hur få b230 m90 i 142an?Tips!

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
vampyren
För mycket laddtryck
Inlägg: 264
Blev medlem: sön jun 24, 2007 9:49 pm
Ort: sibbhultaskogen

hur få b230 m90 i 142an?Tips!

Inlägg av vampyren »

här ligger jag och funderar på hur min b230 med m90 ska passa. hur brukar ni göra som slänger denna kombinationen i 142an?finns de nån fin guide llr nått annat matnyttigt man borde veta?kul me tips INNAN man kapar sönder llr tabbar sig :roll:
Bild
jajjemen sökjte på b230 i 140 men fick 1100 träffar,så klaga inte :hihi:
dennis P
herrejösses!
Användarvisningsbild
Eddie
För mycket laddtryck
Inlägg: 250
Blev medlem: tis dec 16, 2003 9:40 pm
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Eddie »

Fick du 1100 träffar finns väl mycket nyttigt att läsa??
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

B230 får du nog dit utan större bekymmer..
Jag gissar att du ska ha den lutad som original då du använder M90..

Du behöver bygga om oljetråget lite och göra egna motorfästen.
Och beroende på vart du sätter motorn så får du antingen kapa i torpedväggen eller kapa av en remskiva på vevaxeln för att kränghämmaren ska gå fri.

Däremot M90lådan... den lär bli trång i en 142! :P
Bara att kapa bort så mycket plåt som du måste, sätt lådan där du vill ha den och svetsa sen tillbaka nån rolig plåt runt den nya växellådan.

Edit:
Här har du en tråd med lite läsning, fyll gärna på med dina egna erfarenheter!
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... ytestr%E5d
Gustav Sundberg
Användarvisningsbild
vampyren
För mycket laddtryck
Inlägg: 264
Blev medlem: sön jun 24, 2007 9:49 pm
Ort: sibbhultaskogen

Inlägg av vampyren »

Bild
Bild

NU ser de ut såhär iaf :thumbright: slängde m90 på hyllan då den INTE fick
plats överhuvudtaget, precis som ovanstående skribent påpekat. blir en m46
istället.
Samt b20 pump och tråg. Behöver en sprängkåpa som också är
rakställd. Läste att de finns på de gamle b21orna.

Remhjulet fick sig en omgång med.
Det blir inte de grenröret och turbon, bara kul å se om de passa men något liknande kommer det bli, troligtvis en t70.

Blir trångt som faen med insug men vinklar man de uppåt ska man nog få till något hemsnidat. skall bli spännande detta. Skitbra länk ovan!

(på bilden står motorn bara på en planka och domkraft)
dennis P
herrejösses!
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Inlägg av Enok »

Sprängkåpan du skall ha satt inte på B21, utan på B20 med M45 låda.
Fanns i vissa tidiga 240.
Rydberg
Forumsberoende
Inlägg: 1104
Blev medlem: sön mar 16, 2008 11:11 am
Ort: Nyköping

Inlägg av Rydberg »

Enok skrev:Sprängkåpan du skall ha satt inte på B21, utan på B20 med M45 låda.
Fanns i vissa tidiga 240.
240 -76 satt dom på, hoppas du har tur o hittar en lika billigt som jag gjorde då dom går allt ifrån 500-2500kr
Håller med DruTTeN, Inget slår skön sången från Webrar!


Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
Användarvisningsbild
vampyren
För mycket laddtryck
Inlägg: 264
Blev medlem: sön jun 24, 2007 9:49 pm
Ort: sibbhultaskogen

Inlägg av vampyren »

tack!på lörda ska ja te kalle i marklunda och fynda efter växellåda.synd bara att den inte kommer hålla många repor.får köpa utt hela lagret :hihi:
nån som vet var man kan köpa 2 hårda motorkuddar till vettigt pris? de som satt under b20in ser ut att behöva pensioneras dom ur ju trots allt 35 bast :shock:
dennis P
herrejösses!
Användarvisningsbild
Mats_L
Forumsberoende
Inlägg: 610
Blev medlem: tis jul 29, 2008 11:02 am
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Mats_L »

Ska du ha motorn lutande??
Annars om du reser den upp så fick jag lära mig att oljetråget passar från B20
Min kluvna personlighet är något som inte jag har att göra med.
Användarvisningsbild
vampyren
För mycket laddtryck
Inlägg: 264
Blev medlem: sön jun 24, 2007 9:49 pm
Ort: sibbhultaskogen

Inlägg av vampyren »

Mats_L skrev:Ska du ha motorn lutande??
Annars om du reser den upp så fick jag lära mig att oljetråget passar från B20
motorn blir rakställd,med b20 pump och tråg. vart hittar ja hårda motorkuddar?
dennis P
herrejösses!
Henrik Bergstrand
För mycket laddtryck
Inlägg: 440
Blev medlem: tis jul 31, 2007 6:32 pm
Ort: Näsum

Inlägg av Henrik Bergstrand »

vampyren skrev:
Mats_L skrev:Ska du ha motorn lutande??
Annars om du reser den upp så fick jag lära mig att oljetråget passar från B20
motorn blir rakställd,med b20 pump och tråg. vart hittar ja hårda motorkuddar?
Vet att folk brukar köra med Valp-kuddar.. Eller får du ta hockypuckar ;)
Ryker det inte svart är det inte intressant!
ahberg
Forumsberoende
Inlägg: 1100
Blev medlem: tis nov 06, 2007 9:25 pm

Inlägg av ahberg »

hockeypuckar e jobbigt o köra med.....rister,skakar,vibrerar som fan i hela bilen....
LarC

Inlägg av LarC »

Biltema universal är hårda :thumbright:
Användarvisningsbild
vampyren
För mycket laddtryck
Inlägg: 264
Blev medlem: sön jun 24, 2007 9:49 pm
Ort: sibbhultaskogen

Inlägg av vampyren »

ahberg- fan macke trodde inte du vart så fin i kanten :hihi:

Larc- sedärrja sånna får de bli :thumbright:
dennis P
herrejösses!
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Hmm!

Står en 142 med m90 och b230 hemma.
Inga problem om man har släggan med sig vid installation:)

Har rakstående motor med snedställd växellåda, m90.

Har funkat fin fint.
Tråget och balken måste man bygga om.
Krängaren kan man sänka lite med distanser i karrossen.

Klart och betalt
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
vampyren
För mycket laddtryck
Inlägg: 264
Blev medlem: sön jun 24, 2007 9:49 pm
Ort: sibbhultaskogen

Inlägg av vampyren »

hej igen.Det blev SAMbilmodes hårda kuddar samt m47(?)den 5vxlade lådan från 240 turbo, den blev snedmonterad men fick plats ändå. org motorfäste mot kaross användes och egna byggdes mot motor.använde också org växellådsbalk som modifierades lite. Idag vart ja på biltema och köpte lite krökar till insuget. ananrs saknar jag bara massa delar. Nån som har en Kylare till 140 liggandes? detta börjar likna en projekttråd :hihi:
såhär ser den ut nu!
Bild
dennis P
herrejösses!
Skriv svar