Behöver hjälp med lageranalys...

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
NOS-Johan
För mycket laddtryck
Inlägg: 192
Blev medlem: sön sep 16, 2007 8:03 pm
Ort: Johannishus

Behöver hjälp med lageranalys...

Inlägg av NOS-Johan »

Det brukar ju komma upp bilder ibland på lager och här är mitt bidrag.
Det är ett bronsbaserat vevlager och det visar inga tecken på nypningar men ytan är krakelerad.
Motorn har gått på 110oktanig Sunoco GT+ och den är väldigt aggresiv, kan det ha något med det att göra eller är det bara överbelastat?
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

ojjj..
som mina lager fast,,, deluxe utförandet ;)

jag vill tro det är 'slammer' som gjort det där.
höga varv och lite för tidig tändning.

men det är vad jag tror,, tyvärr kan jag inte säga att jag vet.
Användarvisningsbild
sniffer
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: tor jun 08, 2006 9:52 pm
Ort: Alingsås

Inlägg av sniffer »

Mycket intressant. Har faktiskt själv aldrig skådat ett liknande lagerfenomen. Så detta skall bli intressant att få höra va ni har för teorier om.
Mercedes-Benz 190E 2.3 16v Turbo.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Oj då.. Och alla såg likadana ut?
Användarvisningsbild
NOS-Johan
För mycket laddtryck
Inlägg: 192
Blev medlem: sön sep 16, 2007 8:03 pm
Ort: Johannishus

Inlägg av NOS-Johan »

Ja, alla såg likadana ut både övre och undre och veven är helfin...??
Men motorn hade bara gått c:a 50tim så man vet ju inte vad som hade hänt med tiden. Ska man nu sätta ihop den igen så hade det varit roligt att hitta en orsak.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Ramlagren ser ut som de ska?
Såg något liknande lager en gång, tror det var till en bmw m50, kan ha varit en m20..
Den var nog orginal, vet tyvärr inget mer om den :doh:
Användarvisningsbild
NOS-Johan
För mycket laddtryck
Inlägg: 192
Blev medlem: sön sep 16, 2007 8:03 pm
Ort: Johannishus

Inlägg av NOS-Johan »

Ramlagren såg nya ut, dessa vevlager är till BMW M20 och M50 kan det ha något samband?
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1929
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Jonas Ohlsson »

jag hoppas du får rätsida på problemen, för dina bekymmer ser snarlika ut mina

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 30&start=0
Bild
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Skulle tro att du har för lite lager spel. Det gör att oljan som kyler lagrena byts ut för långsamt och lagrena blir för varma och smälter. Antingen lagerspel eller sidspel. Erland.
Roland Forsgren
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: sön jun 19, 2005 9:02 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Roland Forsgren »

Här är en länk till ett anlysverktyg där du kanske får några tips

http://www.heavydutyenginekits.com/bearing
Roland Forsgren
http://www.forsgrens.net
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Roland Forsgren skrev:Här är en länk till ett anlysverktyg där du kanske får några tips

http://www.heavydutyenginekits.com/bearing
åhh,, tack.
den har jag letat efter. hade den som länk förut, men den försvann i ett data ras.
Nu identifierade jag mitt problem direkt, #16
och jag är inne på rätt bana att se till att det ska bli bra.
mera olja, helt enkelt =)
Användarvisningsbild
NOS-Johan
För mycket laddtryck
Inlägg: 192
Blev medlem: sön sep 16, 2007 8:03 pm
Ort: Johannishus

Inlägg av NOS-Johan »

Jag håller med föregående talare, jädra vilken bra sida!!
Vad jag kan utläsa så är det en överbelastning av ytskiktet (Babbit)
kan vara på grund av "rod bore flex" som dom beskriver det.
Dom rekomenderar ett racinglager med bättre coating t.ex. Tri Armor.
Sedan står det även att man ska hålla lagerspelet tight med racinglager
för att oljefilmen ska spridas över en större yta, men det kan ju diskuteras.
Denna motor som hade problemet hade bara 2-3hundradelar spel vilket jag kan tycka är i minsta laget...

Fick även en länk av Robban här på forumet ang. coating på lager:
http://www.calicocoatings.com/
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Det är spelet på 2-3 hundradelar som gjort att lagren ser ut som dom gör. Lagerspelet bestämmer hur snabbt oljan strömmar genom lagret. Är spelet för litet så blir oljan så varm att den inte klarar att kyla lagret som smälter i ytan. Gå upp till 5 hundradelar så försvinner problemet. Erland.
iadr
Lite mer laddtryck
Inlägg: 45
Blev medlem: fre mar 05, 2004 10:45 pm
Ort: Canada [ not US ;) ]
Kontakt:

Inlägg av iadr »

Etheleyne glycol antifreeze coolant in the oil, yes? I have seen this before.
Skriv svar