Sida 1 av 2

Kamdrev *updat*

Postat: mån mar 07, 2005 12:22 pm
av henkeboi
Har byggt om ett kamdrev till justerbart o lackat det blåmetallic...(ej till min bil)
För att va första gången så e ja ganska nöjd.

Gjorde ett spår i drevetBild

Lackat o klartBild

Drev nr2: Bild

Drev nr2 igen: Bild

Det nya kamdrevet väger 445g jämfört med det blåa som väger 575g.
Kanske är skitsamma men ändå..detta drev är iaf lite mer seriöst och beräknat så att justeringen inte blir för stor, jämfört med det andra drevet som det var alldeles för mkt justermån på...spåret för styrpinnen är ökat med 2,2mm på varje sida.

Postat: mån mar 07, 2005 2:00 pm
av Åden
bild ? :P

Postat: mån mar 07, 2005 2:35 pm
av Jens Gustavsson
vad håller drevet i läge?

Postat: mån mar 07, 2005 2:54 pm
av Ersviken
är väl enbart bulten till kammen som håller det i läge vad jag kan se, nackdelarna är väl att man för det första inte ser vilken justering man har på detta vis samt att ganska stor del av friktionsytan mot kammen försvinner när man tillverkar dreven sådär..

Postat: mån mar 07, 2005 3:33 pm
av henkeboi
Det funkar enligt 740klubben.se vad jag vet av dom som testat det.
Tänkte först bara borra 4st extra hål för styrpinnen men då måste man ju ta bort drevet varje gång man vill ställa om det, vilket verkar lite kasst sen att man inte kan ställa det exakt...kammen har ju en centrering för kamdrevet och det ska tydligen räcka med att bara kamdrevsbulten håller drevet på plats.

Postat: mån mar 07, 2005 3:51 pm
av Jens Gustavsson
Då är det enklast att bara plocka bort stiftet! Det fungerar på volvo voc motorer vet jag av egen erfarenhet men på en hög prestanda turbo motor så käns det mycket riskabelt.

Postat: mån mar 07, 2005 5:25 pm
av DRM
Ungefär så gjorde HIGHSPEED Racing på våran rally motor. Han menade att dom ställbara man köper (ni vet med tex fyra skruvar) är för tunga och detta funkar utmärkt

B23, 531, 40/48ventiler stortryckarna Kent Karlsson kam 2xDellorto 48
Vanlig sketen tändning
236,5 vevaxel hästar

Postat: tis mar 08, 2005 10:00 am
av matte119
har ingen bra erfarenhet av de där :wink: satt ett sånt i en folkrace bil en polare hadde. Bilfan starta på kvällen men inte nästa morgon när vi skulle på tävling :evil: (vi visste inte att var sånt drev och leta fel i en timme :x )

Postat: tis mar 08, 2005 12:51 pm
av Jens Gustavsson
DRM skrev:Ungefär så gjorde HIGHSPEED Racing på våran rally motor. Han menade att dom ställbara man köper (ni vet med tex fyra skruvar) är för tunga och detta funkar utmärkt

B23, 531, 40/48ventiler stortryckarna Kent Karlsson kam 2xDellorto 48
Vanlig sketen tändning
236,5 vevaxel hästar
vikten på en 400grams/120mm dim remskiva som snurrar med halva motorns rpm har ingen betydelse. sen är kammen betydligt mer trög snurrad i en race turbo motor.

Postat: tis mar 08, 2005 9:37 pm
av DRM
Han menade att det rycker för kraftig i kamremmen vid kraftig acceleration eller motorbroms med ett tungt drev. Men det va vad han sa jag blev nöjd som sparade några hundra på ett nytt kamdrev :lol:

Postat: tis mar 08, 2005 10:41 pm
av Tommy Luhr
varför inte ta bort styrpinnen som näms? måste ju vara det "smartaste"

Postat: lör mar 19, 2005 6:47 pm
av henkeboi
Moddade ett nytt drev idag som synes på bilderna.

Postat: lör mar 19, 2005 10:05 pm
av Axel
Hm, Det hade räckt att bredda 2,2mm åt ena hållet.
om man gör så så ska man kunna vrida drevet precis en kugge, och på så vis kan man ju ställa kammen helt steglöst, om man då kuggar över remmen när justermånen är slut. Fördelen med att slipa upp hålet lite är att man fortfarande har stiftet kvar som säkerhet, ifall att det skulle röra sig. Ventilerna borde ju inte ta i om det bara rör sig motsvarande en kugge. :wink:

Postat: lör mar 19, 2005 10:19 pm
av Ersviken
tror inte att man kan räkna det där stiftet som nån "säkerhet" ändå, det är endast till för att man ska sätta drevet i rätt läge, friktionen som blir då man drar fast med bulten är det som håller det

Postat: lör mar 19, 2005 10:25 pm
av Axel
erssa skrev:tror inte att man kan räkna det där stiftet som nån "säkerhet" ändå, det är endast till för att man ska sätta drevet i rätt läge, friktionen som blir då man drar fast med bulten är det som håller det
Det är ju en tanke. Det borde inte skada att ha stiftet kvar iaf.

Vi har diskuterat Loctite Cylindrisk låsning också, då lär det ju inte kunna röra sig, men det är svårt att ändra inställning också :roll: