GL - Mazda RX7 BW S475 (ML Wankeltrim)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
GL
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: tor jan 22, 2009 9:23 am

GL - Mazda RX7 BW S475 (ML Wankeltrim)

Inlägg av GL »

Hej!

Tänkte lägga upp lite information om mitt projekt.

Motorkoncept från Lasse Wankel på ML Wankeltrim.

Här är bilen 2008
Bild

2008 blev det nytt soppasystem. Weldon 2035 och 6x 1680cc spridare
Bild
Bild


2008 turbo och insug
Bild

Bilen bromsades ett antal gånger under 2008 och lämade som mest 548hk på hjulen - ca 620hk och 600nm i motorn vid 1.45bars ladd på e85, inte illa pinkat för 1.3liter!

Som vanligt var det roligt i några veckor... måste ha mer!!!
Sålde gamla turbokittet (greddy t78) och köpte mig en ny turbo, lite rostfria rör och böjar, 2 synapse wastegates.

Förra vintern var första gången jag svetsade aluminium, efter många timmars nötande så lyckades jag få till ett insug, nu är det rostfritt som gäller! förövrigt mitt första "riktiga" grenrör (tur att det bara är 2 rör ;))

Började med att måtta in turbon och gjorde en mall.
Bild

av mallen gjorde jag en fixtur
Bild

Fäste flänsarna på denna och började sedan kapa upp och måtta in rör.
slangklämmor visade sig vara till stor hjälp.
Bild

fått till båda rören och börjat punkta.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Äntligen dags för svetsning!
Bild
Bild
Bild
Bild

börjar likna något! :)
Bild
Bild
Bild


här sitter det på plats med nya snigeln... en tight fit men passade fortfarande så jiggen gjorde sitt jobb.
Bild
Bild
Bild

nästa steg blir wastegates, det skall få plats 2 st någonstans..
Bild

första wastegaten ditpunktad.
Bild

Att få dit wastegatarna rätt var ett rent helvete, grenröret var nog i och ur 30 gånger innan det satt rätt... 1mm fel uppe vid röret gör bra mkt på toppen av wastegate och utrymmet är mer än begränsat.

Började med att sy fast flänsarna. bultade i den i en bunt flänsar för att de inte skulle slå sig

Bild

Bild
Bild
Bild

dags att sy dit ena röret!

Bild

nu sitter den nog...

Bild

förberedde lite och här är båda rör ditsydda, yay.
Bild

Passade även på att dra en söm på baksidan.
Bild

Här har jag provmonterat wastegatarna, so far so good :)

Bild
Bild

Nu är i princip allt svetsat, har nästan gått en hel tub vilket betyder ca 1000kr i bara GAS!
det har varit ett riktigt kul projekt. skall filas och snyggas till lite och sen en svart coating.

Sedan blir det mer rostfritt, downpipe skall tillverkas. Sen lite alusvetsning på nya tryckrör.

Eftersom jag hållt på med så mkt rostfritt nu så tänkte jag att det var dags för lite omväxling så började pula med tryckrören istället!

Kona ner från 3.5" till 3"
Bild
Bild

mycket böjar blir det tyvärr..
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

so far so good. vi bygger på lite till. man vill ju inte ha massa siliconslang som ramlar av..
Bild
Bild

så! nu börjar det närma sig, vinklade även om anslutande röret.
Bild
Bild

Då kör vi lite rostfritt igen som omväxling.

Girade flänsen för att få vinkeln rätt på dp'n. 5" är fan STORT!
Bild
Bild

punktat fast flänsen och även en reducering till 4".
Bild

på med lite 4" rör och sedan var det dags att svetsa..
Bild

zoom zoom zoom zoom
Bild

stundvis riktigt bra men är inte riktigt vän med rostfritt ännu, aluminium är bra mkt lättare!
Bild

Nu börjar det likna något, blev maffigt med downpipen :)
Bild
Bild

kapar en 4" böj.
Bild

Sedan punktade jag ihop böjen med en rak bit samt en reducering till 3", sugen på att köra 4" hela vägen men då är det öronpropp på varje gång man ska åka och vi väntar nog med det.

Bild

svetsad och klar
Bild

Här fäster jag nya röret på downpipen... det kanske ser ut som att det går väldigt fort och bara är att svetsa på men det är mycket passande och måttande, på med downpipe, av med downpipe osv.. :)

Bild

downpipen börjar bli klar!
Bild
Bild

Tur att det blev perfekt ;) (till er som inte har 4-pelarlyft så går gaffeltruck minst lika bra ;))
Bild

dumprör från wastegatarna..

Första..
Bild
Bild
Bild

Sedan började jag med det andra... det är tight! turbo och grenrör åkte nog i 10ggr innan det blev bra..

Bild
Bild
Bild

Såhär blir det..
Bild
Bild
Bild

Skönt att de är klara :)

Bild

Coatat och klart!
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

turbon i bilen

Bild
Bild
Bild
Bild

Vi har kört några pull på rototesten, vi hade lite problem med wastegatarna då laddet dalar.

Max effekt 677hk vid 1.52bars ladd, soppa E85... snart åker ladded upp!

Fortsättning följer :)
Användarvisningsbild
Fredde Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 203
Blev medlem: tis sep 26, 2006 10:59 am
Ort: Skellefteå

Inlägg av Fredde Johansson »

:thumbright: blir intressant att se vart det här drar iväg :D Lycka till med bromsningen :!:
Mulle Elmeck :)
Användarvisningsbild
JBlom
För mycket laddtryck
Inlägg: 288
Blev medlem: sön sep 03, 2006 10:45 am
Ort: Gävle

Inlägg av JBlom »

Ser riktigt bra ut. :thumbright:
SkogenRacing Gävle
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av RoGGaH »

Fint bygge :) Roligt med wankel :thumbright:

Hoppas ni får ordning på laddet.
Ett bar till i tryck så blir det ju duktigt med pulver :twisted:
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
martinssoN
Forumsberoende
Inlägg: 733
Blev medlem: lör maj 13, 2006 2:49 pm
Ort: Örebro

Inlägg av martinssoN »

tycker denna rx7a är riktigt fin, Brukar inte gilla japs men detta var ett fett unantag :) snyggt jobbat.
GL
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: tor jan 22, 2009 9:23 am

Inlägg av GL »

Kul att ni gillar den!

Här är en video från första bromsningen. (lågt ladd)
http://se.youtube.com/watch?v=crWcHd2D_9o

Här är från förra året:
http://se.youtube.com/watch?v=uslGUyz3a5A
torpis
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: mån okt 06, 2008 4:05 pm

Inlägg av torpis »

mycket snyggt bygge! Väldigt fint och välgjort trots platsbrist och många böjar :)

tipsa gärna om var du köper aluböjar/rör samt rostfritt 3.5-5" :)
/Henke
-=Performance by torpis=-
*S40 Upgrades* <--- delar till bla vitmotorer
Användarvisningsbild
jonnystrand
Forumsberoende
Inlägg: 549
Blev medlem: mån jun 26, 2006 3:08 pm
Ort: skellefteå

Inlägg av jonnystrand »

riktigt nice bygge! hur funkar wastegatarna? har kollat på dom där men har inte hört så mycket om dom än.
Christian L
Forumsberoende
Inlägg: 519
Blev medlem: tis sep 26, 2006 8:27 am
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av Christian L »

Tufft :thumbright: Hur håller drivlinan för sån effekt? Eller finns det vettiga uppdateringar? Vad kör du för motorstyrning?
GL
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: tor jan 22, 2009 9:23 am

Inlägg av GL »

torpis skrev:mycket snyggt bygge! Väldigt fint och välgjort trots platsbrist och många böjar :)

tipsa gärna om var du köper aluböjar/rör samt rostfritt 3.5-5" :)
Tackar!

Alubörjar köper jag på Alfons Haar Svenska ab!
GL
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: tor jan 22, 2009 9:23 am

Inlägg av GL »

jonnystrand skrev:riktigt nice bygge! hur funkar wastegatarna? har kollat på dom där men har inte hört så mycket om dom än.
Vet inte riktigt ännu, jag har haft lite problem då mitt ladd dalar... vi har kommit fram till att mitt 3" avgassystem inte vill andas lika mkt som motorn vill!
GL
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: tor jan 22, 2009 9:23 am

Inlägg av GL »

Christian L skrev:Tufft :thumbright: Hur håller drivlinan för sån effekt? Eller finns det vettiga uppdateringar? Vad kör du för motorstyrning?
Drivlinan orginal är förvånansvärt stark, på gatan så kör du inte sönder nånting i princip.

Nytt för iår är en kaaz lsd diff samt drivaxelkit från driveshaftshop i USA.
En låda klarar 4-5 repor på strippen med 900hk.
Turbokoftan
Alltid på trycket
Inlägg: 1220
Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Turbokoftan »

Sjuk bil!

Skulle kunna sätta en kamrem ( :hihi: ) på att du antingen jobbar som svetsare eller rörmokare!

Helt klart snyggt bygge!
DruTTeN
Forumsberoende
Inlägg: 646
Blev medlem: tor feb 08, 2007 3:54 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av DruTTeN »

Grymt svetsjobb du gör, o riktigt nice bil.
Inget slår skön sången från Webrar!
GL
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: tor jan 22, 2009 9:23 am

Inlägg av GL »

Tackar :D

haha... jag är faktiskt kontorsråtta... :doh:
Skriv svar