Sida 1 av 1

Vilken bakaxel till min 140?

Postat: sön jan 18, 2009 7:22 pm
av Landa_in_Racing
Vet att det har funnit någon tråd om detta förr man kan inte hitta :doh:

Men har iaf min 140 -68med b23 och m400 låda, men kommer att behöva ha lite lägre ut.v än vad jag har nu :?

Så fråga är vilken bakaxel ska jag ha? från 240? hur känner man igen dom olika bakaxlarna och ut.v?

MVH Andreas

Postat: sön jan 18, 2009 8:35 pm
av DruTTeN
Får du tag i en bakaxel från en 145a eller en gammal polis 140 så har du ju 4:56.

Postat: sön jan 18, 2009 10:19 pm
av Landa_in_Racing
OKEJ, går det alltså mkt snabbare med en sådan? vet ju inte vad jag har orginal.

VAd har i gämförelse en 164 för ut.v? kan e sådan bakaxel va bättre?

MVh Andreas

Postat: sön jan 18, 2009 10:37 pm
av AFFE
4:56. hade alla automat 140 och den manuella hade 4:11
Och sätter du dit en 4:56 på en manuel så får du en lägre topphastighet men den axar snabbare Ska du en högre topp hastighet så sätter du dit en 3:73 från en 240 axel men då blir den automatiskt slöare ax

Postat: mån jan 19, 2009 10:01 pm
av Landa_in_Racing
AFFE skrev:4:56. hade alla automat 140 och den manuella hade 4:11
Och sätter du dit en 4:56 på en manuel så får du en lägre topphastighet men den axar snabbare Ska du en högre topp hastighet så sätter du dit en 3:73 från en 240 axel men då blir den automatiskt slöare ax
Okej tackar för svaret!

Men på 350 -400hk så behöver jag nog ha lite å dra på varje växel så det blir en 240 bakis :thumbright:

MVH ANdreas

Postat: mån jan 19, 2009 10:48 pm
av The
Är ju inte helt sant att den blir snabbare med en lägre utväxling (numeriskt högre), stämmer ju på en spetsig sugis med tätstegad låda, men inte riktigt på en 3-400hk turbomotor med lite bredare register.

Dessutom blir ju bilen i princip okörbar för normalbruk (med dagens mått mätt) med 4.56:1 såvida man inte har någon riktigt överväxlad låda.

Med en motor som orkar dra lite mer på botten/mellanregister hade jag helt klart gått på 3.54 eller tom 3.31 utväxling.

Postat: mån jan 19, 2009 10:59 pm
av Landa_in_Racing
The skrev:Är ju inte helt sant att den blir snabbare med en lägre utväxling (numeriskt högre), stämmer ju på en spetsig sugis med tätstegad låda, men inte riktigt på en 3-400hk turbomotor med lite bredare register.

Dessutom blir ju bilen i princip okörbar för normalbruk (med dagens mått mätt) med 4.56:1 såvida man inte har någon riktigt överväxlad låda.

Med en motor som orkar dra lite mer på botten/mellanregister hade jag helt klart gått på 3.54 eller tom 3.31 utväxling.
''

hehe jo det tycks som jag har varit helt otroligt jätte otydlig innan, är precis det som jag vill åt, en 3.31 utv. men vart hittar jag det? :D

MVh Andreas

Postat: mån jan 19, 2009 11:08 pm
av The
164 automataxlarna är väl 3.31 borde väl även finnas i 240/60

Postat: mån jan 19, 2009 11:26 pm
av Landa_in_Racing
The skrev:164 automataxlarna är väl 3.31 borde väl även finnas i 240/60
Okej, detta måste jag forska vidare i :D

TAckar! :thumbright:

Postat: tis jan 20, 2009 9:18 pm
av caterpillar
søkeord: 240 axel på 140 tegning.....?? :thumbright:

Postat: ons jan 21, 2009 12:18 am
av Mr Loudness
har du provat googla på bakaxel ?

Postat: ons jan 21, 2009 1:19 pm
av Landa_in_Racing
Mr Loudness skrev:har du provat googla på bakaxel ?
Googla har ja inte gjort.. men har nu kommit fram till att jag ska ha en 3:31 bakaxel från en 164 -70 med automat :)

Denna ska ju passa rakt på, plus att det stämmer med den grovare kardanen mm :thumbright:

MVH Andreas