dieselvärmare

Tjata om vad som helst .
skrot klasson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 48
Blev medlem: sön feb 26, 2006 9:59 pm
Ort: nynäshamn

dieselvärmare

Inlägg av skrot klasson »

hej.har funderat på att köpa en dieselvärmare från verktygsboden http://www.verktygsboden.se/?id=80193 .är det någon som kör med dieselvärmare och kan förklara hur det fungerar.hur mycket lucktar det om dom.hur blir det med agaserna?

//markus
Användarvisningsbild
Mats_L
Forumsberoende
Inlägg: 610
Blev medlem: tis jul 29, 2008 11:02 am
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Mats_L »

Vi har ju nån modell större, så jag vet inte om det är samma, men vi leder ut våra avgaser utanför med spiro-rör.
Dieselvärmaren funkar i stort sett som en ebersprächer.
Drar inte så blodigt med diesel heller.
Min kluvna personlighet är något som inte jag har att göra med.
Användarvisningsbild
Johan Posth
Forumsberoende
Inlägg: 710
Blev medlem: ons okt 26, 2005 9:33 pm
Ort: Laxå

Inlägg av Johan Posth »

Vi har nog en storlekt större i vårat garage vi brukar dra igång när de kyler på och dom är effektiva..räcker med att köra en halvtimma så har du arbetstemperatur. Men dom låter som fan, likt ett jettplan. Men effektiva är dom. och vi leder ut avgaserna genom ett svetsutsug.
Drar ca 2l i timman på full pärla.
Johan Posth, Laxå
070-2390054
Användarvisningsbild
Micke142
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 89
Blev medlem: tis maj 31, 2005 10:22 pm
Ort: sthlm/nyk

Inlägg av Micke142 »

nytjar en bacho värmare (5pipig) funkar kanon 10min sen är de 25grader på 70kvm så de är bara o satsa på en.. billig uppvärmning

http://www.blocket.se/vi/19652565.htm?ca=11_s
äldre model. men billig
Brandt
Forumsberoende
Inlägg: 776
Blev medlem: mån jun 20, 2005 11:34 pm
Ort: Grästorp

Inlägg av Brandt »

Kör också med en bacho 5 pipig kanon till min verkstad. Värmer upp från 0 till 15-20 grader på 10-15min (160kvm). Finns en ställbar tempgivare också så hoppar igång när den går under inställd temp. Kosta en 5hundring på auktion.
/Brandt
Löser det mesta: www.Brandtab.org // www.facebook.com/Brandtab
Användarvisningsbild
MaDMatZ
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: lör dec 08, 2007 5:04 pm
Ort: Östervåla

Inlägg av MaDMatZ »

hallu......men om man vill leda ut avgaserna på en sådan ::: http://www.verktygsboden.se/?id=80193

hur fan gör man de? de funkar väl inte eller? funkar de så vill jag hemst gärna se bilder på dessa!

/Mvh Freddan
Dodge Charger ´66 (Glidar Bil)
Ford Escort MK II ´75 (Projekt)
Vw Typ 1 ´58 (Obestämd,antagligen låg glidare)
Vw Typ 1 ´65 Ragtop (Åkarbil för tillfället)
Projekttråd ::: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=22273
Användarvisningsbild
Holländaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 391
Blev medlem: lör jun 09, 2007 6:33 pm
Ort: Harads
Kontakt:

Inlägg av Holländaren »

Det går inte att leda ut avgaserna med en sån, om man nu inte vill leda ut varmluften också dvs ;)

Men det finns andra modeller med skorsten och inbyggd värmeväxlare.. Jag kör med en 26 kW sån men leder inte bort avgaserna, tycker inte det luktar överdrivet mycket och det är inte så att den sotar ner hela garaget iaf. Jag är helt enkelt för lat för att bygga nåt utsug :lol:

Annars funkar den ju bra men som sagt dom lever om som fan, på min är det väl mest fläkten som låter. Vet faktiskt inte om det ska vara så att fläkten låter mer än "jetplansljudet"?
Användarvisningsbild
MaDMatZ
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: lör dec 08, 2007 5:04 pm
Ort: Östervåla

Inlägg av MaDMatZ »

näe de var de ja tyckte med..man måste ha en brännare som har en skorsten....tyckte också de verkade oerhört dumt att leda ut varmluften när man väl har den i garaget ;)
Dodge Charger ´66 (Glidar Bil)
Ford Escort MK II ´75 (Projekt)
Vw Typ 1 ´58 (Obestämd,antagligen låg glidare)
Vw Typ 1 ´65 Ragtop (Åkarbil för tillfället)
Projekttråd ::: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=22273
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Inlägg av Klabbe Persson »

Vi kör med en gasol kanon i vårt garage, den är billigare i inköp, och billigare i drift, vår är på 30kw o den kostar 10-12kr/timmen på full kareta.
Vet inte om specarna på diselvärmarna stämmer men då kostar en sån det dubbla i timmen + att den som sagt är dyrare i inköp.

Den är liten o smidig, bara en p11 tub till den, den kostar 150:- att fylla, blir klart billigare än disel.
Kostar 3000 + tub.
http://www.blocket.se/vi/19949105.htm?ca=23_8_s

Värmer upp vårt 90kv/m till 11-13 grader på 20-30min, då har vi 5 meter takhöjd.

Vi tyckte valet va enkelt att ta gasol istället för diesel.
Senast redigerad av Klabbe Persson den mån mar 02, 2009 5:45 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
G-son
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:13 pm
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Klabbe Persson skrev:Vi kör med en gasol kanon i vårt garage, den är billigare i inköp, och billigare i drift, vår är på 30kw o den kostar 10-12kr/timmen på full kareta.
En tredjedel av vad elvärme skulle kosta?
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Inlägg av Klabbe Persson »

Flummo skrev: En tredjedel av vad elvärme skulle kosta?
Enkel ekvation. Tuben kostar 150kr att fylla. Och varade i ca 15 timmar. På igenomsnitt 3/4 av max effekten skulle jag tro. Så ja, anners kunde jag köpt mig en 30kw elvärmare som inte för lika väsen osv. ;)

Edit. Det är ca26 liter i en p11 tub(http://www.ahusgas.se/?ahusgas=gasolflaskor) Värmaren drar 1.89lit./timmen, enligt blocket annonsen (http://www.blocket.se/vi/19949105.htm?ca=23_8_s). 13 timmar på full effekt, o den funkar kanon :)

Det är mitt tips iaf.
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Skriv svar