Ställa in kam med gradskiva?
Ställa in kam med gradskiva?
Har precis monterat en kg003 kam från kg i min b230f motor med 2mm planad topp.
Men vet nte riktigt om jag har fattat rätt hur man ställer in den.
Duration vid 0-spel: 304 grader
nockvinkel: 110 grader
lyfthöjd: 11 mm
Har läst monteringsanvisningen till kammen, och jag tror att dom menar att man nollar motorn monterar gradskiva på veven och nollar den, sätter indikator klockan på 1ans tryckare. sen vrider man motorn tills man har hittat var max ventillyft är lossar skruvarna på det ställbara kamdrevet och sen vrider man vevaxeln så den står på 110 grader på gradskivan, spänner kamdrevet sen är det klart.
Har jag fattat rätt?
Men vet nte riktigt om jag har fattat rätt hur man ställer in den.
Duration vid 0-spel: 304 grader
nockvinkel: 110 grader
lyfthöjd: 11 mm
Har läst monteringsanvisningen till kammen, och jag tror att dom menar att man nollar motorn monterar gradskiva på veven och nollar den, sätter indikator klockan på 1ans tryckare. sen vrider man motorn tills man har hittat var max ventillyft är lossar skruvarna på det ställbara kamdrevet och sen vrider man vevaxeln så den står på 110 grader på gradskivan, spänner kamdrevet sen är det klart.
Har jag fattat rätt?
MONTERINGSANVISNING FÖR KAMAXEL
Du har nu köpt en kvalitetstillverkad K G - kamaxel. Utvald bland de bästa ämnena och jonitrerhärdad i minst 60
timmar.
Snällare profiler till B21/B23/B230 etc härdas inte emedan ämnena i sig själv är tillräckligt hårda.
För att garantin skall gälla måste du samtidigt som du köper kamaxeln, köpa ventillyftare, släpor eller vippor i de fall
de är originalmonterade.
VARNING: Glöm ej på B18/B20 och B30 att montera AXIALRINGEN och KILEN!
kamaxel ....................................................................... KG-003
motor ........................................................................... Volvo B21/B23/B230E
duration vid 0-spel ........................................................ 304°
nockvinkel.................................................................... 110°
lyfthöjd vid O-spel på ventil .......................................... 11
inspänningsmått - dubbla ventilfjädrar ..........................
d:o enkla ventilfjädrar ................................................... original
ventilspel ..................................................................... in 0.35 ut 0.40
åtdragningsmoment på kamdrev .................................. 5kpm
justerbart kamdrev ett måste? ..................................... JA
KONTROLL AV KAMAXELINSTÄLLNING
1. Montera kamaxeln enligt originalmärkning på kamdrev etc.
2. Justera ventilspelet.
3. Vrid runt vevaxeln tills kolven på cylinder ett är i övre dödpunkt (ÖD) - oftast samma läge på vevaxeln med kilen
uppåt.
4. Insugningsventilen skall då ha öppnat 2.5 - 2.8mm. Eventuella avvikelser justeras med s k trappstegskil eller
justerbart kamdrev etc. Mät gärna med indikatorklocka.
INKÖRNING
När du monterat en ny kamaxel måste den alltid köras in. Den första inkörningen görs omedelbart efter start av
motorn.
Håll upp motorvarvet på ca 2500 varv i ca 15 till 20 minuter. Lämpligt är att avbryta när motorn uppnått rätt
arbetstemperatur. Låt därefter motorn svalna i ca 20 minuter.
Efterdrag toppbultarna, släpp bultarna en och en ca 1/4 varv drag därefter med rätt moment.
Justera ventilspelet(gäller ej motorer med justerbrickor).
Den andra inkörningen avser att du tar det lite lugnt de första 50 till 100 milen, ej varva över 3500 varv.
TIPS: Den riktigt seriöse byter olja och filter både före och efter kamaxelbytet!
MONTERINGSANVISNING MED HJÄLP AV GRADSKIVA
För att kontrollera enligt denna metod behöver du en gradskiva(bestnr TD-1) samt en indikatorklocka.
1. Motorn måste vara inställd i övre dödpunkt och gradskivan skall vara fastskruvad på vevaxeln.(TDC = top dead
center)
Övre dödpunkt har du normalt när kolven på ettans cylinder är i topp samtidigt som kilspåret på vevaxeln pekar rakt
upp.
2. Montera indikatorklockan så att spetsen nuddar ventilbrickan, tryckaren eller vipparmen på ettans insugningsventil.
3. Montera en visare på blocket. Använd en spetsad svetstråd eller dylikt och nolla gradskivan.
Motorn är nu i ÖD och gradskivan visar noll.
4. Vrid vevaxeln tills du har fullt ventillyft på indikatorklockan. Avläs gradskivan. Du får t ex ett värde på 106 grader,
fortsätt att vrida runt motorn och observera noga när ventillyftet börjar minska, t ex 110 grader vid ÖD.
Det maximala ventillyftet är i detta fall ca 108 grader. Dessa siffror varierar givetvis beroende på vilken kamaxel man
har monterat. Men det riktiga ventillyftet är alltid i mitten av de avlästa värdena.
Alltså rätt inställning av kamaxeln är vid fullt lyft vid ”rätt” nockvinkel.
Den korrekta inställningen för din motor - se ovan.
Du kan förinställa max ventillyft om du inte har toppen monterad.
Därefter kan du förinställa graderna (nockvinkeln) på vevaxeln till rätt inställningsvärde innan du monterar toppen.
Kan nån hjälpa mig att fatta hur jag ska ställa in den?
Du har nu köpt en kvalitetstillverkad K G - kamaxel. Utvald bland de bästa ämnena och jonitrerhärdad i minst 60
timmar.
Snällare profiler till B21/B23/B230 etc härdas inte emedan ämnena i sig själv är tillräckligt hårda.
För att garantin skall gälla måste du samtidigt som du köper kamaxeln, köpa ventillyftare, släpor eller vippor i de fall
de är originalmonterade.
VARNING: Glöm ej på B18/B20 och B30 att montera AXIALRINGEN och KILEN!
kamaxel ....................................................................... KG-003
motor ........................................................................... Volvo B21/B23/B230E
duration vid 0-spel ........................................................ 304°
nockvinkel.................................................................... 110°
lyfthöjd vid O-spel på ventil .......................................... 11
inspänningsmått - dubbla ventilfjädrar ..........................
d:o enkla ventilfjädrar ................................................... original
ventilspel ..................................................................... in 0.35 ut 0.40
åtdragningsmoment på kamdrev .................................. 5kpm
justerbart kamdrev ett måste? ..................................... JA
KONTROLL AV KAMAXELINSTÄLLNING
1. Montera kamaxeln enligt originalmärkning på kamdrev etc.
2. Justera ventilspelet.
3. Vrid runt vevaxeln tills kolven på cylinder ett är i övre dödpunkt (ÖD) - oftast samma läge på vevaxeln med kilen
uppåt.
4. Insugningsventilen skall då ha öppnat 2.5 - 2.8mm. Eventuella avvikelser justeras med s k trappstegskil eller
justerbart kamdrev etc. Mät gärna med indikatorklocka.
INKÖRNING
När du monterat en ny kamaxel måste den alltid köras in. Den första inkörningen görs omedelbart efter start av
motorn.
Håll upp motorvarvet på ca 2500 varv i ca 15 till 20 minuter. Lämpligt är att avbryta när motorn uppnått rätt
arbetstemperatur. Låt därefter motorn svalna i ca 20 minuter.
Efterdrag toppbultarna, släpp bultarna en och en ca 1/4 varv drag därefter med rätt moment.
Justera ventilspelet(gäller ej motorer med justerbrickor).
Den andra inkörningen avser att du tar det lite lugnt de första 50 till 100 milen, ej varva över 3500 varv.
TIPS: Den riktigt seriöse byter olja och filter både före och efter kamaxelbytet!
MONTERINGSANVISNING MED HJÄLP AV GRADSKIVA
För att kontrollera enligt denna metod behöver du en gradskiva(bestnr TD-1) samt en indikatorklocka.
1. Motorn måste vara inställd i övre dödpunkt och gradskivan skall vara fastskruvad på vevaxeln.(TDC = top dead
center)
Övre dödpunkt har du normalt när kolven på ettans cylinder är i topp samtidigt som kilspåret på vevaxeln pekar rakt
upp.
2. Montera indikatorklockan så att spetsen nuddar ventilbrickan, tryckaren eller vipparmen på ettans insugningsventil.
3. Montera en visare på blocket. Använd en spetsad svetstråd eller dylikt och nolla gradskivan.
Motorn är nu i ÖD och gradskivan visar noll.
4. Vrid vevaxeln tills du har fullt ventillyft på indikatorklockan. Avläs gradskivan. Du får t ex ett värde på 106 grader,
fortsätt att vrida runt motorn och observera noga när ventillyftet börjar minska, t ex 110 grader vid ÖD.
Det maximala ventillyftet är i detta fall ca 108 grader. Dessa siffror varierar givetvis beroende på vilken kamaxel man
har monterat. Men det riktiga ventillyftet är alltid i mitten av de avlästa värdena.
Alltså rätt inställning av kamaxeln är vid fullt lyft vid ”rätt” nockvinkel.
Den korrekta inställningen för din motor - se ovan.
Du kan förinställa max ventillyft om du inte har toppen monterad.
Därefter kan du förinställa graderna (nockvinkeln) på vevaxeln till rätt inställningsvärde innan du monterar toppen.
Kan nån hjälpa mig att fatta hur jag ska ställa in den?
KONTROLL AV KAMAXELINSTÄLLNING
1. Montera kamaxeln enligt originalmärkning på kamdrev etc.
2. Justera ventilspelet.
3. Vrid runt vevaxeln tills kolven på cylinder ett är i övre dödpunkt (ÖD) - oftast samma läge på vevaxeln med kilen
uppåt.
4. Insugningsventilen skall då ha öppnat 2.5 - 2.8mm. Eventuella avvikelser justeras med s k trappstegskil eller
justerbart kamdrev etc. Mät gärna med indikatorklocka.
som det står i texten ovan ska insugsventilen vara 2,5-2,8mm öppen vid ÖD, är den inte det får man sjustera på sitt sjusterbara kamdrev tills den är det.
1. Montera kamaxeln enligt originalmärkning på kamdrev etc.
2. Justera ventilspelet.
3. Vrid runt vevaxeln tills kolven på cylinder ett är i övre dödpunkt (ÖD) - oftast samma läge på vevaxeln med kilen
uppåt.
4. Insugningsventilen skall då ha öppnat 2.5 - 2.8mm. Eventuella avvikelser justeras med s k trappstegskil eller
justerbart kamdrev etc. Mät gärna med indikatorklocka.
som det står i texten ovan ska insugsventilen vara 2,5-2,8mm öppen vid ÖD, är den inte det får man sjustera på sitt sjusterbara kamdrev tills den är det.
vilken cyl ska man mäta på? när ettan är i öd är ju båda ventilerna stängda.ergu skrev:KONTROLL AV KAMAXELINSTÄLLNING
1. Montera kamaxeln enligt originalmärkning på kamdrev etc.
2. Justera ventilspelet.
3. Vrid runt vevaxeln tills kolven på cylinder ett är i övre dödpunkt (ÖD) - oftast samma läge på vevaxeln med kilen
uppåt.
4. Insugningsventilen skall då ha öppnat 2.5 - 2.8mm. Eventuella avvikelser justeras med s k trappstegskil eller
justerbart kamdrev etc. Mät gärna med indikatorklocka.
som det står i texten ovan ska insugsventilen vara 2,5-2,8mm öppen vid ÖD, är den inte det får man sjustera på sitt sjusterbara kamdrev tills den är det.
så "KONTROLL AV KAMAXELINSTÄLLNING" och "MONTERINGSANVISNING MED HJÄLP AV GRADSKIVA" blir samma sak?
Ja, vart annat varv på vevaxeln blir det ju så.. Det vill säga en gång per varv på kamaxeln, rotera den 180 grader så ska du se. Det vill också säga, du kan mäta på 4an nu eftersom den står i motsats till 1an.cd-r skrev:vilken cyl ska man mäta på? när ettan är i öd är ju båda ventilerna stängda.
Ja.. Fast det är ju inte dumt att använda båda metoderna om du är noggrann och ska justera ofta, du behöver liks en indikatorklocka ändå. Å andra sidan är det ju så att det inte är säkert att du vill ha det register som en rekommenderad inställning ger, eller att din motor vill ge rätt effekt då. Antingen håller du reda på hur mycket ventillyft du har när motorn står i noll, eller så håller du koll på vilket gradtal som ger maxlyft. Det är upp till dig, bara du skriver upp det så att du kan göra justeringar med vetskap om vad det ger och har gett tidigare.cd-r skrev:så "KONTROLL AV KAMAXELINSTÄLLNING" och "MONTERINGSANVISNING MED HJÄLP AV GRADSKIVA" blir samma sak?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 26
- Blev medlem: ons dec 12, 2007 11:03 pm