Sida 1 av 1

Plenum 1000cc 60gr V2

Postat: ons jan 14, 2009 7:14 pm
av DrTurbo
Håller på med ett litet sidoprojet...
En 60graders twin på 1000cc
Turbo

Spjällen sitter efter plenum så att säga.
Tänkte göra plenumet så likt orginal som möjligt, detta för att "bibehålla" så mycket botten före turbon gör sitt.
Det blir i runda slängar på 6liter, med orginal trattar monterat i lådan.

För stort? (eftersom utrymmet finns, vore det dumt att inte nyttja det..)

Postat: tor jan 15, 2009 4:34 am
av Erland Cox
Det låter som en motorcykelmotor och de har separata spjäll. Utan turbo så tjänar man på att ha så stort plenum som möjligt. Många tar bort locket och tätar mot tanken. Aprilia och säkert andra har för litet luftintag till plenumet. det skiljer 5 hästar mellan att ha tanken nere eller att ha den uppe och läcka in mer luft vid test i bromsbänk. Du borde också tjäna på ett stort plenum om du har separata spjäll. Erland.

Postat: tor jan 15, 2009 9:53 am
av DrTurbo
Erland Cox skrev:Det låter som en motorcykelmotor och de har separata spjäll. Utan turbo så tjänar man på att ha så stort plenum som möjligt. Många tar bort locket och tätar mot tanken. Aprilia och säkert andra har för litet luftintag till plenumet. det skiljer 5 hästar mellan att ha tanken nere eller att ha den uppe och läcka in mer luft vid test i bromsbänk. Du borde också tjäna på ett stort plenum om du har separata spjäll. Erland.
Av en händelse är det en Aprilia...
Då blir det storplenum även för turbo. Som jag kunnat utläsa finns ingen nackdel med stort plenum. Eftersom jag inte kommer ha laddluftkyl så blir det ju mindre volym mellan kompressor och plenum jfr med system med llk.
Avlastningsventil borde således sitta monterat på plenum?

Postat: tor jan 15, 2009 10:59 am
av Jens Gustavsson
få cylindrar som är stora och som äter mycket luft behöver ett stort plenium speciellt om de tänder med ojämna mellan rum annars så blir det tryck fall i hela turbosystemet varge gång cylindrana suger i sig luft.

Postat: tor jan 15, 2009 11:54 am
av DrTurbo
Jens Gustavsson skrev:få cylindrar som är stora och som äter mycket luft behöver ett stort plenium speciellt om de tänder med ojämna mellan rum annars så blir det tryck fall i hela turbosystemet varge gång cylindrana suger i sig luft.
Precis vad jag trodde. Jag har räknat på 6 x volymen på en cylinder. Så rent teroetiskt skulle jag i så fall klara mig med 3 liters plenum. Men detta kan gälla enkom för radfyror. Twinnar har jag inte överladdat tidigare, och lägger mig hellre "safe than sorry".

Postat: tor jan 15, 2009 12:38 pm
av Jens Gustavsson
DrTurbo skrev:
Jens Gustavsson skrev:få cylindrar som är stora och som äter mycket luft behöver ett stort plenium speciellt om de tänder med ojämna mellan rum annars så blir det tryck fall i hela turbosystemet varge gång cylindrana suger i sig luft.
Precis vad jag trodde. Jag har räknat på 6 x volymen på en cylinder. Så rent teroetiskt skulle jag i så fall klara mig med 3 liters plenum. Men detta kan gälla enkom för radfyror. Twinnar har jag inte överladdat tidigare, och lägger mig hellre "safe than sorry".
på en hoj kan det nog alldrig bli för stort plenium på en sån motor så bygg dit det som kan rymmas helt enkelt.

Postat: tor jan 15, 2009 3:13 pm
av blownharley
Minst 5 liters plenum är den allmänna rekommendationen på en Twin....

Postat: tor jan 15, 2009 3:30 pm
av DrTurbo
blownharley skrev:Minst 5 liters plenum är den allmänna rekommendationen på en Twin....
Jamensedär! Det var väl någon sådan siffra som gnagne i bakre minnesregionen. Här skall svetsas!

Postat: tor jan 15, 2009 11:02 pm
av blownharley
Skulle vara kul att veta lite mer om projektet i fråga.......

Postat: fre jan 16, 2009 2:58 pm
av DrTurbo
blownharley skrev:Skulle vara kul att veta lite mer om projektet i fråga.......
Det blir fullständig byggbeskrivning när det är mappat och klart, innan dess ligger jag lite lågt :hihi:

Postat: lör jan 17, 2009 4:41 pm
av blownharley
Här har du en annan Aprilia turbo! http://www.freewebs.com/naztynizzez/app ... D=13287468

Postat: lör jan 17, 2009 7:50 pm
av DrTurbo
Jörgen är en hejare på att tvångsmata twinnar :thumbright:

Men för mig så är full svängradie och frigång ett grundkrav :hihi: