Volvo 360tic?!
Volvo 360tic?!
Hej!
har prøvat att få några "enkla svar" men øverallt får man (ursäkta) så jävla inveklade svar!! men ni skriver så folk førstår! skit bra sida!!!
ok frågor:
1. ska turbo mata en volvo 340/360!
vad e enklast bygga av en førgasar 340 och trycka genom su/ zenit.. ,
eller andvända en 360glt och org. insprutning??!
ska vara en budget busbil!!
Några tips om delar jag ska andvända!! 8)
tack på førhand mvh niklas
har prøvat att få några "enkla svar" men øverallt får man (ursäkta) så jävla inveklade svar!! men ni skriver så folk førstår! skit bra sida!!!
ok frågor:
1. ska turbo mata en volvo 340/360!
vad e enklast bygga av en førgasar 340 och trycka genom su/ zenit.. ,
eller andvända en 360glt och org. insprutning??!
ska vara en budget busbil!!
Några tips om delar jag ska andvända!! 8)
tack på førhand mvh niklas
det måste vara k-jet på 360GLT?
isåfall kan du kanske plocka ett helt Kjet system från B23E och sen trycka genom det, och kompsänka lite, vi har gjort det på en 240 med B21 block och topp, kompsänkt, sen B23E sprut och turbo, med D kam så drar man en lätt skruvad 240 Turbo utan problem.
Bränslefröbrukningen är inget jag vill kommentera, den bilen gick visserligen aldrig snällt, men det går nog att justarea så den går hyffsat snålt
skulle gissa att vi plockade ut 160-170 hästar nånting, med någon extra kallstartsventil så kan man ju ladda på lite till, och med intercooler kanske ännu lite mera.
isåfall kan du kanske plocka ett helt Kjet system från B23E och sen trycka genom det, och kompsänka lite, vi har gjort det på en 240 med B21 block och topp, kompsänkt, sen B23E sprut och turbo, med D kam så drar man en lätt skruvad 240 Turbo utan problem.
Bränslefröbrukningen är inget jag vill kommentera, den bilen gick visserligen aldrig snällt, men det går nog att justarea så den går hyffsat snålt
skulle gissa att vi plockade ut 160-170 hästar nånting, med någon extra kallstartsventil så kan man ju ladda på lite till, och med intercooler kanske ännu lite mera.
360 turbo
Det sitter B19 med L-jetronic i 360. Det är inget att rekommendera för turbobruk. Det bästa man kan göra av situationen är att ta en B21ET/FT komplett med insprut från volvo240 och montera i. Det har jag gjort i min 83:a. Alternativt en B23 komplett med insprutning från 740. Både bakaxel och växellåda verkar hålla för dessa motorer i originalskick. Det blir dock lite problem att få intercoolern på plats. Men det går att köra utan intercooler, i alla fall på B21.
Från originalmotorn flyttar du över svänghjul med koppling, oljepump, oljetråg, vattenpump och vänster motorfäste till turbomotorn. Och i bilen behöver du göra ett nytt motorfäste på höger sida samt ett fäste för oljekylaren.
/Martin.
Från originalmotorn flyttar du över svänghjul med koppling, oljepump, oljetråg, vattenpump och vänster motorfäste till turbomotorn. Och i bilen behöver du göra ett nytt motorfäste på höger sida samt ett fäste för oljekylaren.
/Martin.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
orginal su räcker längre än k-jet sprutet om den är lite om byggd.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
360
Jo det är klart att man kan, men frågan är väl om det blir enklare. I sådana fall behöver du ju inte byta toppen heller eftersom det är kolvarna i B21 som är urgröpta och gör att kompressionen blir lägre. Att montera en komplett turbomotor är ju i princip "bolt on". Det beror kanske lite på vad man har för grejer att utgå ifrån.
/Martin.
/Martin.