Vilken bränsletrycksregulator skall jag ha?
Vilken bränsletrycksregulator skall jag ha?
Håller nu på att ta steget in i insprutningsvärlden och allt är väl inte glasklart ännu b l a Bränsletrycksfrågan. Det finns ju en del olika regulatorer, skall köra med rätt "stora" spridare (Rochester 990cc vid 3 bar). Skall man ha en som ökar trycket vid laddtryck eller räcker en"vanlig" som ger samma tryck oberoende av laddtryck? Berätta gärna lite om vad ni kör med och för och nackdelar.
MVH Jonas T
MVH Jonas T
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
kör med en "vanlig" original med laddtryckskompensering.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
- Jonas CRX VTi 94
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Spridarbilden blir inte direkt bättre av att bränsletrycket sticker iväg. Samtidig blir spridarna långsammare vid höga bränsletryck. Dessutom orkar soppapumpen mindre vid höga tryck. Så kör med en std bränsletrycksregulator på typ 3bar. Alla regulatorer håller sitt bränsletryck i förhållande till insugstrycket. Altså har du en 3bars regulator så kör den 4bar vid 1bars laddtryck. Därför ser spridarena 3bar (4bar-1bars mottryck). Kan vara bra att tänka på vid val av bränslepump.
Om man använder en herrejösses soppapump så måste bränslereturen på regulatorn vara tillräckligt stor. Annars stiger bränsletrycket på tomgång och bilen går orent.
Om man använder en herrejösses soppapump så måste bränslereturen på regulatorn vara tillräckligt stor. Annars stiger bränsletrycket på tomgång och bilen går orent.
/Jonas Åhgren
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 115
- Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:19 pm
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
vilken regulator?
En polare ska över till USA och jag tänkte skicka med en "önskelista". Någon som kan rekomendera en bra bränsletrycks regulator, från summit eller någon annan amerikansk firma?
Jag ska köra turbokonverterad B20 med mega squirt. Har 4st rätt feta MSD spridare samt en rejäl soppapump, har inga siffror på dem ännu..
Hälsningar Mattias
Jag ska köra turbokonverterad B20 med mega squirt. Har 4st rätt feta MSD spridare samt en rejäl soppapump, har inga siffror på dem ännu..
Hälsningar Mattias
Volvo XC60 D4 -15
Volvo P1800 B230 2,5L 16v -69
Volvo 242 D5 -84
Yamaha XS650 -82
Volvo P1800 B230 2,5L 16v -69
Volvo 242 D5 -84
Yamaha XS650 -82
- Jonas CRX VTi 94
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
- marmander
- Forumsberoende
- Inlägg: 1570
- Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
- Ort: Torestorp
- Kontakt:
Jag rekommenderar starkt att köpa en linjär malpassi från www.roadster.se
695kr justerbar från 1-6bar (med uttag för mätare eller dyl.)
695kr justerbar från 1-6bar (med uttag för mätare eller dyl.)
Det finns bara lösningar....
MVH/
Simon
MVH/
Simon
- fizz
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 396
- Blev medlem: fre nov 26, 2004 8:55 pm
- Ort: Kumla/Örebro
- Kontakt:
just malpassin har väl fått lite kritik för att den inte hanterar höga flöden
så bra, men ska man inte ha bensin för 1000 hk genom den så fungerar
den säkerligen prima!
1800skold <- slipper du frakt/tull så är det väl bara å slanta upp å få en
liten bit motorporr = Aeromotive! Finns bla. på summit ..
edit: fel.stav.ning. ..
så bra, men ska man inte ha bensin för 1000 hk genom den så fungerar
den säkerligen prima!
1800skold <- slipper du frakt/tull så är det väl bara å slanta upp å få en
liten bit motorporr = Aeromotive! Finns bla. på summit ..

edit: fel.stav.ning. ..

Senast redigerad av fizz den mån feb 21, 2005 9:49 pm, redigerad totalt 2 gång.
Older and YZer ....
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 179
- Blev medlem: sön aug 21, 2005 11:19 pm
- Ort: Sala
- Kontakt:
sopparetur->Jonas CRX VTi 94 skrev:Spridarbilden blir inte direkt bättre av att bränsletrycket sticker iväg. Samtidig blir spridarna långsammare vid höga bränsletryck. Dessutom orkar soppapumpen mindre vid höga tryck. Så kör med en std bränsletrycksregulator på typ 3bar. Alla regulatorer håller sitt bränsletryck i förhållande till insugstrycket. Altså har du en 3bars regulator så kör den 4bar vid 1bars laddtryck. Därför ser spridarena 3bar (4bar-1bars mottryck). Kan vara bra att tänka på vid val av bränslepump.
Om man använder en herrejösses soppapump så måste bränslereturen på regulatorn vara tillräckligt stor. Annars stiger bränsletrycket på tomgång och bilen går orent.
Hade jag aldrig tänkt på!!! ska köra med dubbla wallbro 255, va lite inne på å snika med sopparören å köra orginal, men de hade ju verkligen blivit skit då! tackar för infon Jonas!
┌∩┐(◣_◢)┌∩┐
Bosch fungerar ganska bra, dom har varit med i insprutnings-branschen länge..
Varför göra allt så komplicerat?
Även om du har dubbla Walbro, som kanske klarar 5-6 liter/min vid 5 bar bränsletryck, så lär den nätta lilla Bosch-regulatorn som sitter standard på miljoner bilar klara av returflödet när motorn går på tomgång. Finns både slangmonterad eller direkt på fuel-rail. Är den för liten och trycket skenar på tomgång, så tar man två, eller ser till att returen är så fri som möjligt (större än matningen).

Varför göra allt så komplicerat?
Även om du har dubbla Walbro, som kanske klarar 5-6 liter/min vid 5 bar bränsletryck, så lär den nätta lilla Bosch-regulatorn som sitter standard på miljoner bilar klara av returflödet när motorn går på tomgång. Finns både slangmonterad eller direkt på fuel-rail. Är den för liten och trycket skenar på tomgång, så tar man två, eller ser till att returen är så fri som möjligt (större än matningen).
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.