. Som sagt, jag tror den kommer vara rätt körbar
med 200hk på 900-1000kg!

Bygger man riktiga effektbyggen så spelar det ju mindre roll vad det är
för motor man häver i, men denna skall inte bli så supervass... Först
funka och sen uppgraderas lite efterhand!

Postat: mån okt 20, 2008 11:39 am
av j björk
Verkar ju bli ett intressant projekt :thumbright:
P1800 är ju riktigt fränt :wink:

Nu har jag varken någon volvo 5:a eller bmw m20, men det känns ju som femman skulle vara det bättre valet viktmässigt, och det borde ju vara en viktig aspekt för bankörning.