Sida 1 av 2
bygga bra vevhusventilation
Postat: tor apr 02, 2009 11:51 am
av knotan
är min toyota det gäller.
när man passerar typ 2.5 bars ladd så får jag en hel del leakdown (misstänker det är så enkelt)
under 2.5 bars ladd är det inga bekymmer alls.
men drar man ur den på växlarna så trycker han upp oljestickan så det börjar lukta olja i bilen= inte kul.
plus att den verkar trycka ur sej en del olja vid både främmre å bakre packbox på veven
från blockets underdel går en slang med ca 20mm ID upp till ena ventilkåpan (en kåpa för insug å en för avgas)
sen mellan ventilkåporbna så går det en slang med 12mm Id , från den ett t-kors som går med 12mm Id till strax före turbon.
hur skulle man enklast göra där tro??
atnken är om man skule försöka mecka dit grövre slangar mellan ventilkåporna, typ kapa dän 12mm anslutningarna å sätta dubbla 18-20mm istället.
skulle det räcka tro??
känns som att 20mm mellan botten å topp ska räcka? sen med 20mm till in före turbon borde duga, lär ju bli en del drag i slangen före turbon vid så pass högt laddtryck,
när jag körde med mindre luftfilter så fanns inte problemet (vilket tyder på att det troligen vart typ vakum på slangen mellan turbon å luftfilter tack vare motstånd i filtret?)
men det känns ju inte som rätt väg att bli av med vavhustrycket genom attt strypa lufttillförseln till turbon så att säga
såhär är det idag
http://upload.projekteffekt.se/_dok/_Kn ... lation.JPG
Re: bygga bra vevhusventilation
Postat: tor apr 02, 2009 12:19 pm
av jol
Hittar inte just den tråden men på rejsa snackade de vevhusvent och saabs uppgraderade box går på 250kr eller nåt sånt, som skulle vara bra.
Inte denna tråden men en bild iaf
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=19434
Postat: tor apr 02, 2009 2:10 pm
av Ersviken
Varför inte göra en vevhusventburk med 3 anslutningar, en från varje ventilkåpa samt en från blocket.
Sätta ett ordentligt filter på toppen eller om du måste återleda gaserna sätta en slang med 30mm id till före turbon ? (kan väl inte finnas några nackdelar att ventilera ordentligt på en sån motor?)
Postat: tor apr 02, 2009 2:16 pm
av Jens Gustavsson
jag klistrar in detta från en annan tråd som handlade om snygga behållare med dåligt flöde.
Jens Gustavsson skrev:OBS!!! tyvär så är många såkallade "snygga" olje ventilations burkar fel dimensonerade och direkt onytiga för motorn med tex spiknings problem, rykande turbosar, tappad effekt, oljelekage, trasiga packningar mm.
man ska ha minst 1st 20mm inner dim slang från bottendelen och 1 st 20mm slang från toppen in i burken och minst 35mm ut mot filtret.
sen vill man inte att snusket i behållaren rinner tillbaka in i motorn.
se och lär på magnus söderlunds burk som exempel (ovanför toppen), 3 st grova slangar+ ett 200hk filter
http://savarturbo.se/images/bilarna/sod ... od_off.jpg
värt att notera kan också vara att det är olagligt med vevhus vent rakt ut på bilar nyare än 1970. De ser det på bilprovningen!!!

Postat: tor apr 02, 2009 7:52 pm
av j björk
Vill tillägga att det är bilar nyare än 68 man måste ha sluten vevhusvent på.
Postat: fre apr 03, 2009 1:31 am
av Eddie
Nu tillhör ju inte mitt inlägg så mycket avancerat.
Men går det att mäta vevhustrycket t.ex. om man satte en vanlig vacumnippel in i blocket sen till en tryckmätare med en strypning precis innan. Eller skulle den bara fladdra omkring? Andra mät-lösningar?
Vore ju trevligt att se hur mycket det förbättras när man modifierar på olika sätt!
Eller bara göra allt jättestort så man vet det fungerar tillräckligt iofs.
Postat: fre apr 03, 2009 6:05 am
av torpis
Jag tittar på att förbättre cyklonrenaren som sitter original på Volvos vitmotorer. Där bygger det på att ha hög hastighet in och låg ut. Vevhusgaserna leds in i ytterkant på en cirkulär behållare, där inne åker de karusell runt runt och den tunga oljan slungas ut mot väggarna och fastnar. ett grovt utlopp i mitten leder ut luften.
Lyckas man rätt skall det inte vara något problem att suga in denna luft igen.
Postat: fre apr 03, 2009 8:54 am
av knotan
aa lutar åt att börja med å sätta grövre anslutningar på ventilkåporna,
sitter som oljefällor eller vad man ska kalla det under bägge kåporna, påminner om volvos som sitter på rödblocket när gaserna tvingas genom en labyrintliknande kanal.
har aldrig haft problem med att det verkar förlja med olja ut, det är väll igentligen bara problemet med at det luktar illa när oljestickan poppar upp. ska även sätta dit en extra o-ring på stickan å se om den sitter fast bättre.
det är klart lite trycker den väll med sej olja ut genom turbon på fullt ladd, men det känns som ett mindre problem. man ligger aldrig mer än ett par sekunder max på fullt ladd innnan det är dax att växla. kan även vara så att det följer med ut via oljeringen på avgasimpellern. misstänker det blir en del tryckfall vid DP som drar med sej olja ut...
Postat: fre apr 03, 2009 9:19 am
av torpis
S40's över 380hk har straps på oljestickan... det är ju minsta beklymmret. värre när det dräller under motorn :-/
Postat: fre apr 03, 2009 5:26 pm
av knotan
heheokok men då är jag på lugna sidan
så pass är det inte iallafall.. kanske försvinner en max 2 dl olja mellan olojebytena,. dvs ca 3-400 mil. å då brukar det ju bli 50-100 mil på bana så det är ju inga större mängder som försvinner.
eller så är det helt enkelt så att oljan späs ut med spriten med tiden

Postat: sön apr 05, 2009 9:09 am
av tobiasw
knotan skrev:eller så är det helt enkelt så att oljan späs ut med spriten med tiden

Hehe, det där har jag också funderat på
Men angående vevhusventilation, 3000GT (v6) har väldigt små vevhusslangar, skulle tippa på 10-12mm invändigt max.
Jag provade att sätta en laddtrycksmätare på röret där oljestickan sitter ner i oljetråget. (röret slutar ungefär i höjd med vevaxeln).
Vid 2 bars laddtryck kunde jag inte få mätaren att göra utslag på vevhustryck, nålen stod stilla. Då är det bara en slang (10-12mm) som går ut från ventilkåporna.
Därför undrar jag vid vilka nivåer är det högt vevhustryck?
Postat: sön apr 05, 2009 2:05 pm
av Jens Gustavsson
jag tog en bild på mitt nya vevhusvent system till min nya B20.
slangarna är 25mm invändigt.
praktisk av tappning i botten också då man beöver tömma ut slusket som kommer ut ur motorn (mest bränsle och lite vatten) jag vill inte ha in det i motorn igen.
allt som blänker och är fint har saab gustav byggt och resten har jag och simon byggt

Postat: sön apr 05, 2009 2:16 pm
av Rba
Med inspiration av denna tråd byggde jag mig en vevhusvent igår. Som Jens säger så tror jag det är mycket viktigt med rejäla slangar och ordentligt filter (om man har gammelbil

). Och att inte leda tillbaka skiten som kommer upp i den.
Plats för 25mm ID slang eller 1" rör-skruvkopplingar

Postat: sön apr 05, 2009 2:16 pm
av Martin H
så här såg ventilationen ut på min b20, och funkade bra.
såg vissa likheter där jens

Postat: sön apr 05, 2009 2:20 pm
av Jens Gustavsson
väldigt likt martin men jag har inte tjuvkikat faktiskt

det är nog helt enkelt en ricktigt bra lösning som vi båda tänkt ut
jag har svetsat röret på ventilkåpan sen hadde jag tänkt att den ska hänga i den då lyfter man bort allt på 3 sec då man ska meka i nått däromkring.
att bygga saker lätt mekat är sånt man lär sig och prioriterar upp ju mer rutin man har i race värden.
mycket snyggt motor rum du hadde martin
