Portning ford 302?

Allt inom Usa bilar samt hot rods
mustang
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: mån sep 08, 2008 7:07 pm

Portning ford 302?

Inlägg av mustang »

Någon som har koll på hur man justerar ventilerna på en ford 302:a..?
Senast redigerad av mustang den tis mar 31, 2009 7:36 am, redigerad totalt 2 gång.
Tobbe1
För mycket laddtryck
Inlägg: 437
Blev medlem: sön jul 06, 2008 9:23 pm
Ort: Dalsjofors Sweden

Inlägg av Tobbe1 »

Torbjörn Andersson
- Funderar man på att svänga går det för sakta
bulten
För mycket laddtryck
Inlägg: 368
Blev medlem: tis jun 13, 2006 6:28 pm
Ort: Mölndal

302

Inlägg av bulten »

Beror lite på årsmodell/vippor. misstänker att du har äldre typ samt hydraliska lyftare. i sådant fall skall du jystera ner vippa/muttern samtidigt som du skruvar på stötstången med två fingrar, när stötstången börjar gå trögare(anläggning både vippa samt lyftare) så dra ner muttern 1/2-3/4 varv till. mvh Bulten
Mikael Bengtsson
mustang
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: mån sep 08, 2008 7:07 pm

Inlägg av mustang »

Tack för tipsen!
Men ja funderar även på om det är nån idé att porta topparna på en 302:a..Har hört att originaltopparna ska vara svårportade..
bulten
För mycket laddtryck
Inlägg: 368
Blev medlem: tis jun 13, 2006 6:28 pm
Ort: Mölndal

toppar

Inlägg av bulten »

Behöver portas mkt på avgassidan.mvh Bulten
Mikael Bengtsson
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

avgasskanalene er ju mindre enn i b18/b20, så det vil bli en bra :thumbright: skillnad om du porter dom skikkeli..... 8)
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
mustang
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: mån sep 08, 2008 7:07 pm

Inlägg av mustang »

Ok..Dä finns alltså en hel del gods att ta av..Någon som sa till mig att kanalerna var väldigt tunnväggiga redan från början så att det inte var nån idé..Men dä kanske inte stämmer då..
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
Force
Super Charged
Inlägg: 98
Blev medlem: tis sep 23, 2003 8:29 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Force »

Det är nog inte lönt att lägga ner något större arbete på ett par orginal 302 toppar, det blir nästan lika dyrt som att köpa nya eftermarknadstoppar typ Edelbrock Performer RPM mfl.
Ett bättre alternativ är då att köpa ett par 351 Windsor toppar då dom har bättre flöde än 289-302 topparna och var en vanlig modifiering på 289 och 302 förr.
Med dagens bränsle vill man ju oftast konvertera topparna till blyfritt också vilket är ganska dyrt då det innebär en del maskinarbete, nya sätesringar och ventiler...så även där är det lika bra att köpa nya eftermarknadstoppar i aluminium, dom är lättare, oftast klara för blyfritt, finns med stora ventiler och har dessutom bättre flöde än vilken som helst av dom orginal toppar som finns.
Eftermarknadstopparna har dessutom skruvade vipparmsbultar vilket ju tål högre fjädertryck än dom pressade bultarna som sitter orginal...det är annars endast 289 HP topparna som har skruvade bultar orginal.
GASOLINE is for washing parts - ALCOHOL is for drinking - NITRO is for racing!
Skriv svar