Sida 1 av 2
hur få b230 m90 i 142an?Tips!
Postat: lör jan 03, 2009 2:23 am
av vampyren
här ligger jag och funderar på hur min b230 med m90 ska passa. hur brukar ni göra som slänger denna kombinationen i 142an?finns de nån fin guide llr nått annat matnyttigt man borde veta?kul me tips INNAN man kapar sönder llr tabbar sig

jajjemen sökjte på b230 i 140 men fick 1100 träffar,så klaga inte

Postat: lör jan 03, 2009 3:52 am
av Eddie
Fick du 1100 träffar finns väl mycket nyttigt att läsa??
Postat: lör jan 03, 2009 11:37 am
av Gustav
B230 får du nog dit utan större bekymmer..
Jag gissar att du ska ha den lutad som original då du använder M90..
Du behöver bygga om oljetråget lite och göra egna motorfästen.
Och beroende på vart du sätter motorn så får du antingen kapa i torpedväggen eller kapa av en remskiva på vevaxeln för att kränghämmaren ska gå fri.
Däremot M90lådan... den lär bli trång i en 142!

Bara att kapa bort så mycket plåt som du måste, sätt lådan där du vill ha den och svetsa sen tillbaka nån rolig plåt runt den nya växellådan.
Edit:
Här har du en tråd med lite läsning, fyll gärna på med dina egna erfarenheter!
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... ytestr%E5d
Postat: lör jan 03, 2009 11:54 pm
av vampyren
NU ser de ut såhär iaf

slängde m90 på hyllan då den INTE fick
plats överhuvudtaget, precis som ovanstående skribent påpekat. blir en m46
istället.
Samt b20 pump och tråg. Behöver en sprängkåpa som också är
rakställd. Läste att de finns på de gamle b21orna.
Remhjulet fick sig en omgång med.
Det blir inte de grenröret och turbon, bara kul å se om de passa men något liknande kommer det bli, troligtvis en t70.
Blir trångt som faen med insug men vinklar man de uppåt ska man nog få till något hemsnidat. skall bli spännande detta. Skitbra länk ovan!
(på bilden står motorn bara på en planka och domkraft)
Postat: sön jan 04, 2009 1:12 am
av Enok
Sprängkåpan du skall ha satt inte på B21, utan på B20 med M45 låda.
Fanns i vissa tidiga 240.
Postat: sön jan 04, 2009 11:00 am
av Rydberg
Enok skrev:Sprängkåpan du skall ha satt inte på B21, utan på B20 med M45 låda.
Fanns i vissa tidiga 240.
240 -76 satt dom på, hoppas du har tur o hittar en lika billigt som jag gjorde då dom går allt ifrån 500-2500kr
Postat: sön jan 04, 2009 10:30 pm
av vampyren
tack!på lörda ska ja te kalle i marklunda och fynda efter växellåda.synd bara att den inte kommer hålla många repor.får köpa utt hela lagret
nån som vet var man kan köpa 2 hårda motorkuddar till vettigt pris? de som satt under b20in ser ut att behöva pensioneras dom ur ju trots allt 35 bast

Postat: mån jan 05, 2009 12:19 pm
av Mats_L
Ska du ha motorn lutande??
Annars om du reser den upp så fick jag lära mig att oljetråget passar från B20
Postat: tis jan 06, 2009 1:51 pm
av vampyren
Mats_L skrev:Ska du ha motorn lutande??
Annars om du reser den upp så fick jag lära mig att oljetråget passar från B20
motorn blir rakställd,med b20 pump och tråg. vart hittar ja hårda motorkuddar?
Postat: tis jan 06, 2009 2:02 pm
av Henrik Bergstrand
vampyren skrev:Mats_L skrev:Ska du ha motorn lutande??
Annars om du reser den upp så fick jag lära mig att oljetråget passar från B20
motorn blir rakställd,med b20 pump och tråg. vart hittar ja hårda motorkuddar?
Vet att folk brukar köra med Valp-kuddar.. Eller får du ta hockypuckar

Postat: tis jan 06, 2009 5:01 pm
av ahberg
hockeypuckar e jobbigt o köra med.....rister,skakar,vibrerar som fan i hela bilen....
Postat: tis jan 06, 2009 5:08 pm
av LarC
Biltema universal är hårda

Postat: tis jan 06, 2009 8:50 pm
av vampyren
ahberg- fan macke trodde inte du vart så fin i kanten
Larc- sedärrja sånna får de bli

Postat: ons jan 07, 2009 7:35 am
av Tommy Luhr
Hmm!
Står en 142 med m90 och b230 hemma.
Inga problem om man har släggan med sig vid installation:)
Har rakstående motor med snedställd växellåda, m90.
Har funkat fin fint.
Tråget och balken måste man bygga om.
Krängaren kan man sänka lite med distanser i karrossen.
Klart och betalt
Postat: ons feb 04, 2009 10:14 pm
av vampyren
hej igen.Det blev SAMbilmodes hårda kuddar samt m47(?)den 5vxlade lådan från 240 turbo, den blev snedmonterad men fick plats ändå. org motorfäste mot kaross användes och egna byggdes mot motor.använde också org växellådsbalk som modifierades lite. Idag vart ja på biltema och köpte lite krökar till insuget. ananrs saknar jag bara massa delar. Nån som har en Kylare till 140 liggandes? detta börjar likna en projekttråd
såhär ser den ut nu!
