Kamdrev *updat*

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende
Inlägg: 1217
Blev medlem: ons aug 25, 2004 1:37 pm
Ort: Nyköping

Kamdrev *updat*

Inlägg av henkeboi »

Har byggt om ett kamdrev till justerbart o lackat det blåmetallic...(ej till min bil)
För att va första gången så e ja ganska nöjd.

Gjorde ett spår i drevetBild

Lackat o klartBild

Drev nr2: Bild

Drev nr2 igen: Bild

Det nya kamdrevet väger 445g jämfört med det blåa som väger 575g.
Kanske är skitsamma men ändå..detta drev är iaf lite mer seriöst och beräknat så att justeringen inte blir för stor, jämfört med det andra drevet som det var alldeles för mkt justermån på...spåret för styrpinnen är ökat med 2,2mm på varje sida.
Senast redigerad av henkeboi den lör mar 19, 2005 6:56 pm, redigerad totalt 2 gång.
Åden
För mycket laddtryck
Inlägg: 156
Blev medlem: sön mar 07, 2004 5:10 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Åden »

bild ? :P
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21738
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

vad håller drevet i läge?
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

är väl enbart bulten till kammen som håller det i läge vad jag kan se, nackdelarna är väl att man för det första inte ser vilken justering man har på detta vis samt att ganska stor del av friktionsytan mot kammen försvinner när man tillverkar dreven sådär..
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende
Inlägg: 1217
Blev medlem: ons aug 25, 2004 1:37 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av henkeboi »

Det funkar enligt 740klubben.se vad jag vet av dom som testat det.
Tänkte först bara borra 4st extra hål för styrpinnen men då måste man ju ta bort drevet varje gång man vill ställa om det, vilket verkar lite kasst sen att man inte kan ställa det exakt...kammen har ju en centrering för kamdrevet och det ska tydligen räcka med att bara kamdrevsbulten håller drevet på plats.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21738
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Då är det enklast att bara plocka bort stiftet! Det fungerar på volvo voc motorer vet jag av egen erfarenhet men på en hög prestanda turbo motor så käns det mycket riskabelt.
DRM
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: fre dec 24, 2004 11:15 pm
Ort: Trollhättan

Inlägg av DRM »

Ungefär så gjorde HIGHSPEED Racing på våran rally motor. Han menade att dom ställbara man köper (ni vet med tex fyra skruvar) är för tunga och detta funkar utmärkt

B23, 531, 40/48ventiler stortryckarna Kent Karlsson kam 2xDellorto 48
Vanlig sketen tändning
236,5 vevaxel hästar
matte119
För mycket laddtryck
Inlägg: 197
Blev medlem: tor jul 29, 2004 10:15 pm
Ort: Linköping/Ljungsbro

Inlägg av matte119 »

har ingen bra erfarenhet av de där :wink: satt ett sånt i en folkrace bil en polare hadde. Bilfan starta på kvällen men inte nästa morgon när vi skulle på tävling :evil: (vi visste inte att var sånt drev och leta fel i en timme :x )
Old Customs Never Die, They Just Get Restored!
http://teamstrike57.blogspot.com/
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21738
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

DRM skrev:Ungefär så gjorde HIGHSPEED Racing på våran rally motor. Han menade att dom ställbara man köper (ni vet med tex fyra skruvar) är för tunga och detta funkar utmärkt

B23, 531, 40/48ventiler stortryckarna Kent Karlsson kam 2xDellorto 48
Vanlig sketen tändning
236,5 vevaxel hästar
vikten på en 400grams/120mm dim remskiva som snurrar med halva motorns rpm har ingen betydelse. sen är kammen betydligt mer trög snurrad i en race turbo motor.
DRM
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: fre dec 24, 2004 11:15 pm
Ort: Trollhättan

Inlägg av DRM »

Han menade att det rycker för kraftig i kamremmen vid kraftig acceleration eller motorbroms med ett tungt drev. Men det va vad han sa jag blev nöjd som sparade några hundra på ett nytt kamdrev :lol:
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

varför inte ta bort styrpinnen som näms? måste ju vara det "smartaste"
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende
Inlägg: 1217
Blev medlem: ons aug 25, 2004 1:37 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av henkeboi »

Moddade ett nytt drev idag som synes på bilderna.
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

Hm, Det hade räckt att bredda 2,2mm åt ena hållet.
om man gör så så ska man kunna vrida drevet precis en kugge, och på så vis kan man ju ställa kammen helt steglöst, om man då kuggar över remmen när justermånen är slut. Fördelen med att slipa upp hålet lite är att man fortfarande har stiftet kvar som säkerhet, ifall att det skulle röra sig. Ventilerna borde ju inte ta i om det bara rör sig motsvarande en kugge. :wink:
Axel Wall
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

tror inte att man kan räkna det där stiftet som nån "säkerhet" ändå, det är endast till för att man ska sätta drevet i rätt läge, friktionen som blir då man drar fast med bulten är det som håller det
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

erssa skrev:tror inte att man kan räkna det där stiftet som nån "säkerhet" ändå, det är endast till för att man ska sätta drevet i rätt läge, friktionen som blir då man drar fast med bulten är det som håller det
Det är ju en tanke. Det borde inte skada att ha stiftet kvar iaf.

Vi har diskuterat Loctite Cylindrisk låsning också, då lär det ju inte kunna röra sig, men det är svårt att ändra inställning också :roll:
Axel Wall
Skriv svar