Sida 1 av 3

Helrenovering av B20, tips välkomna

Postat: mån mar 28, 2005 9:38 am
av JonasW
Hej!

Har fått tag i ett B20 block som gått 15.000 mil av Styv här på forumet och pulat in det i Mattias garage som håller till här :). Tänkte helrenovera det men jag behöver lite råd och tips om komponenterna. Så här är det väl tänkt än så länge:

Blocket borras för B21a kolvar (92mm) och planas
Packningar & sotningssats
Vev, ram & kamlager
R-kam
strokervev på ~86mm
Lyftare
46/38.5 ventiler, tätningar, styrningar osv
Topp från -72 & framåt (förstärkt vid insugningskanalerna) som ska portas och planas rak
Kåpor med nyare packningarna
+en massa annat smått som nya bultar osv....

Alla tips & kommentarer är välkomna.

/Jonas

Postat: mån mar 28, 2005 10:04 am
av caterpillar
:arrow: NY oljepump i stål :D husk å bytte kule å fjæder inni :!:
kolvar som er flate..... :wink:
kamaksel kg 17 eller *
kamaksel kg19 om du kjør 2x45-48
GRENRØR :idea:
085 fordeler med eletronisk tenning.
pakbox fremme å bak med tettering, inte filtring
www.kgtrimning.se (com)

Postat: mån mar 28, 2005 11:59 am
av JonasW
caterpillar skrev::arrow: NY oljepump i stål :D husk å bytte kule å fjæder inni :!:
kolvar som er flate..... :wink:
kamaksel kg 17 eller *
kamaksel kg19 om du kjør 2x45-48
GRENRØR :idea:
085 fordeler med eletronisk tenning.
pakbox fremme å bak med tettering, inte filtring
www.kgtrimning.se (com)
*Oljepump ska inhandlas, den gamla följde inte med så :).

*Okej, så kolvar efter 80 då.

*När det gäller kam så kommer det att bli en k-kam om jag inte hittar en begagnad kg-kam för en bra slant i fint skick.

*Är lite sugen på ett bra grenrör, men det blir nog bland det sista jag köper då det inte är något måste för att den ska rulla ;).

*Tändning har jag inte bestämt hur jag ska lösa än, har lite strikt ekonomi.

*Packboxarna ska slippa sin filtring :).

Postat: tis mar 29, 2005 1:38 am
av mattias
Ska bli kul att följa det här hörnet med kameran under våren/sommaren.. 8)
Bild

Postat: tis mar 29, 2005 8:49 am
av Jens Gustavsson
Jag har säkert en frisk oljepump gratis, lägg hällre dom pengarna på ett grenrör och 2.5 tums avgassystem. Köp kolvarna som är plana, lämplig kompa med K-kam är ca 10.5:1.

Postat: tis mar 29, 2005 9:12 am
av Cassius
skaffa en kylare med elfläkt också, farsan sa att om de var nått av den tama portningen, sportavgassystemet och elfläkten med en Renault R5 kylare som gjorde nått på hans bil som man märkte av var de elfläkten!

Postat: tis mar 29, 2005 12:07 pm
av JonasW
Jens Gustavsson skrev:jag har säkert en frisk oljepump gratis, lägg häldre dom pengarna på ett grenrör och 2.5 tums avgassystem. köp kolvarna som är plan, lämplig kompa med K cam är ca 10.5:1.
Lät ju inte alls dumt! Jag gör så, men vad tror du om motorn i övrigt? Något jag bör ändra eller ser det bra ut tror du.

Postat: ons mar 30, 2005 4:03 am
av Vincent
Ska du ha insprut eller pluggad inspruts topp med förgasare??
Hur mycket ska du varva med tanke på att du ska ha dubbla ventilfjädrar??Original fjädrarna orkar väll med upp till 5000rpm.Borde väll nästan räcka med att bara byta ut originalfjädrarna mot hårdare.
Bygg eget grenrör hellre änn köp nått standard.
Vad menade du med kåpor med nyare packningarna,finns det olika??
CVI automotive har vevaxeltätningssats som konverterar från filtring till modern packbox Art.nr: 1218634-8 350:-

/Micke

Postat: ons mar 30, 2005 7:42 am
av JonasW
Amazon_V8 skrev:Ska du ha insprut eller pluggad inspruts topp med förgasare??
Hur mycket ska du varva med tanke på att du ska ha dubbla ventilfjädrar??Original fjädrarna orkar väll med upp till 5000rpm.Borde väll nästan räcka med att bara byta ut originalfjädrarna mot hårdare.
Bygg eget grenrör hellre änn köp nått standard.
Vad menade du med kåpor med nyare packningarna,finns det olika??
CVI automotive har vevaxeltätningssats som konverterar från filtring till modern packbox Art.nr: 1218634-8 350:-

/Micke
Blir insprutning, lutar år Vems. Tja, vore roligt och kunna varva upp mot 7000rpm kanske ;). Men frågan är vilka som är bättre, dubbla från kg eller bugpack från Dalhems?

Kåporna menade jag att man kunde skicka in till kg, då byter dom ut filtringen mot packbox, tog 250:- för främre och 200:- för bakre.

Postat: ons mar 30, 2005 10:19 am
av Axel
Amazon_V8 skrev:Original fjädrarna orkar väll med upp till 5000rpm.
Med tanke på att dom varvar 6000 orginal, så är det inga problem... jag varvar 6500 med orginalfjädrar. Ska man bara varva 7000 så räcker volvos gulmärkta fjädrar bra.

Postat: ons mar 30, 2005 10:48 pm
av mattias
Glada nyheter för Jonas, nu har jag hittat en topp med förstärkningarna mellan insugskanalerna (ovanför avgas 2&3). Dessutom den bakre packboxen med modern packbox.
Det finns många godsaker i herr Boströms gömmor.. ;)

Postat: tor mar 31, 2005 7:00 am
av JonasW
mattias skrev:Glada nyheter för Jonas, nu har jag hittat en topp med förstärkningarna mellan insugskanalerna (ovanför avgas 2&3). Dessutom den bakre packboxen med modern packbox.
Det finns många godsaker i herr Boströms gömmor.. ;)
Blir ju bara bättre & bättre det här! Får ta itu med toppen så snart som möligt då :). Skoj att man kan börja lite smått.

Postat: tor mar 31, 2005 9:03 am
av Jens Gustavsson
om du kör lågbudjet kan du ställa dig med en badrums våg och en pelar borr maskin och leta igenom nåra skrot lådor med fjädrar så kan du nog hitta fjädrar så det räcker till 7000+ med K-cam

Postat: tor mar 31, 2005 10:01 am
av JonasW
Jens Gustavsson skrev:om du kör lågbudjet kan du ställa dig med en badrums våg och en pelar borr maskin och leta igenom nåra skrot lådor med fjädrar så kan du nog hitta fjädrar så det räcker till 7000+ med K-cam
Näe men nog ska jag ha råd med fjädrar, Bugpack race fjädrar gick väl på runt 40kr/st. KG sålde fjädrar som skulle motsvara Volvo gulmärkta för 50kr/st. Vilka skulle du föredra?

Postat: tor mar 31, 2005 11:34 am
av Jens Gustavsson
bugpac är nog bättre men du måste veta vilket tryck dom har innan du beställer, du behöver ca 40kg sätes tryck och 90kg max lyfts tryck. kolla också att dom är lämplig längd och dim. jag har en fräs om dom inte ryms i brunnarna.