Volvo p1800 Renoverings projekt! Pulverlackade !!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
andreaz_p1800
Lite mer laddtryck

Volvo p1800 Renoverings projekt! Pulverlackade !!

Inlägg av andreaz_p1800 »

Tjena tänkte jag skulle lägga in mitt p1800 projekt här.

Jag har alltid varit förtjust i volvos p1800 bilar och har alltid velat ha en.
Så för ett år sedan typ så började jag leta lite smått och kolla på p1800 på blocket och lite andra sidor, men konstaterade att här hemma i Sverige var dom alldeles för dyra och jag skulle aldrig ha råd med en eftersom jag gick i skolan...
Därför började jag kolla runt lite vad dom kostade utomlands, kollade blandannat i england och där hittade jag en men efter ett tags mailande med han så beslutade jag mig för att det inte var något att ha för han verkade väldigt skum och gick inte att lita på..

Så letandet fortsatte, och en dag så var det en annons på en p1800 på blocket som stog i Amerika så jag mailade med han och pratade en hel del med han, men den var rättså rostig så jag va lite osäker. Sen sålde han den. Sen gick det någon vecka och då fick jag ett mail av han där det stog att han hade fått tag på en annan som va mycket bättre skick. Så han mailade bilder från alla myliga och omöjliga vinklar och vrår som jag bad han om:P

Så efter lite funderande så bestämde jag mej för den.
och den sheppades över hit och anlände till göteborg.

Så den 8 februari 2008 åkte jag och pappa till Göteborg och hämtade bilen.

Så startade min historia med detta projektet, blott 19 år och ändå har jag importerat min första bil:)

Nu över till bilderna, vi börjar när jag hämtade den och slutar för någon vecka sen...

I göteborg för hämtning
Bild

Bild

Bild

Hemma med den vid huset.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Efter endel nedmontering
Bild

Bild

Golvmattor bortskrapade
Bild

Bilen upphängd i sin vagga och ännu mer bortplockat
Bild

Bild

Bild

Motorn upphängd i sitt stativ
Bild

Det va alla bilder än så länge. har kommit längre men har inte fota ännu:P

Vad tycks så här långt?
Senast redigerad av andreaz_p1800 den ons maj 27, 2009 11:40 am, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
tim gustavsson
För mycket laddtryck

Inlägg av tim gustavsson »

ja tycker det bara skriker pro street om 1800! hoppas du tänker ha ett par feta bakhjul+ v8 :twisted:

mvh tim
Användarvisningsbild
Mats_L
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Mats_L »

riktigt fräscht utgångsobjekt jämfört med andra P1800:or
Vad har du tänkt dig göra med bilen?
Min kluvna personlighet är något som inte jag har att göra med.
The
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av The »

Inredningen var ju allt annat än välhållen men karossen såg väldans fin ut i plåten :thumbright:

Sabba den inte med att kapa sönder den bara, rätt vårdad och renoverad blir den bara mer och mer värd :)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
andreaz_p1800
Lite mer laddtryck

stroker_tim jasså:P någon v8 kommer det inte hamna i denna bilen..

Mats_L
Ja inte alls så mkt rost. men den kommer också från californien;)
Jag ska totalrenovera den. blästra underredet och alla hjulupphägningsgrejer. sen pulverlacka grejerna. Ny inredning ska sys upp av något företag, Och motorn ska trimmas. Det ska sjävklart på ny lack:)

The nej den va rätt kass:P men det är för att den har stått i californien.. men fördelen är att inte e så mkt rost;)
Användarvisningsbild
Mats_L
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Mats_L »

Schysst att det blir pulverlackat :thumbright: , lite trim skadar inte heller 8) , vad ska du köra på för set-up??
Min kluvna personlighet är något som inte jag har att göra med.
andreaz_p1800
Lite mer laddtryck

Mats_L ja det blir nog snyggt:P men har inte bestämmt mig om det ska vara blankt svart eller mattsvart pulverlack :S Jag antar att du menar setupen på motorn? det är inte riktigt bestämmt ännu. ska nog inte bygga den sj..
The
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av The »

Mest bang for the buck är väl en volvo 5:a med turbo. Går att få ner utan att kapa sönder motorrummet = går att återställa till original om man vill. :thumbright:
Torbjörn.A
Användarvisningsbild
Ponte
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Ponte »

Avundsjuk blir man! Nyfiken på vad du fick betala, är det något du vill avslöja? :) Har själv totalrenoverat en P1800 -64, röd och fin blev den :) Sydde upp helt ny inredning, nya säten, dörrsidor, innertack, golvmattor etc. Blästrade hela underredet och gjorde allting extremseriöst. Ångrar som fan att jag sålde den, men gjort är gjort..=( SKa bli kul att följa ditt projekt, P1800'an är ju volvos snyggaste bil genom tiderna, odiskutabelt.
andreaz_p1800
Lite mer laddtryck

The ja det går säkert men sen kanske inte bakaxeln och sånt håller så bra då.. så det är nog en avvägning. tycker att det är fräckare med en b20 med webrar som brölar;)

Ponte Japp det kan jag väll avslöjja:P för själva bilen betalade jag bara 17000 kr.. men med frakt och besiktningar m.m så kostade det hela 34000 kr...
Var det ett företag som sydde upp inredningen eller du sj? tipps om vart du fixade det? Och vart köppte du delar ifrån?
Ja den är lätt den grannaste bilen dom gjort:)
Användarvisningsbild
Ponte
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Ponte »

34000, Det var ett riktigt bra pris med tanke på skicket! CVI Automotive och veteranprodukter ab har nog i stort sett allt, även om dom tar rejält betalt för vissa delar :)

Ang inredningen så var det en kille här i lycksele som gjorde det, men just nu står det stilla i skallen så jag kommer inte på vad han eller hans företag heter :)
The
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av The »

andreaz_p1800 skrev:The ja det går säkert men sen kanske inte bakaxeln och sånt håller så bra då.. så det är nog en avvägning. tycker att det är fräckare med en b20 med webrar som brölar;)

Ponte Japp det kan jag väll avslöjja:P för själva bilen betalade jag bara 17000 kr.. men med frakt och besiktningar m.m så kostade det hela 34000 kr...
Var det ett företag som sydde upp inredningen eller du sj? tipps om vart du fixade det? Och vart köppte du delar ifrån?
Ja den är lätt den grannaste bilen dom gjort:)
Nog håller axeln för en standard turbofemma.

Men det är ju nått visst med sugtrimmade snurror. :twisted:
Torbjörn.A
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

The skrev:Mest bang for the buck är väl en volvo 5:a med turbo. Går att få ner utan att kapa sönder motorrummet = går att återställa till original om man vill. :thumbright:
Den motorn har ju två problem.
Den har en cylinder för lite...
Och den har en cylinder för mycket.
Användarvisningsbild
Walle
För mycket laddtryck

Inlägg av Walle »

Cpt Tuttle skrev:
The skrev:Mest bang for the buck är väl en volvo 5:a med turbo. Går att få ner utan att kapa sönder motorrummet = går att återställa till original om man vill. :thumbright:
Den motorn har ju två problem.
3 cyllar för lite menar du :hihi:

Ser förövrigt ut att vara ett trevligt projekt! keep up the work :thumbright:
There are two things in life where penetration is really important.....and the second one is welding.
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Walle skrev:
Cpt Tuttle skrev: Den motorn har ju två problem.
3 cyllar för lite menar du :hihi:
Hellre raka sexor än konstiga vinkelförskjutna motorer... :roll:
Skriv svar