Plenum 1000cc 60gr V2
Plenum 1000cc 60gr V2
Håller på med ett litet sidoprojet...
En 60graders twin på 1000cc
Turbo
Spjällen sitter efter plenum så att säga.
Tänkte göra plenumet så likt orginal som möjligt, detta för att "bibehålla" så mycket botten före turbon gör sitt.
Det blir i runda slängar på 6liter, med orginal trattar monterat i lådan.
För stort? (eftersom utrymmet finns, vore det dumt att inte nyttja det..)
En 60graders twin på 1000cc
Turbo
Spjällen sitter efter plenum så att säga.
Tänkte göra plenumet så likt orginal som möjligt, detta för att "bibehålla" så mycket botten före turbon gör sitt.
Det blir i runda slängar på 6liter, med orginal trattar monterat i lådan.
För stort? (eftersom utrymmet finns, vore det dumt att inte nyttja det..)
Allt kan laddas
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6986
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Det låter som en motorcykelmotor och de har separata spjäll. Utan turbo så tjänar man på att ha så stort plenum som möjligt. Många tar bort locket och tätar mot tanken. Aprilia och säkert andra har för litet luftintag till plenumet. det skiljer 5 hästar mellan att ha tanken nere eller att ha den uppe och läcka in mer luft vid test i bromsbänk. Du borde också tjäna på ett stort plenum om du har separata spjäll. Erland.
Av en händelse är det en Aprilia...Erland Cox skrev:Det låter som en motorcykelmotor och de har separata spjäll. Utan turbo så tjänar man på att ha så stort plenum som möjligt. Många tar bort locket och tätar mot tanken. Aprilia och säkert andra har för litet luftintag till plenumet. det skiljer 5 hästar mellan att ha tanken nere eller att ha den uppe och läcka in mer luft vid test i bromsbänk. Du borde också tjäna på ett stort plenum om du har separata spjäll. Erland.
Då blir det storplenum även för turbo. Som jag kunnat utläsa finns ingen nackdel med stort plenum. Eftersom jag inte kommer ha laddluftkyl så blir det ju mindre volym mellan kompressor och plenum jfr med system med llk.
Avlastningsventil borde således sitta monterat på plenum?
Allt kan laddas
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
få cylindrar som är stora och som äter mycket luft behöver ett stort plenium speciellt om de tänder med ojämna mellan rum annars så blir det tryck fall i hela turbosystemet varge gång cylindrana suger i sig luft.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Precis vad jag trodde. Jag har räknat på 6 x volymen på en cylinder. Så rent teroetiskt skulle jag i så fall klara mig med 3 liters plenum. Men detta kan gälla enkom för radfyror. Twinnar har jag inte överladdat tidigare, och lägger mig hellre "safe than sorry".Jens Gustavsson skrev:få cylindrar som är stora och som äter mycket luft behöver ett stort plenium speciellt om de tänder med ojämna mellan rum annars så blir det tryck fall i hela turbosystemet varge gång cylindrana suger i sig luft.
Allt kan laddas
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
på en hoj kan det nog alldrig bli för stort plenium på en sån motor så bygg dit det som kan rymmas helt enkelt.DrTurbo skrev:Precis vad jag trodde. Jag har räknat på 6 x volymen på en cylinder. Så rent teroetiskt skulle jag i så fall klara mig med 3 liters plenum. Men detta kan gälla enkom för radfyror. Twinnar har jag inte överladdat tidigare, och lägger mig hellre "safe than sorry".Jens Gustavsson skrev:få cylindrar som är stora och som äter mycket luft behöver ett stort plenium speciellt om de tänder med ojämna mellan rum annars så blir det tryck fall i hela turbosystemet varge gång cylindrana suger i sig luft.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- blownharley
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 141
- Blev medlem: tor jan 27, 2005 11:54 am
- Ort: Insjön, Dalarna
- blownharley
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 141
- Blev medlem: tor jan 27, 2005 11:54 am
- Ort: Insjön, Dalarna
- blownharley
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 141
- Blev medlem: tor jan 27, 2005 11:54 am
- Ort: Insjön, Dalarna
Här har du en annan Aprilia turbo! http://www.freewebs.com/naztynizzez/app ... D=13287468