Vilken bränsletrycksregulator skall jag ha?

Diskussioner för erfaret folk
Jonas T
För mycket laddtryck
Inlägg: 240
Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:05 pm
Ort: Västkusten

Vilken bränsletrycksregulator skall jag ha?

Inlägg av Jonas T »

Håller nu på att ta steget in i insprutningsvärlden och allt är väl inte glasklart ännu b l a Bränsletrycksfrågan. Det finns ju en del olika regulatorer, skall köra med rätt "stora" spridare (Rochester 990cc vid 3 bar). Skall man ha en som ökar trycket vid laddtryck eller räcker en"vanlig" som ger samma tryck oberoende av laddtryck? Berätta gärna lite om vad ni kör med och för och nackdelar.

MVH Jonas T
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

kör med en "vanlig" original med laddtryckskompensering.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Spridarbilden blir inte direkt bättre av att bränsletrycket sticker iväg. Samtidig blir spridarna långsammare vid höga bränsletryck. Dessutom orkar soppapumpen mindre vid höga tryck. Så kör med en std bränsletrycksregulator på typ 3bar. Alla regulatorer håller sitt bränsletryck i förhållande till insugstrycket. Altså har du en 3bars regulator så kör den 4bar vid 1bars laddtryck. Därför ser spridarena 3bar (4bar-1bars mottryck). Kan vara bra att tänka på vid val av bränslepump.

Om man använder en herrejösses soppapump så måste bränslereturen på regulatorn vara tillräckligt stor. Annars stiger bränsletrycket på tomgång och bilen går orent.
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
1800skold
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:19 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

vilken regulator?

Inlägg av 1800skold »

En polare ska över till USA och jag tänkte skicka med en "önskelista". Någon som kan rekomendera en bra bränsletrycks regulator, från summit eller någon annan amerikansk firma?
Jag ska köra turbokonverterad B20 med mega squirt. Har 4st rätt feta MSD spridare samt en rejäl soppapump, har inga siffror på dem ännu..

Hälsningar Mattias
Volvo XC60 D4 -15
Volvo P1800 B230 2,5L 16v -69
Volvo 242 D5 -84
Yamaha XS650 -82
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Ta vilken som helst 1:1 De flesta fungerar utmärkt. Det är ingen hitech grej.... Se till att du får en 3bars bara. Så du inte plockar en för förgasare
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1570
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Jag rekommenderar starkt att köpa en linjär malpassi från www.roadster.se
695kr justerbar från 1-6bar (med uttag för mätare eller dyl.)
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
fizz
För mycket laddtryck
Inlägg: 396
Blev medlem: fre nov 26, 2004 8:55 pm
Ort: Kumla/Örebro
Kontakt:

Inlägg av fizz »

just malpassin har väl fått lite kritik för att den inte hanterar höga flöden
så bra, men ska man inte ha bensin för 1000 hk genom den så fungerar
den säkerligen prima!

1800skold <- slipper du frakt/tull så är det väl bara å slanta upp å få en
liten bit motorporr = Aeromotive! Finns bla. på summit .. :-D

edit: fel.stav.ning. .. :roll:
Senast redigerad av fizz den mån feb 21, 2005 9:49 pm, redigerad totalt 2 gång.
Older and YZer ....
Användarvisningsbild
Filaren
Forumsberoende
Inlägg: 588
Blev medlem: ons mar 31, 2004 3:35 pm
Ort: Emmaboda

Inlägg av Filaren »

Aeromotive, skulle jag välja om man tar den från Staterna.

Mvh//Andreas
Race-Jimmy
För mycket laddtryck
Inlägg: 179
Blev medlem: sön aug 21, 2005 11:19 pm
Ort: Sala
Kontakt:

Inlägg av Race-Jimmy »

Jonas CRX VTi 94 skrev:Spridarbilden blir inte direkt bättre av att bränsletrycket sticker iväg. Samtidig blir spridarna långsammare vid höga bränsletryck. Dessutom orkar soppapumpen mindre vid höga tryck. Så kör med en std bränsletrycksregulator på typ 3bar. Alla regulatorer håller sitt bränsletryck i förhållande till insugstrycket. Altså har du en 3bars regulator så kör den 4bar vid 1bars laddtryck. Därför ser spridarena 3bar (4bar-1bars mottryck). Kan vara bra att tänka på vid val av bränslepump.

Om man använder en herrejösses soppapump så måste bränslereturen på regulatorn vara tillräckligt stor. Annars stiger bränsletrycket på tomgång och bilen går orent.
sopparetur->
Hade jag aldrig tänkt på!!! ska köra med dubbla wallbro 255, va lite inne på å snika med sopparören å köra orginal, men de hade ju verkligen blivit skit då! tackar för infon Jonas!
┌∩┐(_)┌∩┐
Användarvisningsbild
RWHP
För mycket laddtryck
Inlägg: 401
Blev medlem: lör okt 10, 2009 5:22 pm
Ort: Stockholm

Inlägg av RWHP »

Weldon eller Fuelab har bäst kvalite på sina grejer även om det är som nån sa ganska enkla grejer som funkar likadant. Men kollar man på material kvaliten som används är de 2 ovanstående bäst.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Bosch fungerar ganska bra, dom har varit med i insprutnings-branschen länge.. :roll:

Varför göra allt så komplicerat?
Även om du har dubbla Walbro, som kanske klarar 5-6 liter/min vid 5 bar bränsletryck, så lär den nätta lilla Bosch-regulatorn som sitter standard på miljoner bilar klara av returflödet när motorn går på tomgång. Finns både slangmonterad eller direkt på fuel-rail. Är den för liten och trycket skenar på tomgång, så tar man två, eller ser till att returen är så fri som möjligt (större än matningen).
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Skriv svar