har sett något sånt tidigare hos ST. Men fråga inte men gissar personligen på att de blir någon sorts virvel som får upp farten på blandningen in i förbränningsrummet.
Hej Jens dom har säkert wet flow den till rätt swirlh det blir
bättre blandat bränsle och luft, jag har läst i Engine master att dart
har börjat med det dom tjänar om jag inte minns fel mellan
25-30 hp, kanske Erland kan rätta mej om jag har fel.
Jag är inte så bra på det här med våtflöde men vissa ställen i förbränningsrummet är värre att blöta ner än andra. Jag skulle tro att det rättar till ett problem med att stiftet blir för blött eller kallt. Jag ska läsa igenom vad som står på speedtalk. Erland.
Thanks...alot of time in the design and execution of that product. I'm not going to go into alot of detail about the vane shape but I would say it helped a handful of parameters we feel is important. It helped dry flow a fair amount as well when combined with the right valvejob and bowl shape. It also quieted down the port at lifts we feel represent the bulk of what the end users are likely to utilize. In short I was able to produce a higher flowing port and still retain a moderate cross sectional area meeting my 210 cc product goal by mixing that feature with a few others that complimented one another.
Verkar helt klart vara något som kunde vara lönt att prova på en 531 topp. Erland.
Med en sådan kanal får man nog tänka i 2 takts banor och även vad som händer vid överlapp, på en icke crossflow topp tror jag inte att det är så bra.
Att inte blöta ner stiftet är väldigt viktigt, vad jag hört så kan man tappa över 100 hk på en v8 om stiftet sitter fel i förbränningsrummet. Jag har pratat med en gubbe om sådana kanaler som började trimma 2 taktsmotorer på 50 talet och sedan 4 takt i början på 70 talet och han tog upp detta med mig för 15 år sedan och menade att varför köra ut färskgasen i avgaskanalen. Sen vet jag inte vad man ska tro men andra trimmare som sett hans toppar har undrat varför har han gjort så.