Volvo 360tic?!

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
nikkke
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 93
Blev medlem: fre dec 12, 2003 8:38 pm

Volvo 360tic?!

Inlägg av nikkke »

Hej!
har prøvat att få några "enkla svar" men øverallt får man (ursäkta) så jävla inveklade svar!! men ni skriver så folk førstår! skit bra sida!!!
ok frågor:
1. ska turbo mata en volvo 340/360!
vad e enklast bygga av en førgasar 340 och trycka genom su/ zenit.. ,
eller andvända en 360glt och org. insprutning??!
ska vara en budget busbil!!

Några tips om delar jag ska andvända!! 8)
tack på førhand mvh niklas
nikkke
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 93
Blev medlem: fre dec 12, 2003 8:38 pm

Inlägg av nikkke »

någon med tips!
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Inlägg av dannej »

det måste vara k-jet på 360GLT?

isåfall kan du kanske plocka ett helt Kjet system från B23E och sen trycka genom det, och kompsänka lite, vi har gjort det på en 240 med B21 block och topp, kompsänkt, sen B23E sprut och turbo, med D kam så drar man en lätt skruvad 240 Turbo utan problem.

Bränslefröbrukningen är inget jag vill kommentera, den bilen gick visserligen aldrig snällt, men det går nog att justarea så den går hyffsat snålt

skulle gissa att vi plockade ut 160-170 hästar nånting, med någon extra kallstartsventil så kan man ju ladda på lite till, och med intercooler kanske ännu lite mera.
nikkke
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 93
Blev medlem: fre dec 12, 2003 8:38 pm

Inlägg av nikkke »

nu børjar det likna nått!!
1. men varfør byta om det är k-jet där redan?

2.kan jag inte montera turbo med grenrør och sen trycka genom org. insp?
3.før att ladda ca 0.5--> max 1.0 bar måste jag komp. sänka?

(El. Lättast att ta kopl. topp från 740tic med hela insuget och grenrør och turbo och allt?)
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Inlägg av dannej »

det lär vara större insprut på 240GLT än 360GLT därför bör du ha det sprutet.

komsänkning beror på vad du har original, men runt 8,0 är nog en bra början.
nikkke
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 93
Blev medlem: fre dec 12, 2003 8:38 pm

Inlägg av nikkke »

ok!! några fler tips på min väg mot inferno? :lol:
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Inlägg av dannej »

Vad är det för motorer i dom där "äckliga" bilarna? är det en B21 med 398?
nikkke
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 93
Blev medlem: fre dec 12, 2003 8:38 pm

Inlägg av nikkke »

vet inte... i 340 med gasare är det b19
el en b14 från renault..
å i 360glt tror jag det är en b230 under del....(inte säker)
Användarvisningsbild
CWR
För mycket laddtryck
Inlägg: 179
Blev medlem: mån sep 22, 2003 6:39 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av CWR »

GLT:n har B19E tom -84 och B200E från -85
Martin
Lite mer laddtryck
Inlägg: 33
Blev medlem: tis sep 23, 2003 9:34 pm
Ort: Glada Hudik

360 turbo

Inlägg av Martin »

Det sitter B19 med L-jetronic i 360. Det är inget att rekommendera för turbobruk. Det bästa man kan göra av situationen är att ta en B21ET/FT komplett med insprut från volvo240 och montera i. Det har jag gjort i min 83:a. Alternativt en B23 komplett med insprutning från 740. Både bakaxel och växellåda verkar hålla för dessa motorer i originalskick. Det blir dock lite problem att få intercoolern på plats. Men det går att köra utan intercooler, i alla fall på B21.

Från originalmotorn flyttar du över svänghjul med koppling, oljepump, oljetråg, vattenpump och vänster motorfäste till turbomotorn. Och i bilen behöver du göra ett nytt motorfäste på höger sida samt ett fäste för oljekylaren.

/Martin.
nikkke
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 93
Blev medlem: fre dec 12, 2003 8:38 pm

Inlägg av nikkke »

kan man inte ta en 360 med b19 och ta toppen från b21et och och insug från en vanlig b21 førgasare?
Och trycka genom su?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

orginal su räcker längre än k-jet sprutet om den är lite om byggd.
Martin
Lite mer laddtryck
Inlägg: 33
Blev medlem: tis sep 23, 2003 9:34 pm
Ort: Glada Hudik

360

Inlägg av Martin »

Jo det är klart att man kan, men frågan är väl om det blir enklare. I sådana fall behöver du ju inte byta toppen heller eftersom det är kolvarna i B21 som är urgröpta och gör att kompressionen blir lägre. Att montera en komplett turbomotor är ju i princip "bolt on". Det beror kanske lite på vad man har för grejer att utgå ifrån.

/Martin.
nikkke
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 93
Blev medlem: fre dec 12, 2003 8:38 pm

Inlägg av nikkke »

ok... så toppen från b21et utgör alltså inte lägre komp?
Martin
Lite mer laddtryck
Inlägg: 33
Blev medlem: tis sep 23, 2003 9:34 pm
Ort: Glada Hudik

360

Inlägg av Martin »

Nej, i princip inte. Och eftersom jag utgår ifrån att du vill göra ett billigt bygge så vill man ju slippa skruva av toppen, eftersom topppackningen ändå kostar några kronor.
Skriv svar