Turbo tips till 3liters rak 6a.

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Gothe
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: tis apr 22, 2008 7:11 pm
Ort: Kalmar

Turbo tips till 3liters rak 6a.

Inlägg av Gothe »

Hade tänk att köra med min greddy t78 agg, men är fundersam om hur mycket den räcker till.

Som sakt en 3liter 6 24ventils topp som är portat och ska flöda på bra, vill inte ha ett agg som har fullt ladd när det är dags att växla då jag ska köra på GATAN!.

taksam för tips

Mvh//Andreas
2JZ-GTE SINGEL !!
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Re: Turbo tips till 3liters rak 6a.

Inlägg av Mattias J »

Gothe skrev:Hade tänk att köra med min greddy t78 agg, men är fundersam om hur mycket den räcker till.

Som sakt en 3liter 6 24ventils topp som är portat och ska flöda på bra, vill inte ha ett agg som har fullt ladd när det är dags att växla då jag ska köra på GATAN!.

taksam för tips

Mvh//Andreas
hejsan...

du kanske skulle lägga till lite saker om det skall vara i avancerade delen... själv tycker jag inte att denna frågan hör hit, folk postar innan dom läser.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=6357

vad har du för kammar?

grenrör

har listat ut att det var en supra motor men det hade varit bra om du skrev det oxå..

slaglängd ..borr??

turbons mått in / ut A/R

insug?

tänkt effekt?.. tänkt effekt vid vilket varvtal?

mm mm mm mm mm mm

mm mm mm mm mm mm



Mvh Mattias
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Gothe
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: tis apr 22, 2008 7:11 pm
Ort: Kalmar

Inlägg av Gothe »

För att vara lite mer specifik.

Det är en 2jz gte supra.

272 kammar insug lyft 9,5 avgas 9,65 samt 228 och 232 graders har jag för mig.

borrad block 0.5 = 86,5 mm.

insug orginal.

t78 är en 66mm Compressor Wheel Out dia 90 mm

In dia 65.8 mm

Turbine side wheel in dia 65

Out dia 74 mm

Ex dia 79.0mm


Grenrör är greddys och kommer inte ihåg diametren på rören är t4 fläns.

Som sakt över 700hk hade jag tänkt och tror t78 bottnar innan 600?.
2JZ-GTE SINGEL !!
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Inlägg av Mattias J »

har den 65mm inducer så räcker den garanterat till 700hk, har dock hört folk säga att det inte är den modernaste turbon och ganska seg..

satsa på en hx50-55 66-68in och 22-25 hus eller en borg warner.. frågan är ju hur mkt pengar man vill lägga på en snäcka

annars finns det nån riktigt fin här på säljes delen..
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Gothe
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: tis apr 22, 2008 7:11 pm
Ort: Kalmar

Inlägg av Gothe »

joo jag har funderart på hx55an fast 22-25 finns väll bara med t6 fläns?

19huset har väll t4 om jag inte miss minner mig i vilket fall som helst måste jag ha twinentery och helst t4 fläns..

ingen som är duktig på snabb flödes matte? vill ju pumpa ut över 700hk som sakt, med ett stabilt ladd över 1.5 iaf.
2JZ-GTE SINGEL !!
Robertsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 49
Blev medlem: fre jul 31, 2009 2:10 pm
Ort: Västkusten

Inlägg av Robertsson »

Lyfter här

Jag e med på jakt efter en turbo till min 2jzgte org topp å kammar, grenröret blir ett kina.

Tänkte att Turbon skulle hänga med en bit över 650Whp

Tänkte satsa på ett holset, vill ha respons men e 19 hus för litet?
Är det onödigt med så stort som 68 in?
Edit: skall vara T4
Mvh Andreas
magnusjonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 100
Blev medlem: tis jan 13, 2009 5:35 pm
Ort: Älsvbyn

Inlägg av magnusjonsson »

det finns hx50/55 med t4 med både 22 och 22an avgashus. har själv en 55a 22an avgas och t4
Robertsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 49
Blev medlem: fre jul 31, 2009 2:10 pm
Ort: Västkusten

Inlägg av Robertsson »

jag vet..... men det finns även med t6.

Mvh Andreas
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

när det börjar bli lite pulver så är det en stor fördel med T6 fläns och va inte rädd för ett 22-25 avgashus med 82mm ut dim heller de spolar ruskigt lätt ändå på en sån motor om man byggt och tunat rätt.
Robertsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 49
Blev medlem: fre jul 31, 2009 2:10 pm
Ort: Västkusten

Inlägg av Robertsson »

okej.
tanken är ju att toppen skall vara orörd med org kammar iaf till en början,
(Rullande Projekt) det kanske inte e det mest ultimata men men....

Med org topp vet jag inte om man vågar varva mer än org varvstopp....?

Jag har läst johnnyStrands projekt tråd, pratade inte han om att det va lite seg spoolat med 22 hus?

Mvh Andreas
Användarvisningsbild
RWHP
För mycket laddtryck
Inlägg: 401
Blev medlem: lör okt 10, 2009 5:22 pm
Ort: Stockholm

Inlägg av RWHP »

De har bromsat 1000+hk flera gånger med T4 avgashus och 2JZ så håll er till T4 avgashus.

Skulle satsat pengar på ett Precision 6765 Billet, med en sån får du fullt laddtryck vid 4000rpm och ett .96 a/r hus.
Användarvisningsbild
RWHP
För mycket laddtryck
Inlägg: 401
Blev medlem: lör okt 10, 2009 5:22 pm
Ort: Stockholm

Inlägg av RWHP »

Robertsson skrev:okej.
tanken är ju att toppen skall vara orörd med org kammar iaf till en början,
(Rullande Projekt) det kanske inte e det mest ultimata men men....

Med org topp vet jag inte om man vågar varva mer än org varvstopp....?

Jag har läst johnnyStrands projekt tråd, pratade inte han om att det va lite seg spoolat med 22 hus?

Mvh Andreas
Original kanalerna funkar utmärkt upp till 1000hk drygt. Med standard ventilfjädrar så skulle jag nog inte varva över 7500rpm, annars finns det billiga ventilfjädrar och brickor i titan. Fast med original kammar så finns det inte så mycket att hämta efter 7000rpm.
Robertsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 49
Blev medlem: fre jul 31, 2009 2:10 pm
Ort: Västkusten

Inlägg av Robertsson »

okej ja jag skall nog satsa på T4.

PT67 hade ju självklart vart bra men dyrt :D

Just nu är min plånbok nog bättre lämpad för holset.

Mvh Andreas
Robertsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 49
Blev medlem: fre jul 31, 2009 2:10 pm
Ort: Västkusten

Inlägg av Robertsson »

RWHP skrev: Original kanalerna funkar utmärkt upp till 1000hk drygt. Med standard ventilfjädrar så skulle jag nog inte varva över 7500rpm, annars finns det billiga ventilfjädrar och brickor i titan. Fast med original kammar så finns det inte så mycket att hämta efter 7000rpm.
Ja det jag tänkte på va att med lågt varvstopp e det jobbigt med för stort avgashus.

Mvh Andreas
Användarvisningsbild
RWHP
För mycket laddtryck
Inlägg: 401
Blev medlem: lör okt 10, 2009 5:22 pm
Ort: Stockholm

Inlägg av RWHP »

Finns en PT76a på PPF för 7000kr :) Är så gott som samma turbinhus och samma spool som med en 67a.
Skriv svar