jag kan inte mycket om 2T så jag skulle behöva lite hjälp med detta konsept.
inget super seriöst men lite roligt sido progekt

nåra grund data på motorn från tidigt -80 tal
1 cylinder
borr 78mm
slag 70mm
slagvolym 335cc
avgas dur 164 grader dur
insug dur 140 (kolvstyrd)
spolcanaler 120
förgasare: 30mm mikuni vm
avgassystem: modell ljuddämpare
kompa förhållande: okänt ännu men det är lågt och förbräningsrummet är förskutet i toppen? ( jag har en topp på lager som har mer traditionellt utseende ska leta fram den)
tändning magnet typ med brytare och mekanisk tändförställare mot varvtal (ingen tänt kurva än?) nån som kan säga vad man ska ha som utgångs läge med rätt klämspalt ca 50% sqirs?
cylinder av aluminium men med gjutjärns foder.
kylning: fläckt men jag ska köra luft kylt sen tror jag.
ska försöka att beskriva canalerna också.
avgas canal 46mm som bredast (0.59 mot borren) och 25mm som högst, 35mm dim på första biten av heddern men canalen är ca 8mm bredare i cylindern.
spolcanaler 2st totalt, mot cylinderloppet 31x 15.5mm nästan helt fyrkantig 480x2mm/2. 960totalt ( motsvarar arian av ett 35mm rund canal) de har faktiskt rätt utsvängd form så inner radien(flödes cof) är rätt bra för att vara en sån här "low performens" maskin.
insugnings canal mot culinder loppet 48x26mm (nästan helt fyrkantigt) 1248mm/2=40mm runt hål.
mot insugnings gummit är canalen rund med 35mm dim.
nu till den stora frågan vart sitter effekten gömd?

vad törs man varva en sån här? 7500rpm? 3444fps
och hur mycke lönar det sig att varva med dessa spolkanaler? de kommer givetvis att portas ordäntligt men jag orkar inte typ bygga om hela cylindern

sen är nog en viktig parameter att det är rätt kassa variatorer (powerblock) så det måste bli en ganska brett register för att starten ska bli bra och man ska hamna först i mål så klart

det kanse blir bättre variatorer till nästa år men i år blir det rätt enkelt konsept, och ja en annan parameter är att totala arbets insatsen på motor bygget är satt till ca 2dagars jobb. och då inkluderar det en del bromsbänks körning också.
jag har en gammal 250cross pipa skulle den gå att använda i brist på annat?
jag har också en del förgasare modell VM 38, 40, 44mm

jo den måste borras+0.5-1.0mm ser ut att ha gått en 8000mil ungefär

pipan, jag kan inte så mycket om sånt här jag har svetsat ett par pipor till gp förut men det var länge sen.
vad tror ni om denna gratis beräkning på en pipa, rätt dåligt med inpots?
men det baseras på professor gp blair beräkningar iallafall.
vart inte tot dim (D3) liten?
jag har bara gissat duration, rpm och dim på avgasporten??