Helrenovering av B20, tips välkomna

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
JonasW
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: ons mar 23, 2005 10:02 am
Ort: Sävar
Kontakt:

Helrenovering av B20, tips välkomna

Inlägg av JonasW »

Hej!

Har fått tag i ett B20 block som gått 15.000 mil av Styv här på forumet och pulat in det i Mattias garage som håller till här :). Tänkte helrenovera det men jag behöver lite råd och tips om komponenterna. Så här är det väl tänkt än så länge:

Blocket borras för B21a kolvar (92mm) och planas
Packningar & sotningssats
Vev, ram & kamlager
R-kam
strokervev på ~86mm
Lyftare
46/38.5 ventiler, tätningar, styrningar osv
Topp från -72 & framåt (förstärkt vid insugningskanalerna) som ska portas och planas rak
Kåpor med nyare packningarna
+en massa annat smått som nya bultar osv....

Alla tips & kommentarer är välkomna.

/Jonas
Senast redigerad av JonasW den tor apr 28, 2005 8:29 am, redigerad totalt 1 gånger.
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

:arrow: NY oljepump i stål :D husk å bytte kule å fjæder inni :!:
kolvar som er flate..... :wink:
kamaksel kg 17 eller *
kamaksel kg19 om du kjør 2x45-48
GRENRØR :idea:
085 fordeler med eletronisk tenning.
pakbox fremme å bak med tettering, inte filtring
www.kgtrimning.se (com)
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
JonasW
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: ons mar 23, 2005 10:02 am
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av JonasW »

caterpillar skrev::arrow: NY oljepump i stål :D husk å bytte kule å fjæder inni :!:
kolvar som er flate..... :wink:
kamaksel kg 17 eller *
kamaksel kg19 om du kjør 2x45-48
GRENRØR :idea:
085 fordeler med eletronisk tenning.
pakbox fremme å bak med tettering, inte filtring
www.kgtrimning.se (com)
*Oljepump ska inhandlas, den gamla följde inte med så :).

*Okej, så kolvar efter 80 då.

*När det gäller kam så kommer det att bli en k-kam om jag inte hittar en begagnad kg-kam för en bra slant i fint skick.

*Är lite sugen på ett bra grenrör, men det blir nog bland det sista jag köper då det inte är något måste för att den ska rulla ;).

*Tändning har jag inte bestämt hur jag ska lösa än, har lite strikt ekonomi.

*Packboxarna ska slippa sin filtring :).
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Ska bli kul att följa det här hörnet med kameran under våren/sommaren.. 8)
Bild
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Jag har säkert en frisk oljepump gratis, lägg hällre dom pengarna på ett grenrör och 2.5 tums avgassystem. Köp kolvarna som är plana, lämplig kompa med K-kam är ca 10.5:1.
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1013
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av Cassius »

skaffa en kylare med elfläkt också, farsan sa att om de var nått av den tama portningen, sportavgassystemet och elfläkten med en Renault R5 kylare som gjorde nått på hans bil som man märkte av var de elfläkten!
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
JonasW
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: ons mar 23, 2005 10:02 am
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av JonasW »

Jens Gustavsson skrev:jag har säkert en frisk oljepump gratis, lägg häldre dom pengarna på ett grenrör och 2.5 tums avgassystem. köp kolvarna som är plan, lämplig kompa med K cam är ca 10.5:1.
Lät ju inte alls dumt! Jag gör så, men vad tror du om motorn i övrigt? Något jag bör ändra eller ser det bra ut tror du.
Vincent
För mycket laddtryck
Inlägg: 161
Blev medlem: mån nov 10, 2003 11:52 pm
Ort: Husqvarna/Jönköping

Inlägg av Vincent »

Ska du ha insprut eller pluggad inspruts topp med förgasare??
Hur mycket ska du varva med tanke på att du ska ha dubbla ventilfjädrar??Original fjädrarna orkar väll med upp till 5000rpm.Borde väll nästan räcka med att bara byta ut originalfjädrarna mot hårdare.
Bygg eget grenrör hellre änn köp nått standard.
Vad menade du med kåpor med nyare packningarna,finns det olika??
CVI automotive har vevaxeltätningssats som konverterar från filtring till modern packbox Art.nr: 1218634-8 350:-

/Micke
Bygger -31:a A-ford coupé med DeSoto 345" hemi.
Vet du av några delar till den motorn får du gärna skicka PM,allt av intresse.
Även Muncie M22 lådor och delar till dessa av intresse.
JonasW
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: ons mar 23, 2005 10:02 am
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av JonasW »

Amazon_V8 skrev:Ska du ha insprut eller pluggad inspruts topp med förgasare??
Hur mycket ska du varva med tanke på att du ska ha dubbla ventilfjädrar??Original fjädrarna orkar väll med upp till 5000rpm.Borde väll nästan räcka med att bara byta ut originalfjädrarna mot hårdare.
Bygg eget grenrör hellre änn köp nått standard.
Vad menade du med kåpor med nyare packningarna,finns det olika??
CVI automotive har vevaxeltätningssats som konverterar från filtring till modern packbox Art.nr: 1218634-8 350:-

/Micke
Blir insprutning, lutar år Vems. Tja, vore roligt och kunna varva upp mot 7000rpm kanske ;). Men frågan är vilka som är bättre, dubbla från kg eller bugpack från Dalhems?

Kåporna menade jag att man kunde skicka in till kg, då byter dom ut filtringen mot packbox, tog 250:- för främre och 200:- för bakre.
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

Amazon_V8 skrev:Original fjädrarna orkar väll med upp till 5000rpm.
Med tanke på att dom varvar 6000 orginal, så är det inga problem... jag varvar 6500 med orginalfjädrar. Ska man bara varva 7000 så räcker volvos gulmärkta fjädrar bra.
Axel Wall
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Glada nyheter för Jonas, nu har jag hittat en topp med förstärkningarna mellan insugskanalerna (ovanför avgas 2&3). Dessutom den bakre packboxen med modern packbox.
Det finns många godsaker i herr Boströms gömmor.. ;)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
JonasW
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: ons mar 23, 2005 10:02 am
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av JonasW »

mattias skrev:Glada nyheter för Jonas, nu har jag hittat en topp med förstärkningarna mellan insugskanalerna (ovanför avgas 2&3). Dessutom den bakre packboxen med modern packbox.
Det finns många godsaker i herr Boströms gömmor.. ;)
Blir ju bara bättre & bättre det här! Får ta itu med toppen så snart som möligt då :). Skoj att man kan börja lite smått.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

om du kör lågbudjet kan du ställa dig med en badrums våg och en pelar borr maskin och leta igenom nåra skrot lådor med fjädrar så kan du nog hitta fjädrar så det räcker till 7000+ med K-cam
JonasW
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: ons mar 23, 2005 10:02 am
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av JonasW »

Jens Gustavsson skrev:om du kör lågbudjet kan du ställa dig med en badrums våg och en pelar borr maskin och leta igenom nåra skrot lådor med fjädrar så kan du nog hitta fjädrar så det räcker till 7000+ med K-cam
Näe men nog ska jag ha råd med fjädrar, Bugpack race fjädrar gick väl på runt 40kr/st. KG sålde fjädrar som skulle motsvara Volvo gulmärkta för 50kr/st. Vilka skulle du föredra?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

bugpac är nog bättre men du måste veta vilket tryck dom har innan du beställer, du behöver ca 40kg sätes tryck och 90kg max lyfts tryck. kolla också att dom är lämplig längd och dim. jag har en fräs om dom inte ryms i brunnarna.
Skriv svar