Kanske i fel tråd!?
Har aldrig förstått det här med flödestester och skulle vilja få det förklarat.
Suger man genom toppen?
Men hur vet man flödet?
Mvh/ Patrik
Vill förstå flödestest.
- M Bengtsson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 462
- Blev medlem: mån jan 15, 2007 8:33 pm
- Ort: Vara
Man mäter i CFM, kubikfot per minut. Ju mer luft som passerar per minut desto bättre.
Kan inte mycket mer
Kan inte mycket mer
Volvo 142 -70 -Överladdat projekt:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36179
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36179
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Flow ... ematic.GIF
Detta var en bra bild, kanske en förklaring.
Flödeskontroll? Sätter man inte bara dit en topp och kör?
Den som mäter flödet. Ska den va en nån viss vinkel? Vatten som visar
flödet?
Hur viktigt är der att veta rätt tempratur?
Var en bra länk men min engelska känns lite taskig.
Detta var en bra bild, kanske en förklaring.
Flödeskontroll? Sätter man inte bara dit en topp och kör?
Den som mäter flödet. Ska den va en nån viss vinkel? Vatten som visar
flödet?
Hur viktigt är der att veta rätt tempratur?
Var en bra länk men min engelska känns lite taskig.
Nu orkar jag inte göra en hel uppsats om ämnet, så jag tar det lite ytligt och så får du en liten länk också http://www.topplocksverkstan.se/flodesbanken.html
I korta drag då!
Det finns några olika flödesbänkar, man kan bla använda prober eller en orificer (strypfläns)
När man mäter flödet på insug så kopplar du så att luften sugs igenom toppen, men när man kör avgas så brukar man vända flödet så man trycker ut luften iställt.
Om man har tex en orificer bänk så mäter man det statiska och det dynamiska trycket med tex vattenfylda manometrar, med hjälp av dom värdena och det kända värdet och hålet i flänsen så kan man räkna ut flödet och gashastigheten.
Flödes kontrollen är till för att ändra till olika tryck till tex 28" WP som är lite utav ett standard värde.
Här är ett exempel på en riktigt lågbudget bygge
http://www.streetvw.se/filer/flode.pdf
Program för att räkna ut strypflänsen
http://www.streetvw.se/filer/strypflansberakning.xls
Ett program för att räkna ut flödet
http://www.streetvw.se/filer/flode.xls
Hoppas att det hjälpte dig en bit på vägen
I korta drag då!
Det finns några olika flödesbänkar, man kan bla använda prober eller en orificer (strypfläns)
När man mäter flödet på insug så kopplar du så att luften sugs igenom toppen, men när man kör avgas så brukar man vända flödet så man trycker ut luften iställt.
Om man har tex en orificer bänk så mäter man det statiska och det dynamiska trycket med tex vattenfylda manometrar, med hjälp av dom värdena och det kända värdet och hålet i flänsen så kan man räkna ut flödet och gashastigheten.
Flödes kontrollen är till för att ändra till olika tryck till tex 28" WP som är lite utav ett standard värde.
Här är ett exempel på en riktigt lågbudget bygge
http://www.streetvw.se/filer/flode.pdf
Program för att räkna ut strypflänsen
http://www.streetvw.se/filer/strypflansberakning.xls
Ett program för att räkna ut flödet
http://www.streetvw.se/filer/flode.xls
Hoppas att det hjälpte dig en bit på vägen