242 VS 142 VS Amazon

Tjata om vad som helst .
Användarvisningsbild
Simon.j
För mycket laddtryck

242 VS 142 VS Amazon

Inlägg av Simon.j »

Ja... Börjar dra ihop sig till vår och dags att köpa bil (äntligen) :)

I Topic ser ni vilka det rör sig om...

242 -75
142 -?? (Vill ha kortspak och dom "ovala" bakljusen eller vad jag ska kalla dom)
Amazon -??

Motorsetupen kommer bli likadan oavsett vilken bil det blir, B23 med lite små skojiga saker i, sug eller turbo är inte klart riktigt än.

För/nack delar jag kan komma på är att i 242an kan jag fixa saker så att motorn passar "bolt-on" och i 142an och Amazonen blir det helt klar mer jobb.

Sen kanske det är lättare att hitta en 142a eller Amazon i bra skick till ett bra pris jämfört med att hitta en 242a...
Sen tycker jag att Volvo 142 och Amazon är mkt fränare än att skutta runt i en 242a :roll:

Tänkte ni kan fylla på med lite tips, dyker juu upp annonser i sälj delen med motorfästen för rakstäld motor i 142a osv ganska ofta...

//Simon
Simon Johannesson
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

ovala ljusen? alltså dom höga o smala? isf ska du leta efter en 72a. 73 har de breda bakljusen, o -71 har långspak..

det är ju väldigt vanligt att stoppa ner en b23 i 142 och amazon så det finns mycket info om det..
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Användarvisningsbild
Simon.j
För mycket laddtryck

Inlägg av Simon.j »

Rogge skrev:ovala ljusen? alltså dom höga o smala? isf ska du leta efter en 72a. 73 har de breda bakljusen, o -71 har långspak..

det är ju väldigt vanligt att stoppa ner en b23 i 142 och amazon så det finns mycket info om det..
Exakt, fick en liten blackout :lol: :hihi: :doh:

Joo, jag tycker det jag med, tycker även att Amazon och 142 är lite snyggare än en 242 med, PV finns ochså som ett alternativ men dom är lite för dyra för min budget...
Simon Johannesson
Rydberg
Forumsberoende

Inlägg av Rydberg »

köp amazon, volvos finaste bil någonsin...sen kör på ett sleaper stuk med orginallack o vässad motor :lakrits:
Håller med DruTTeN, Inget slår skön sången från Webrar!

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
Användarvisningsbild
weber-power
Forumsberoende

Inlägg av weber-power »

Rydberg skrev:köp amazon, volvos finaste bil någonsin...sen kör på ett sleaper stuk med orginallack o vässad motor :lakrits:
för å inte tala om 340 :thumbright: hahaha nämen antingen en ettförti eller amazon helt klart
team weber power
Användarvisningsbild
MrHedlund
För mycket laddtryck

Inlägg av MrHedlund »

weber-power skrev:
Rydberg skrev:köp amazon, volvos finaste bil någonsin...sen kör på ett sleaper stuk med orginallack o vässad motor :lakrits:
för å inte tala om 340 :thumbright: hahaha nämen antingen en ettförti eller amazon helt klart
Japp ;) En -72, jag tycker iaf dom är snygga med den grillen :thumbright: Amazoner är jäkligt fina dom också. Har samma dilemma jag med! :hihi:
Volvo 245 T6 - Tremec t-56, Link G4, under utveckling
Volvo 244 m50b25 vanos reggad -såld
Volvo 245 m50 -||- -skrotad
Volvo 240 fk -såld
Användarvisningsbild
Simon.j
För mycket laddtryck

Inlägg av Simon.j »

Fyfan vad härligt med lite respons :thumbright:

Joo, jag tycker en 142a eller Amazon är så mkt snyggare än nån 240 oavsett årsmodell :wink:

Men är det nått speciellt med Amazoner av olika års modeller?

Sen hur ser besiktningen med motorbyte, vet att en 242 -75, med 1031 och ventilerade bromsar är godkänd upp till 200-någonting hk och 290-någonting nm.
Hur är det med Amazon och 142a?

//Simon
Simon Johannesson
Användarvisningsbild
Glufsen
Forumsberoende

Inlägg av Glufsen »

Jag säger 142, men alla tre är ungefär lika bra om man skulle rada upp alla punkter. Men räkna med rostlagning i vilket fall som helst :wink: Om du nu inte vill lägga ner en massa pengar och tid på att jaga fatt i ett rostbefriat ex...En 140 är nog billigast att bygga på också.
Användarvisningsbild
weber-power
Forumsberoende

Inlägg av weber-power »

amazon får ha 150hästar har jag för mig med andra bussningar, hårdare fjädrar och gasdämpare? rätta mig om jag har fel

en ettförti får ha 140 hästar utan å göra nått speciellt, och 180hästar med andra bussningar, gasdämpare och andra fjädrar

men de är bara som volvo sagt, finns besiktningar där dom kört in med 200 hästars maskiner utan minsta problem. det gäller även att kunna snacka också :thumbright:

när jag besiktade min 140 med gammal rallymotor på cirka 180+ hästar så angav jag bara 110 kw (cirka 150häst) för dom inte skulle säga nått.
iofs är ju de mesta nytt och renoverat men ändå :thumbright:
men ja anser ju dock man ska ha väghållning efter motorn.. :wink:

// matte
team weber power
Användarvisningsbild
Simon.j
För mycket laddtryck

Inlägg av Simon.j »

Glufsen: Rost är en självklarhet nästan, blir att ligga i med svetsen :wink:

Jag tror också att det blir billigast att bygga på en 142a, en fin Amazon går ju på nästan 20k vad jag har sett...
Fast jag tror det blir enklast att bygga på en 242a, kan ju vara jag som bara fått för mig det. :roll:

weber-power: Bra info, kan ju dock vara så att bes gubbarna vill ha ett effektbevis om man skulle ha turbo.. men det är ju inte säkert, spekulerar just nu mest runt vilka saker som jag kommer bygga på (med andra ord, drömmer.).

Jag är mer en rakt-fram människa :lol: , men bilen kommer att rulla mest på gatan iof

//Simon
Simon Johannesson
Användarvisningsbild
weber-power
Forumsberoende

Inlägg av weber-power »

ja visst sitter de en snurra under huven börjar dom titta närmre de är klart, men du förstår va ja menar :wink:

både amazon och ettförti är skitenkla att ha å göra med :) inte massa onödigt bråte att bråka med :hihi: ja iofs en 240 är ju precis likadan..
så de är en smaksak tillslut!

( o.t men har både en amazon 66a och en ettförti 72a ) :thumbright:
team weber power
Användarvisningsbild
Simon.j
För mycket laddtryck

Inlägg av Simon.j »

Joo, när allt kommer omkring är det juu som sagt bara en smaksak :wink:

Om jag ska ha en B23 i en 142 eller Amazon så känns det som om jag "måste" ha rakställd :roll: går ju att ha sneställd också men det är ännu mer jobb, sen är det mycket coooooolare med en rakställd motor :lol:

Allt har med tillfällen att göra, fanns en 242 -75 i Mora förra veckan för 3 000 och den var såld efter 2-3 dagar :roll: Så dyker en fin/bra bil upp så kommer jag att vara på den som en hök :hihi:

//Simon
Simon Johannesson
Användarvisningsbild
weber-power
Forumsberoende

Inlägg av weber-power »

MEN varför b23 när b20 passar i alla tre utan modd? :wink: haha nä ja ska inte jävlas :hihi:

ja de blir betydligt enklare med rakställd 23a än vinklad.
team weber power
Användarvisningsbild
Micke142
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Micke142 »

annars har jag en pv om de kan va av intresse
Användarvisningsbild
Simon.j
För mycket laddtryck

Inlägg av Simon.j »

PV är också grymma :villha:

Dock så är det jävligt klent med pengar och kommer att vara det ett tag framöver (2-3 månader)...
Simon Johannesson
Skriv svar