Sida 1 av 38

Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power) - Skenar vidare

Postat: fre jan 02, 2009 11:23 pm
av Moggemx
[*]Då vare väl dags att berätta om det senaste projektet man dragit på sig!
Bilen i fråga är en -88:as Bmw 535i e34, Som för många andra började som en bruksbil men som sen spårat ur! :doh:

Satt och kollade på andra som byggt turbo på sina 535:or och då var man fast. . . En sån måste man ju ha :roll:

Motorreceptet blir väl ungefär såhär!
*M30B35 std bottendel
*Oringad samt lite putsad topp, Std Toppackning.
*Dr. Shrick kam 284-280-110grader med 10.9mm in och 10.8mm ut
*Grenrör i 42mm rör, ej pulssplittat, väldigt olika längd på rören :( Men det funkar säkert! T6 Fläns
*VEMS v3.3 sprut
*Std. insug
*1000cc MSD Spridare
*Koppling blir nog en 765 tryckplatta med 4/6 puckad sinter
*Samt PPF:s vevaxelhub
*Turbon håller jag på att transplantera ihop just nu! Blir en Hx55 iaf!
Mått kommer jag med senare!
*MSD 6al + Blaster 2 spole till tändningen
*46mm HKS kopia Wastegate-
*Troligtvis en "Marmander dump"
*Walbro 255lph In- tank bränslepump.

En annan kul detalj är att det sitter en M5 diff på bilen också :P

Här kommer nåra halvdassiga bilder på den iaf!

Ny inköpt!
Bild

Bild

Hade ett par passande fälgar på hyllan också 8)
Bild

Pimpar till dom lite!

Bild

M5 kofis hittade dit också!
Bild

Mätarhus också!
Bild

Powerflex Silentblocks!
Bild

Bild

Putsar till Kollektorn lite!
Bild

Bild

Hx55:orna
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


TYPISKT att vingarna är skadade på den stora turbon :(
Bild

Såhär ska det vara!

Bild

Billet Kompressorhjul på den lilla :thumbright:

Bild

Den "stora" Hx55:an har T6 fläns 25# avgashus tror det var ca 68mm in samt ca 80 ut, På den turbon är alltså vingarna på kompressorhjulet lite böjda , Annars fräsch!

Den "Lilla" Hx55:an Har T4 fläns 19# hus samt ca 65-66mm in / ca 70 mm ut , Billet kompressorhjul men lagringen är säck!

Så ska försöka bygga ihop dom 2 till 1!
Alltså flytta över lagerdelen från den stora till den lilla!

Hade velat ha den stora egentligen :( Känns ju nästan liten den "lilla" :evil:

Men men man måste väl börja nånstans!

Aja, nu vet ni om det också! 8)

Postat: lör jan 03, 2009 12:32 am
av Pitebo
Hej: ett tips är att det brukar gå ganska bra att rikta liknande skador om man är lite försiktig... kan ju vara värt att testa iaf, sen kostar en lagersats typ 1500kr, så med lite tur har du 2 turbos som går att använda...

Postat: lör jan 03, 2009 9:49 am
av benkoilovikka
Jahapp då blev bmw:n också projekt :doh:

Postat: lör jan 03, 2009 10:12 am
av j björk
Hej, ser det inte ut som kompressorhjulet till den lilla gått i huset lite?
Alltså det senare billethjulet, inte det med krökta vingar.

Postat: lör jan 03, 2009 10:52 am
av Lången
En Bmw till med turbo :thumbright: Härligt. Ska du oringa toppen?

Postat: lör jan 03, 2009 5:14 pm
av Moggemx
Pitebo: Jasså är ju värt att prova iaf! Vet du nånstans man kan få tag i lagersatser då?

J björk: Jo, men det är bara just så det har blivit skrap märken på kanterna så det ska nog inte vara nån fara tror jag!

Lången: Har fått tag i en topp som hade spår färdigfrästa spår så det blir nog att åka på det då! Ska tydligen funka precis lika bra som om man har dom i blocket! Enda skillnaden är väl att det kan vara lättare att göra dom i blocket!

Kul med lite kommentarer :thumbright:

Postat: lör jan 03, 2009 6:58 pm
av Lången
Ringarna vill ju gärna sjunka in i toppen då den är mjukare än blocket, men det funkar nog bra ändå, går ju åka utan ringar annars så pressas in i spåret.

Postat: lör jan 03, 2009 7:31 pm
av Moggemx
Så mycket borde dom inte sjunka in ändå tycker man ju? :? om inte annat får man väl köra med lite mer utstick kanske?
Kanske får andra följdeffekter istället då?

Aja! Killen jag köpt av hade själv också kört så och hade då funkat bra för han så 8) Men men , Vi får väl se!

Postat: lör jan 03, 2009 7:43 pm
av Lången
Ja det är bara prova och se, det funkar säkert.

Postat: lör jan 03, 2009 7:48 pm
av Moggemx
Jeo, Kan ju inte gå mer än åt helvete 8) Borde ju iaf vara bättre en helt std topp + packning!

Postat: lör jan 03, 2009 7:50 pm
av Lången
Jag åker standar topp och std packning på min m20, har funkat klockrent än så länge. Så länge det inte spikar så räcker orginal packning långt.

Postat: lör jan 03, 2009 7:54 pm
av Moggemx
Jo det gör det ju! , Känns bättre att ligga på säkra sidan iaf 8)

Postat: lör jan 03, 2009 7:55 pm
av Lången
Absolut...jag ska oringa så fort orginal packningen går åt pipan, då har jag en anledning att riva och göra det.

Postat: sön jan 04, 2009 12:11 am
av Moggemx
Har mixtrat ihop en turbo nu! Gick riktigt bra faktiskt!

Tog alltså lagerdelen från den "stora" turbon och monterade i den "Lilla", Putsade även till skrapmärkena på kompressorhjulet lite försiktigt med en smärgelduk!
Borde nog fungera iaf, enligt mina beräkningar :roll: haha

Turbomeck för hela slanten!
Bild

Ihopmontering pågår!
Bild

Klart!
Bild

Bild

Och här var då grenröret! Som jag måste byta turbofläns på p.g.a. mindre avgashus med T4 fläns på turbon.
Bild

Bild

Grenröret har suttit i en e28 tidigare, Så förhoppningsvis så borde den passa i e34 också ! :roll:

Aja, blir provmontering nån dag här framöver!

Postat: sön jan 04, 2009 12:14 am
av Moggemx
Glömde säga att jag provade försiktigt att böja tillbaka vingarna på stora kompressorhjulet, men det gick inge bra :evil: dom ville på att spricka bara. . . aja den var ju kass ändå!