Sida 1 av 1
Portning ford 302?
Postat: sön mar 22, 2009 8:42 pm
av mustang
Någon som har koll på hur man justerar ventilerna på en ford 302:a..?
Postat: sön mar 22, 2009 9:25 pm
av Tobbe1
302
Postat: mån mar 23, 2009 4:19 pm
av bulten
Beror lite på årsmodell/vippor. misstänker att du har äldre typ samt hydraliska lyftare. i sådant fall skall du jystera ner vippa/muttern samtidigt som du skruvar på stötstången med två fingrar, när stötstången börjar gå trögare(anläggning både vippa samt lyftare) så dra ner muttern 1/2-3/4 varv till. mvh Bulten
Postat: tis mar 31, 2009 7:29 am
av mustang
Tack för tipsen!
Men ja funderar även på om det är nån idé att porta topparna på en 302:a..Har hört att originaltopparna ska vara svårportade..
toppar
Postat: tis mar 31, 2009 8:28 pm
av bulten
Behöver portas mkt på avgassidan.mvh Bulten
Postat: tis mar 31, 2009 9:29 pm
av caterpillar
avgasskanalene er ju mindre enn i b18/b20, så det vil bli en bra

skillnad om du porter dom skikkeli.....

Postat: ons apr 01, 2009 8:25 am
av mustang
Ok..Dä finns alltså en hel del gods att ta av..Någon som sa till mig att kanalerna var väldigt tunnväggiga redan från början så att det inte var nån idé..Men dä kanske inte stämmer då..
Postat: ons apr 01, 2009 10:03 am
av caterpillar
Postat: tis apr 07, 2009 12:13 pm
av Force
Det är nog inte lönt att lägga ner något större arbete på ett par orginal 302 toppar, det blir nästan lika dyrt som att köpa nya eftermarknadstoppar typ Edelbrock Performer RPM mfl.
Ett bättre alternativ är då att köpa ett par 351 Windsor toppar då dom har bättre flöde än 289-302 topparna och var en vanlig modifiering på 289 och 302 förr.
Med dagens bränsle vill man ju oftast konvertera topparna till blyfritt också vilket är ganska dyrt då det innebär en del maskinarbete, nya sätesringar och ventiler...så även där är det lika bra att köpa nya eftermarknadstoppar i aluminium, dom är lättare, oftast klara för blyfritt, finns med stora ventiler och har dessutom bättre flöde än vilken som helst av dom orginal toppar som finns.
Eftermarknadstopparna har dessutom skruvade vipparmsbultar vilket ju tål högre fjädertryck än dom pressade bultarna som sitter orginal...det är annars endast 289 HP topparna som har skruvade bultar orginal.