Jag bygger nytt på B230 och vill använda fördelaren bak på toppen. Min kamaxel saknar tyvärr drivning för det och jag tänker slipa upp ett spår för detta. Finns det någon som vet hur kammen ska vara placerad för att spåret ska hamna rätt om man tänker sig spåret placerat lodrätt?
Hamnar spåret i fel läge så bör det väl bli tras med justering inom beskedliga gränser
Jag saknar fördelaren till motorn så jag kan tyvärr inte sätta upp den och simulera tändläget just nu.
Jag vet jag har mätt upp sketen ett par gången å har en topp utritad med spåret rätt också..ska jag ut te farsans bod imorgon kan jag eventuellt kolla på toppen å knäppa några bilder... Du behöver dock både svarva upp ett hål å borra upp ett hål i kammen för fördelarn sticker in 60mm eller nåe sånt
Aj aj, Det kan alltså bli rätt mycket bearbetning. Jag vet att godset blir tunt i det urtaget som finns på standard kammarna. Jag har sett att som kan gå av där om man demonterar kammen så den trycks upp ojämt.
Det kanske tål att fundera lite vad som händer med kammen om man svarvar ur så mycket. Trots allt blir det ju inte så mycket belastning för att driva fördelaren så det borde gå bra men hur segt är materialet? Kanske blir svårt att bearbeta kammen med risk att förstöra en fin kam.
Alternativet är att hänga på fördelaren från gamla B21:an
Om du sett någon som kört av sin kam borde de de gått oljetorrt eller något sånt för de blir mycke gods kvar på kammen om man gör rätt.... Min kam som sitter i bilen nu är en K-kam utan spår från början fast med eftermonterat spår och hål... funkar kalas fint å har gjort 4-500mil i alla fall.. kammen är ju i alla fall 20mm grov å massiv..hålet är ju typ 8mm max så de blir ju möe gods kvar... ska försöka knäppa några bilder imorgon
annars får du la skicka ner kammen te mig så för kanske 2-300 kr kan vi fixa hål å spår i kammen
Btw vad ska du köra för sprut ?lh eller nåe eftermarknads ? kör du lh 2.4 tex så spelar de ingen roll om spåret kommer några grader hit eller dit för sprutet har ändå fast tändpunkt... å är de eftermarknadssprut kan man ju stroba de å ställa tändningen i alla fall
Det är vid demonteringen som den kammen gick av då den reste sig framtill och klämde på axialstyrningen som sprack.
Då godset är urtaget lite extra kring öppningen så fanns max ett par mm material kvar.
Den här kammen monteras/demonteras med hjälp av en brygga som håller den på plats när man spänner den.
Lika möe gods i en kam utan spår som i en med borde bli samma problem med std kam ? Jag har inte lyckats bryta av min kam ännu trots demont i alla fall...brukar alltid släppa överfallen jämnt å sen släpper jag de i mitten sist... Med K-kam är de ju ändå 11.9mm lyft så min kam borde ju spänna mer än andra när man demonterar å med kgs "gula" ventilfjädrar också...
Dock så är den grövre delen av hålet på min kam svarvat koniskt så de blir ju mer gods i mitten vid axialagret...
som sagt ska jag förbi garaget å sen hem te farsan kan jag både ta kort på Jigg å Kamaxeln med hemmagjort spår i då motorn är nere för lagning... återkommer sen..
Xuri skrev:Min kam som sitter i bilen nu är en K-kam utan spår från början fast med eftermonterat spår och hål... funkar kalas fint å har gjort 4-500mil i alla fall..
Samma här faktiskt! Samma kam o samma mil. Tänk på att spåret sitter lite offset från centrum.
Vart hos farsan men spåren i toppen/jiggen gick knappt å se längre...de är ett exentriskt spår i kammen mellan kl 1 å 7 kan man säga när rör sprinten på kammen är rakt upp... tog kort på spårt på min k-kam i alla fall men kan inte ladda upp de nu