madmagnus källare!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
madmagnus
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: tor nov 27, 2003 1:58 pm
Ort: umeå
Kontakt:

madmagnus källare!

Inlägg av madmagnus »

efter en längre stunds frånvaro i bilbyggarvärlden har jag återigen börjat sukta efter en rörhög med stark motor!

köpte hus förra våren i Holmsund och saknar änsålänge garage men förhoppningsvis vänder finanskrisen snart så jag vågar börja bygga.

under tiden roar jag mig med att bygga delar till en motor som jag tänkte redovisa i den här tråden. börjar med ett fåtal bilder nu och uppdaterar eftersom jag byggt nya delar.

här kommer några bilder på ett nästan färdigt insug /// madmagnus

Bild

Bild

Bild
better to burn out then fade away
Användarvisningsbild
turbo_sven
För mycket laddtryck
Inlägg: 193
Blev medlem: lör jul 08, 2006 10:51 pm
Ort: Fjälkinge
Kontakt:

Inlägg av turbo_sven »

det bar snyggt kan förvisso inte så mycket om insugsbygge :? tråkigt att du inte har garage men det ska nog ordna sig snart :thumbright: lucka till i fortsättningen
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Inlägg av Jonathan_ »

Det är möjligtvis inte du som byggde en mattsvart turbo-blade för ett tag sedan?

Med samma nick som här fast på ett känt mc-forum. :)

Koolt annars!
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Ser ut att bli riktigt elegant både insug och grenrör på den bilden tycker jag :thumbright:
Någon slags diffusor i plemiumet? ser ut som en misstänkt svetsskarv där på utsidan..

Det är ju när det är finanskris man ska bygga, mycket billigare! :wink:
Matte sjö
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: tor sep 25, 2003 9:45 am
Ort: umeå
Kontakt:

Inlägg av Matte sjö »

Va hände Mad? volvo..... är det luften i holmsund som gjort dig yr.. Skämt å sido grymt kul och se dig bygga något igen ser alltid grymt ut.. Keep on rockin
som det vore gratis!!!!!!
madmagnus
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: tor nov 27, 2003 1:58 pm
Ort: umeå
Kontakt:

Inlägg av madmagnus »

Jonathan_ skrev:Det är möjligtvis inte du som byggde en mattsvart turbo-blade för ett tag sedan?

Med samma nick som här fast på ett känt mc-forum. :)

Koolt annars!
stämmer! cykeln står i källaren den med, har haft lite mycket att stå i sista 2 åren så den har svalnat lite men återuppstår nog snart igen.
better to burn out then fade away
madmagnus
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: tor nov 27, 2003 1:58 pm
Ort: umeå
Kontakt:

Inlägg av madmagnus »

Matte sjö skrev:Va hände Mad? volvo..... är det luften i holmsund som gjort dig yr.. Skämt å sido grymt kul och se dig bygga något igen ser alltid grymt ut.. Keep on rockin
bristen på sprit skulle jag tro!!! :hihi:

nääää! tänkte att en volvomotor finns det drivor av fräna delar till för billiga pengar så jag blev sugen på att sätta ihop en snik-hitechmotor på nå vis. jag har snidat fler grejor som jag inte visat än!
ska bygga så mycket jag kan själv för att hålla ner kostnaden, sen får vi se vad jag kapar sönder för någon kaross.

lite snurr på ekonomin nu så man inte blir arbetslös, sen dröjer det inte så länge innan det ska smidas chassie.
better to burn out then fade away
madmagnus
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: tor nov 27, 2003 1:58 pm
Ort: umeå
Kontakt:

Inlägg av madmagnus »

j björk skrev:Ser ut att bli riktigt elegant både insug och grenrör på den bilden tycker jag :thumbright:
Någon slags diffusor i plemiumet? ser ut som en misstänkt svetsskarv där på utsidan..

Det är ju när det är finanskris man ska bygga, mycket billigare! :wink:
nä! ingen diffusor, tror inte på det konceptet i alla lägen. det känns som en strypning att bygga luftbarriärer i insuget.
hade jag byggt en motor för ett effektuttag på 3-400 hk kanske!

svetsskarven är pga att plenum är byggt i 4mm aluplåt å den är jobbig att valsa så därför är den byggd i 2 delar
better to burn out then fade away
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

snyggt som vanligt :thumbright:

vad blir det för topp och kam mm?
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

Snyggt!
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Inlägg av Tjernell »

Coolt :thumbright:
madmagnus
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: tor nov 27, 2003 1:58 pm
Ort: umeå
Kontakt:

Inlägg av madmagnus »

några fler bilder!

trattjävlar!!! tog en evighet att svarva men det kostade gratis :D

Bild

fästplattan mot insuget, fick inte tag på aluminiumplattor som var bredare än 100mm så för att 80mm trattar skulle passera blev det mestamaterialet förvandlat till spån!

Bild

åsså en bild från sidan på grenröret (ej färdigt) byggdes utan att ha tillgång till motor eller bil, blir troligtvis bara använt till bromsning, bygger ett nytt sen som är anpassat till ett fordon, struntade helt i att fundera över rörlängd, all fokus på bra flöde och att bygga någorlunda likt det grenrör jag troligtvis kör med senare.

Bild
better to burn out then fade away
madmagnus
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: tor nov 27, 2003 1:58 pm
Ort: umeå
Kontakt:

Inlägg av madmagnus »

Jens Gustavsson skrev:snyggt som vanligt :thumbright:

vad blir det för topp och kam mm?
ja du Jens.... min vana trogen börjar jag baklänges när det ska byggas, börjar med kringutrustning och jobbar mig innåt :wink:
ska försöka jaga rätt på en 531 topp till rätt kurs.
stora ventiler ska monteras och portas lagom, blir inte några större modifieringar på toppen, lite svetsning runt insug och avgasportar för att behålla lite packningsyta efter portning, liknande oljespärr som Jonas S gjort på sin topp vid lyftarna blir det också.

kamaxeln är ett stort frågetecken, jag vet väl ungeför vad jag vill ha men teori är så trist att jag gärna skjuter på det å gör något roligare under tiden.
better to burn out then fade away
Användarvisningsbild
Fredde Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 203
Blev medlem: tis sep 26, 2006 10:59 am
Ort: Skellefteå

Inlägg av Fredde Johansson »

Mulle Elmeck :)
madmagnus
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: tor nov 27, 2003 1:58 pm
Ort: umeå
Kontakt:

Inlägg av madmagnus »

fin kam! helt klart intressant men jag har tyvärr inte pengar att handla speedparts för just nu :(
better to burn out then fade away
Skriv svar