BMW's IX system?

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1019
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

BMW's IX system?

Inlägg av Cassius »

Vad är de som inte håller i t ex E30in system? Jag vet jag läst vad de var nånstans men kan inte komma på vad de var...

Och är de någon som vet vad diffarna har för utväxling på en E30 IX?
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
nilsan
För mycket laddtryck
Inlägg: 245
Blev medlem: tor mar 23, 2006 9:31 pm
Ort: gbg

Inlägg av nilsan »

Farsan kör med en ix-klump fram på sin rallycrossbubbla "ca 400hk" o änsålänge inga problem..
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Här hittar du bra E30 iX specifik information:
http://home.earthlink.net/~wardellhix/iX/

Splines på utgående axel från fördelningslådan kan torka ut = rost och haveri med rensade splines. Sen sticker inte splinesade delen av axeln in så långt som den kan, går att shimsa på mer instick. Precis som med oljan i diffar, fördelningslåda och växellåda så är det bra att se över nivån..

Den främre klumpen är väl inte störst dimensioner på, så den kan gå åt och är en öppen differential, ingen visco eller lamell-koppling där.

Sen brukar främre drivaxlarna ta stryk om man sänker dom, och axlarna pekar redan upp mot hjulen som standard så det är något man ska tänka på.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1019
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av Cassius »

De lät ju faktiskt ganska lovande :) Jag hade väl inte direkt tänkt ha sakerna i en BMW utan en helt annan bil och E30in kan ha tillräckligt smal spårvidd för att de ska gå få till ;)

Och håller framdiffen för 400+ i en RC bör de duga för mig. Lådan antar jag är lika stark som andra BMW lådor?
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Det verkar som vissa kan köra sönder vad som helst även på original effekt, och andra inte. Men då har man nog inte tittat tillräckligt länge på vad problemet är..
Lådan är en Getrag 260, och håller som dom brukar (bra) och fördelningslådan tål lika mycket stryk om den inte körs torr. Det kan ju vara en bra idé att ha samma däck fram och bak också..
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1019
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av Cassius »

mattias skrev:Det verkar som vissa kan köra sönder vad som helst även på original effekt, och andra inte. Men då har man nog inte tittat tillräckligt länge på vad problemet är..
Lådan är en Getrag 260, och håller som dom brukar (bra) och fördelningslådan tål lika mycket stryk om den inte körs torr. Det kan ju vara en bra idé att ha samma däck fram och bak också..
Samma däck runt om är väl mer än regel än en rekomendation på en fyrhjulsdriven bil!?

Du verkar ju kunna mycke om detta vet du vad de är för mått mellan anläggnings ytan på skivorna på e30in också? :) Mellan tummen och pekfingret typ?
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

e30 iX har ju samma fyrhjulsdriftsystem som Sierra (och då Sierra/Escort Cossie), men andra diffar och annan växellåda.

Ett enkelt och ganska pålitligt system och det finns ju folk som kan krydda viskodiffbromsarna bak och i mitten lite för bättre känsla.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Johan ; Det är definitivt ingen dum regel att ha likadana däck runt om. :)
Prova å sök på får du se. Alla system är inte likadana men.

Anläggningsyta på skivorna ? Hur/var/vilka skivor?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5104
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

SBP har väl varit felkällan till ett gäng haverier på bmw ix. kör man upp dem och gör bromsprov på en 2hjuls rullande landsväg dödar man fördelningslådan.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1019
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av Cassius »

mattias skrev:Johan ; Det är definitivt ingen dum regel att ha likadana däck runt om. :)
Prova å sök på får du se. Alla system är inte likadana men.

Anläggningsyta på skivorna ? Hur/var/vilka skivor?
bak t ex, var mest ute efter hur bred den är fram respektive bak i förhållande till bilen jag "drömmer" om att sätta sakerna på! Den ska visserligen breddas, men kul att veta lika fullt :) Tror orginal axeln är just under 1400mm bred... Spårvidden 1300... med den axel jag har nu och orginal fälgar bör spårvidden vara närmare 1380 och de funkar då i org hjulhus. om än de är tight.
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Stormen
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: mån okt 27, 2008 10:54 am

Inlägg av Stormen »

The skrev:SBP har väl varit felkällan till ett gäng haverier på bmw ix. kör man upp dem och gör bromsprov på en 2hjuls rullande landsväg dödar man fördelningslådan.
Hur gör dom när dom ska bromsprova i så fall? Har hört massa subaru-folk säga samma sak.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Dom provar bara på gatan... så det känns "rätt".
Det är väl en kompromiss, men en noggrann besiktningsman tittar säkert lite närmare på bromsarna när bilen är på lyften.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
flp
För mycket laddtryck
Inlägg: 135
Blev medlem: mån aug 14, 2006 5:15 pm
Ort: Piteå

Inlägg av flp »

E30. ix är 166 bred vanliga 164.

Längd 432
Bredd 166
Höjd 138
Hjulbas 257
Spårvidd fram 140
Spårvidd bak 141
Vändcirkel 1050

MVH Micke
Fat people are harder to kidnap!
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo
402m: 10.44@217km/h
Användarvisningsbild
Herman
Forumsberoende
Inlägg: 507
Blev medlem: sön jan 06, 2008 8:08 pm
Ort: Finnerödja

Inlägg av Herman »

mattias skrev:Dom provar bara på gatan... så det känns "rätt".
Det är väl en kompromiss, men en noggrann besiktningsman tittar säkert lite närmare på bromsarna när bilen är på lyften.
Ursäkta OT men:

Japp, de kollar så bromsarna ser fräscha ut och provkör sedan, vanligtvis nitar de från 50km/h å tar det bra å inte drar åt nått håll är det ok.

De är lika arga varje gång man är inne med Calibran (4*4 UTAN turbo) å undar om den är importerad :hihi:.

Går iofs att dra ur säkringen till systemet för att deaktivera det för effektmätning på framhjulen och bromsprov, står i instruktionsboken.
Skriv svar