BMW's IX system?
BMW's IX system?
Vad är de som inte håller i t ex E30in system? Jag vet jag läst vad de var nånstans men kan inte komma på vad de var...
Och är de någon som vet vad diffarna har för utväxling på en E30 IX?
Och är de någon som vet vad diffarna har för utväxling på en E30 IX?
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Här hittar du bra E30 iX specifik information:
http://home.earthlink.net/~wardellhix/iX/
Splines på utgående axel från fördelningslådan kan torka ut = rost och haveri med rensade splines. Sen sticker inte splinesade delen av axeln in så långt som den kan, går att shimsa på mer instick. Precis som med oljan i diffar, fördelningslåda och växellåda så är det bra att se över nivån..
Den främre klumpen är väl inte störst dimensioner på, så den kan gå åt och är en öppen differential, ingen visco eller lamell-koppling där.
Sen brukar främre drivaxlarna ta stryk om man sänker dom, och axlarna pekar redan upp mot hjulen som standard så det är något man ska tänka på.
http://home.earthlink.net/~wardellhix/iX/
Splines på utgående axel från fördelningslådan kan torka ut = rost och haveri med rensade splines. Sen sticker inte splinesade delen av axeln in så långt som den kan, går att shimsa på mer instick. Precis som med oljan i diffar, fördelningslåda och växellåda så är det bra att se över nivån..
Den främre klumpen är väl inte störst dimensioner på, så den kan gå åt och är en öppen differential, ingen visco eller lamell-koppling där.
Sen brukar främre drivaxlarna ta stryk om man sänker dom, och axlarna pekar redan upp mot hjulen som standard så det är något man ska tänka på.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
De lät ju faktiskt ganska lovande
Jag hade väl inte direkt tänkt ha sakerna i en BMW utan en helt annan bil och E30in kan ha tillräckligt smal spårvidd för att de ska gå få till 
Och håller framdiffen för 400+ i en RC bör de duga för mig. Lådan antar jag är lika stark som andra BMW lådor?


Och håller framdiffen för 400+ i en RC bör de duga för mig. Lådan antar jag är lika stark som andra BMW lådor?
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Det verkar som vissa kan köra sönder vad som helst även på original effekt, och andra inte. Men då har man nog inte tittat tillräckligt länge på vad problemet är..
Lådan är en Getrag 260, och håller som dom brukar (bra) och fördelningslådan tål lika mycket stryk om den inte körs torr. Det kan ju vara en bra idé att ha samma däck fram och bak också..
Lådan är en Getrag 260, och håller som dom brukar (bra) och fördelningslådan tål lika mycket stryk om den inte körs torr. Det kan ju vara en bra idé att ha samma däck fram och bak också..
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Samma däck runt om är väl mer än regel än en rekomendation på en fyrhjulsdriven bil!?mattias skrev:Det verkar som vissa kan köra sönder vad som helst även på original effekt, och andra inte. Men då har man nog inte tittat tillräckligt länge på vad problemet är..
Lådan är en Getrag 260, och håller som dom brukar (bra) och fördelningslådan tål lika mycket stryk om den inte körs torr. Det kan ju vara en bra idé att ha samma däck fram och bak också..
Du verkar ju kunna mycke om detta vet du vad de är för mått mellan anläggnings ytan på skivorna på e30in också?

Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
e30 iX har ju samma fyrhjulsdriftsystem som Sierra (och då Sierra/Escort Cossie), men andra diffar och annan växellåda.
Ett enkelt och ganska pålitligt system och det finns ju folk som kan krydda viskodiffbromsarna bak och i mitten lite för bättre känsla.
/Gustaf
Ett enkelt och ganska pålitligt system och det finns ju folk som kan krydda viskodiffbromsarna bak och i mitten lite för bättre känsla.
/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Johan ; Det är definitivt ingen dum regel att ha likadana däck runt om. 
Prova å sök på får du se. Alla system är inte likadana men.
Anläggningsyta på skivorna ? Hur/var/vilka skivor?

Prova å sök på får du se. Alla system är inte likadana men.
Anläggningsyta på skivorna ? Hur/var/vilka skivor?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
bak t ex, var mest ute efter hur bred den är fram respektive bak i förhållande till bilen jag "drömmer" om att sätta sakerna på! Den ska visserligen breddas, men kul att veta lika fulltmattias skrev:Johan ; Det är definitivt ingen dum regel att ha likadana däck runt om.
Prova å sök på får du se. Alla system är inte likadana men.
Anläggningsyta på skivorna ? Hur/var/vilka skivor?

Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Dom provar bara på gatan... så det känns "rätt".
Det är väl en kompromiss, men en noggrann besiktningsman tittar säkert lite närmare på bromsarna när bilen är på lyften.
Det är väl en kompromiss, men en noggrann besiktningsman tittar säkert lite närmare på bromsarna när bilen är på lyften.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Ursäkta OT men:mattias skrev:Dom provar bara på gatan... så det känns "rätt".
Det är väl en kompromiss, men en noggrann besiktningsman tittar säkert lite närmare på bromsarna när bilen är på lyften.
Japp, de kollar så bromsarna ser fräscha ut och provkör sedan, vanligtvis nitar de från 50km/h å tar det bra å inte drar åt nått håll är det ok.
De är lika arga varje gång man är inne med Calibran (4*4 UTAN turbo) å undar om den är importerad

Går iofs att dra ur säkringen till systemet för att deaktivera det för effektmätning på framhjulen och bromsprov, står i instruktionsboken.