Tänkte lägga upp lite information om mitt projekt.
Motorkoncept från Lasse Wankel på ML Wankeltrim.
Här är bilen 2008

2008 blev det nytt soppasystem. Weldon 2035 och 6x 1680cc spridare

2008 turbo och insug
Bilen bromsades ett antal gånger under 2008 och lämade som mest 548hk på hjulen - ca 620hk och 600nm i motorn vid 1.45bars ladd på e85, inte illa pinkat för 1.3liter!
Som vanligt var det roligt i några veckor... måste ha mer!!!
Sålde gamla turbokittet (greddy t78) och köpte mig en ny turbo, lite rostfria rör och böjar, 2 synapse wastegates.
Förra vintern var första gången jag svetsade aluminium, efter många timmars nötande så lyckades jag få till ett insug, nu är det rostfritt som gäller! förövrigt mitt första "riktiga" grenrör (tur att det bara är 2 rör
Började med att måtta in turbon och gjorde en mall.

av mallen gjorde jag en fixtur

Fäste flänsarna på denna och började sedan kapa upp och måtta in rör.
slangklämmor visade sig vara till stor hjälp.

fått till båda rören och börjat punkta.

Äntligen dags för svetsning!

börjar likna något!

här sitter det på plats med nya snigeln... en tight fit men passade fortfarande så jiggen gjorde sitt jobb.

nästa steg blir wastegates, det skall få plats 2 st någonstans..

första wastegaten ditpunktad.

Att få dit wastegatarna rätt var ett rent helvete, grenröret var nog i och ur 30 gånger innan det satt rätt... 1mm fel uppe vid röret gör bra mkt på toppen av wastegate och utrymmet är mer än begränsat.
Började med att sy fast flänsarna. bultade i den i en bunt flänsar för att de inte skulle slå sig

dags att sy dit ena röret!

nu sitter den nog...

förberedde lite och här är båda rör ditsydda, yay.

Passade även på att dra en söm på baksidan.

Här har jag provmonterat wastegatarna, so far so good

Nu är i princip allt svetsat, har nästan gått en hel tub vilket betyder ca 1000kr i bara GAS!
det har varit ett riktigt kul projekt. skall filas och snyggas till lite och sen en svart coating.
Sedan blir det mer rostfritt, downpipe skall tillverkas. Sen lite alusvetsning på nya tryckrör.
Eftersom jag hållt på med så mkt rostfritt nu så tänkte jag att det var dags för lite omväxling så började pula med tryckrören istället!
Kona ner från 3.5" till 3"

mycket böjar blir det tyvärr..

so far so good. vi bygger på lite till. man vill ju inte ha massa siliconslang som ramlar av..

så! nu börjar det närma sig, vinklade även om anslutande röret.

Då kör vi lite rostfritt igen som omväxling.
Girade flänsen för att få vinkeln rätt på dp'n. 5" är fan STORT!

punktat fast flänsen och även en reducering till 4".

på med lite 4" rör och sedan var det dags att svetsa..

zoom zoom zoom zoom

stundvis riktigt bra men är inte riktigt vän med rostfritt ännu, aluminium är bra mkt lättare!

Nu börjar det likna något, blev maffigt med downpipen

kapar en 4" böj.

Sedan punktade jag ihop böjen med en rak bit samt en reducering till 3", sugen på att köra 4" hela vägen men då är det öronpropp på varje gång man ska åka och vi väntar nog med det.

svetsad och klar

Här fäster jag nya röret på downpipen... det kanske ser ut som att det går väldigt fort och bara är att svetsa på men det är mycket passande och måttande, på med downpipe, av med downpipe osv..

downpipen börjar bli klar!

Tur att det blev perfekt

dumprör från wastegatarna..
Första..

Sedan började jag med det andra... det är tight! turbo och grenrör åkte nog i 10ggr innan det blev bra..

Såhär blir det..

Skönt att de är klara

Coatat och klart!

turbon i bilen

Vi har kört några pull på rototesten, vi hade lite problem med wastegatarna då laddet dalar.
Max effekt 677hk vid 1.52bars ladd, soppa E85... snart åker ladded upp!
Fortsättning följer