VEMS på 325 turbo

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Daniel.B
Lite mer laddtryck
Kontakt:

VEMS på 325 turbo

Inlägg av Daniel.B »

En fågel viskade i mitt öra att här fanns det folk som pysslade med just detta.

Ska själv dra igång och löda mitt VEMS på samma bil, sitter med första versionen av 3.x.

Finns kanske lite erfarenhet att ta del av om det är ok?

//Danne
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Det är väl Emil som står för mest kunskap men jag kan lite grann jag med. Är det en E30 ? Isf är det en -85 eller nyare med Motronic.
Emil håller på med en sån installation och det lät som det var en enkel sak att göra en ersättningsbox utav en likadan box du slaktar på innehållet och återanvänder kontakten.

- Spjällägesgivaren är av switchande typ, där kan man göra en ersättning till en av variabel typ som har tre lägen för: tomgång, "mellan" och plattan i mattan. Det är ju bara enkel spänningsdelning så det är lätt att simulera tre olika motstånd (inget, mellan, max).

- Lufttempgivaren sitter i luftmängdmätaren och går att återanvända, men eftersom hela LMM blir onödvändig kan man koppla in något annat istället eller holka ur den för besiktningen - om man vill se "original" ut.

- Triggern fungerar bra, men man måste in med ett motstånd för att filtrera signalen något. Det är oerhört trevligt med 60-2 hjul. Möjligheten finns att köra waste-spark och kasta fördelaren, men det går bra att behålla fördelaren givetvis.

- Spridarna sitter i originalhärvan i två banker parallel-kopplat, detta kanske inte är önskvärt, men det är ju ett eget val om man vill göra om härvan. Steget är inte långt till att man har en kam-trigger (trigger2) så man kan köra direct-fire med sekventiell insprutning.. det skenar lätt iväg :)

Det är några fler saker som man måste kika på, t.ex. hur man styr bränslepumpsreläet och flyback från spridarna, och annat jag inte kommer på nu.

Tanken är att jag själv gör det här på min 325iX, men det får dröja - har en del annat att bita i.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Daniel.B
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Daniel.B »

Kanon, en del saker där som jag funderat lite på men nu fått svar på =)

Bilen är en -87:a, tanken är att det med relativt enkla medel skall gå att "snabbkonvertera" den för besiktning osv, men på gatan skall det vara 400+ i motorn med hjälp av turbo och allt därtill.

Jag gör nog en helt ny härva till bilen så jag kan snygga till lite bland allt.
Inte bestämt ännu om jag ska gå "fullt ut" och köra sekventiellt osv, har ju sina fördelar men det blir ju lite mera pyssel.
Lutar åt waste-spark i tändningsväg, det känns lite tryggare än fördelare.

Just nu e jag för trött för att få med allt jag tänkt på, nyss hemkommen från nattskiftet =\
Vore kul om denne Emil la sig in i diskussionen, jag vill lära mig allt.. Har så satans knappt med tid nu till sommaren och bilen står fortfarande i "svetsa rost"-stadiet.. De e mycket som ska hinnas med.

//Danne
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Ska du bygga ny härva tycker jag inte det är nåt att fundera över när det gäller sekventiellt eller inte, det kan du bestämma senare - du ska bestycka kortet så att du har 6 st drivsteg för tändspolar och 6 st för spridare, och några i backup ifall någon går sönder eller för andra funktioner. Om du sen driver spridarna från en utgång vardera och öppnar dom samtidigt eller sekventiellt är något du kan bestämma senare.
Antalet utgångar är nämligen inte en kostnadsfråga..

Emil har ett koncept på gång och kan eventuellt bygga dig en utbytesbox som "bara" är att plugga in i Motronic-handsken om du skickar han en box han kan bygga in VEMS inuti. Det kommer kosta lite extra, men är väl värt det med tanke på hur många timmar du kan spara.. Men är du en nyfiken person så gör du allting själv, då tycker jag en ny härva och EC-kontakterna som kortet är gjort för är det du ska använda.

Är det uppstart nästa säsong eller närmare hösten ?

PS. Härligt för dig att du kan skippa katalysatorn ;) DS.
Daniel.B
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Daniel.B »

Självklart kommer mitt VEMS vara så utrustat som möjligt orginal. Tanken är att skicka i 8 drivsteg åt varje för att ha nåt extra eller möjlighet att driva annat godis.

Hur mycket gör han då? Är det från skratch, alltså från elektronikkomponenter till färdigt?

Det jag grämer mig mest över är just tiden att pilla ihop kortet, resten är inga större problem och jag pillar gärna ihop en härva själv så jag har stenkoll på allt när det väl är i bil.

Målet var att bilen ska rulla i sommar.. Det är målet fortfarande, men jag vet ju att det blir löjligt tufft. 40 timmar i garaget i veckan räcker ju inte =\

Kommer jag bara så jag kan börja skruva ihop bilen så är bilen färdig i tid i alla fall, men sprutet ska ju med göras å man kan inte vara på 2 ställen samtidigt.

Katalysatorlöst e underbart.. det kommer vara nog med bekymmer vid besiktning.

//Danne
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

En bra sak med VEMS är att kortet är "färdigt" när du får det eftersom nästan allt är ytmonterat. Alla hålmonterade komponenter får man löda dit själv, det är alltså drivstegen och kontakterna jag främst syftar på. MegaSquirt tar betydligt längre tid att fixa, jag har provat.

Emil fixar så att du har en låda som pluggas in i Motronic-kontakten, du ska alltså inte behöva löda på kretskortet och hålla på. Det är också en LCD-display och en bredbandslambda på separat kabel (plugga in den där original sitter om du har en). Problem blir alltså endast med att anpassa dom saker jag nämnde tidigare i originalhärvan.

Det är ändå en del att lära sig om hur man använder grejerna, ett tips är ju att skaffa ett litet kompakt PC-tangentbord (PS/2 alltså) och lära sig använda menyerna och ställa in grundinställningarna på den vägen - det är faktiskt grymt effektivt. Mappningen gör man med laptop eftersom man behöver överskådligheten och se alla "vitala värden" på motorn, det är MegaTune som gäller just nu tycker jag även om MegaTunix kommit långt också. Men för mappning är det MegaTune, men man kan knappt göra nåt annat med det programmet utan att förstöra inställningar bla.
Största nackdelen med VEMS är alltså att det saknas en bra tuning-programvara, men det går ändå att köra och det bjuder på bättre funktioner som man bara kan drömma om på MegaSquirt..
Daniel.B
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Daniel.B »

Mitt är första versionens kort (3.1 eller vad man ska säga), så jag har en hel del grejer som skall lödas på.
Ytmonterat och en liten del annat.

Använder Emil bara senare versioner av VEMS där kortet är helt färdigt när det levereras?

LCD:n, lambdan å allt har jag..

Har ganska bra koll på det mesta, det enda som e lite "sisådär" är tidsbristen jag lider av..

Eventuellt ska jag ha ett fast monterat tangentbord i bilen, men även möjlighet att använda bärbara vid riktig mappning osv.
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

emil kan nog svara på alla dina frågor när han kommer hem från skåne vilket borde vara snart
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
emil
För mycket laddtryck

Inlägg av emil »

Vad exakt är det du funderar på ?
Är det problem med att montera dit dom sista komponenterna, eller själva inkopplingen i BMW'n?
Du kan få min fungerande config när den är fungerande ;)
Anledningarna till att vi bygger en pluginbox istället för en ny härva är för att kunna koppla in originalboxen senare.. Samt att sortera ut problem så det går att sälja sådana boxar..

Vi har helt enkel nu en originalbox där det hänger ut en sladd med DSUB-25 kontakt, som går till LCD och tangentbord, en sladd med DSUB-9 för seriekabeln, och en kabel med en lambdasondskontakt
Vi har slagit sönder en luftmängdmätare och tagit igen lufttempgivaren därifrån, samt tagit spjällägesgivaren från någon okänd bil, vilken hade samma kontakt för detta.

Hittils har vi bara kört den som sugmotor, ikväll ska den mappas med lite laddtryck..
Daniel.B
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Daniel.B »

Det enda som är bekymret just nu är att hinna få tid att löda ihop skiten.. är ju lite smådelar och sen dom stora drivstegen, kontakterna och MAP:en.. Resten vill jag fixa själv, alltså all inkoppling i bilen, dra härva osv osv..

Jag hoppas ju att besiktningsmannen/polisen inte vill se boxen... någonsin. =)
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Daniel.B skrev:Det enda som är bekymret just nu är att hinna få tid att löda ihop skiten.. är ju lite smådelar och sen dom stora drivstegen, kontakterna och MAP:en.. Resten vill jag fixa själv, alltså all inkoppling i bilen, dra härva osv osv..

Jag hoppas ju att besiktningsmannen/polisen inte vill se boxen... någonsin. =)
Om bes ser boxen spelar nog ingen roll hoppas jag :oops:
Och polisen förstår nog inte :)

- Jag hade tänkt åka in på bes med sprut och 6 tändspolar, 720 spridare e.t.c. bör fungera fint bara man installerar det lite snyggt.

"Tro hopp och kärlek"
Skriv svar