Oljetryck oljeretur turbon. Vilka hål är lämpliga b234

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Kontakt:

Oljetryck oljeretur turbon. Vilka hål är lämpliga b234

Inlägg av Dennis Öhman »

Vilka hål på blocket är lämpligast att ta oljetryck/retur till turbon ifrån. Antar att man borde ha returen lägre än trycket. På bild 1 ser man blåring där turboblocket har sin retur. Men har ju b234 så har inte nå hål där. Sen ser man dom hålen med röda ringar. Dom är för balansaxlarna ursprungligen. Man kan ju använda största nedre hålet för oljeretur e ja inne på. Men kan man ta tryck i de mindre övre eller är det för nära varandra i nivå? Bild

Andra bilden så funderar jag på blindniten eller vad de heter i röda ringen. Finns de olja bakom den? Har inte i huvudet nu man tar man då oljetryck där den e högre upp än andra hålen på bild 1. Tar den i kamremmen då? Bild hoppas nån har nån ide iaf..
Användarvisningsbild
Dannelator
För mycket laddtryck

Inlägg av Dannelator »

jag tar olja till turbon via den blindniten, men det är ju på b23 block. vet inte hur det blocket är gjutet. men lossa och blås med trykluft eller liknande så vet du ju:)

Obs det kan bli tajt mellan anslutningen och remmarna
A volvo never dies, they only go faster!
Bild
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Ersviken »

Tycker du kan ta ut oljetrycket från balansaxeln, om du tittar så går oljetillförseln ut via huvudoljekanalen där så det lär funka fint. Att returen och utloppet sitter nära varandra på balansaxlarna spelar heller ingen roll, om du tittar inuti blocket så ser du att där returen för balansaxeln kommer in är det bara ett hål som går rakt ned i tråget. Enda nackdelen med balansaxelversionen är att det hålet går in 90 grader mot blocket. Om du har blocket löst och isärplockat kan du ju då lika gärna ta upp hålen som brukar sitta på turboblocken för returen.
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

Ersviken skrev:Tycker du kan ta ut oljetrycket från balansaxeln, om du tittar så går oljetillförseln ut via huvudoljekanalen där så det lär funka fint. Att returen och utloppet sitter nära varandra på balansaxlarna spelar heller ingen roll, om du tittar inuti blocket så ser du att där returen för balansaxeln kommer in är det bara ett hål som går rakt ned i tråget. Enda nackdelen med balansaxelversionen är att det hålet går in 90 grader mot blocket. Om du har blocket löst och isärplockat kan du ju då lika gärna ta upp hålen som brukar sitta på turboblocken för returen.
du menar att jag använder "turbons" retur. borrar upp de såattsäga. Sen att jag tar olje "in" från balansaxelhålet? Övre eller undre? hängde inte med riktigt..
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Ersviken »

Precis, turbons retur borras upp. Olja in till turbo kan du bara ta i det övre balansaxelhålet, där har du fullt oljetryck.Det andra hålet är bara en retur så därifrån går det inte att ta ut nån olja alls.
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

tack för svar :thumbright:
knotan
Forumsberoende

Inlägg av knotan »

på polarens är det bara uppgängat för olja både ut och in vid balansaxlarna
ErikR
För mycket laddtryck

Inlägg av ErikR »

använd både tryck o retur från balansaxlarna, har funkat för mig iaf. men tryckhålet är lite muppigt som föregående skribent skrev. titta i det så hajjar du.
http://www.projekteffekt.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

knotan skrev:på polarens är det bara uppgängat för olja både ut och in vid balansaxlarna
fundera oxå på det. Har svetsanslutningar för AN kopplingar och tror jag svetsar i övre och undre.. slipper ja göra ett nytt hål
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

ErikR skrev:använd både tryck o retur från balansaxlarna, har funkat för mig iaf. men tryckhålet är lite muppigt som föregående skribent skrev. titta i det så hajjar du.
Jo är som dumt att de går snett uppåt.. Men svetsar man en AN koppling så tror ja de går bra. Måste ju trycka utåt iaf. Ändrar bara riktning ju.
142R
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av 142R »

på mina gl som jag har turbo matat så har jag tagit tryck från den insekts skruven där fram.. är samma kanal som oljegivaren så där bör de la vara samma tryck :P jag har bara skruvat i en nippel å satt en slang på där.. funkat klockrent
Hat Göö
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

142R skrev:på mina gl som jag har turbo matat så har jag tagit tryck från den insekts skruven där fram.. är samma kanal som oljegivaren så där bör de la vara samma tryck :P jag har bara skruvat i en nippel å satt en slang på där.. funkat klockrent
Jo har även sett andra ha så men blir ganska nära min kamrem på 16v så jag valde dom från balansaxlarna för platsen skull
G-son
Forumsberoende

Inlägg av G-son »

142R skrev:på mina gl som jag har turbo matat så har jag tagit tryck från den insekts skruven där fram..
Bild
:roll:
Ursäkta offtopic, men ditt inlägg fick mig att be en kompis rita en bild som kan visa hur det ligger till med mekanik vs. fauna i bilarna.
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

märk ord :hihi: näe men tror dom flesta vet vad man menar. Även du som skicka bilden visade de sig
Skriv svar