Kan man räkna ut kompressionen efter svarvning av kolvar?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Kan man räkna ut kompressionen efter svarvning av kolvar?

Inlägg av Dennis Öhman »

Kan man det? Har svarvat ett gäng kolvar o undrar kompen utan att behöva montera och sen slita ut igen? finns formler eller liknande?
Användarvisningsbild
Landa_in_Racing
Forumsberoende
Inlägg: 811
Blev medlem: tis dec 04, 2007 8:24 pm
Ort: Södra Dalsland

Inlägg av Landa_in_Racing »

Ja det ska inte va så svårt, vad för mått eller motor gäller det? topp med mera?
Användarvisningsbild
halvor
För mycket laddtryck
Inlägg: 176
Blev medlem: tis dec 14, 2004 1:02 pm
Ort: Norge

Inlägg av halvor »

b = (a*s + a*n - n) / (s + a*n - n)

b=ny kompa
a=gammal kompa
s=slaglängd
n=hur mycket man svarvar av

Exempel:

b20, org kompa 8,7:1, 80mm slaglängd och 1,5mm nedsvarvning:

(8,7*80 + 8,7*1,5 - 1,5) / (80 + 8,7*1,5 - 1,5) = 7,73

Edit: gjelder självklart bara för plana kolvar
Senast redigerad av halvor den tis nov 25, 2008 5:50 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Peter L
För mycket laddtryck
Inlägg: 298
Blev medlem: lör okt 06, 2007 6:40 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Peter L »

halvor skrev:b = (a*s + a*n - n) / (s + a*n - n)

b=ny kompa
a=gammal kompa
s=slaglängd
n=hur mycket man svarvar av

Exempel:

b20, org kompa 8,7:1, 80mm slaglängd och 1,5mm nedsvarvning:

(8,7*80 + 8,7*1,5 - 1,5) / (80 + 8,7*1,5 - 1,5) = 7,73

Menar det här skulle stämma
Det stämmer om man har en platt kolv och tar bort 1 mm. Men har man en dome så tar man bort mindre än cylinderarean*avsvarvningen. Då måste man mäta. Formeln funkar också bra om man tex monterar kolven orörd med en kortare stake.
Peter Lindberg
0768032059
Finnsebbe
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:06 pm

Inlägg av Finnsebbe »

Formeln för kompressionen är:

K=(V+Vf)/Vf

Där V är en sylinders slagvolym och Vf är förbränningsrumsvolymen. Förbränningsrumsvolymen innehåller toppens "badkar", klämspaltvolym och eventuell grop i kolven. Ifall det är "dome" på kolven så reduceras "domens" volym från toppen+klämspalten.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5104
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

Det är ju bara mäta upp ursvarvningen (som jag antar att det är) och räkna kompressionen med Finnsebbes formel.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Landa_in_Racing
Forumsberoende
Inlägg: 811
Blev medlem: tis dec 04, 2007 8:24 pm
Ort: Södra Dalsland

Inlägg av Landa_in_Racing »

Ja räkna ut volymen som man fått extra genom avsvarvningen, lägg ihop det med den volymen som blir genom tjocklek på toppackningen samt volymen i förbränningsrummet i toppen.
= Komp. volymen

lägg ihop kompvolymen med slag volvymen och dela det i kompvolymen.

= gött bra kompa! :thumbright:
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

eh aha. det gäller iaf b234 kolvar. dom har ju både grop och ventilurtag. svarvade dom raka nu. dvs tog bort 3,5mm. Toppen är en 16v som jag inte vet hur förbränningsrummer kommer ändras, den ska tommy luhr fixa snart. Men iaf så undrar ja om nån svarvat kolvar på liknande sett och vad för kompa dom hamnat under?
The
Forumsberoende
Inlägg: 5104
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

kommer kolvarna att vända vid blockkanten eller 3.5mm under?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

vid orginal vände kolvarna vid blockkanten, nu blir de ju 3,5mm under, men vad e kompen?
Användarvisningsbild
halvor
För mycket laddtryck
Inlägg: 176
Blev medlem: tis dec 14, 2004 1:02 pm
Ort: Norge

Inlägg av halvor »

Om du svarvade dom plana och endrar förbränningsrummen maaste du mäta förbrenningsrummets volum och rekna med Finnsebbes formel. Och med förbrenningsrummets volum menar jag daa volumet i toppen + volumet mellan toppens tetningsyta och kolvtoppen med kolven i tdc (inkl packning).

Sen brukar du altsaa formeln til Finnsebbe

Fomel jag skrev upp gjelder BARA naar kolven er plan originalt (eller om det handlar om kortare stake eller tjockare/tunnare packning)
The
Forumsberoende
Inlägg: 5104
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

om du har orörda förbränningsrum kommer du att ha ökat den totala förbränningsrumsvolymen med 3.5mm av cylindern. Att räkna ut vad en sådan cylinder har för volym eller vad du får för totalt kompressionsförhållande är inte direkt någon raketforskning. Fram med miniräknaren.

om du nu inte har formeln för att beräkna volymen av en cylinder i huvudet så lovar jag att google har det :)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

inte för att ja e nån mattematik gud nu men verkar få de runt 9,2kg Tror!!!!! ja räknat rätt iaf..
Magnus_142
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: sön apr 27, 2008 5:06 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av Magnus_142 »

air_denka skrev:inte för att ja e nån mattematik gud nu men verkar få de runt 9,2kg Tror!!!!! ja räknat rätt iaf..
Kompressionförhållande och kompressionstryck är två olika saker.
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

Magnus_142 skrev:
air_denka skrev:inte för att ja e nån mattematik gud nu men verkar få de runt 9,2kg Tror!!!!! ja räknat rätt iaf..
Kompressionförhållande och kompressionstryck är två olika saker.
kompförhållande 9,2:1
Skriv svar