chevy bel air 55an

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
vesslan
För mycket laddtryck
Inlägg: 489
Blev medlem: tor sep 21, 2006 3:10 pm
Ort: Kumla

chevy bel air 55an

Inlägg av vesslan »

Kan passa på att dela me mej lite av mitt projekt, hör för stunden övergett volvosarna och köpt mej en "riktigt" bil enligt många...


bilen hämtades en bit in i dala land (dalarna) efter ett tidigare besök hos dåvarande ägaren. affären gjordes upp över telen o veckan efter hämtades bilen.

ett bra objekt må ja säga då rosten bestod av en i storlek av en pizza kartong i golv och plåt, den inflyttade torpeden och dom upp kapade bakskärmarna byttes ut mot orginal delar.

bilen stod på hjul och en gamal van motor följde med i delar. samt lite andra bra o ha delar men ingen inredning.

åter till dagen då skapelsen skulel betalas och hämtas hem till garaget på gården. tog till fället att sluta lite tidigare denna freda, jag o far lämnade hem staden vid 12 00, efter ca 2 av dom 20 mils körningen small det konstig om bilkärran o punktering var ett faktum,

bra me boggi kärra ibland så åter til lgaraget för att byta hjul o sedan åter ut på vägarna

va 5 mil från slutstation började det låta konstigt bak i nån stans, bil kärran fick genast skulden för detta, rn anklagelse ja fick ta till baka då hjullagret h-bak på fars 300 td gett vika efter många trogna mil.

vad göra?? 20 mil hemmifrån med bilkärra o hjullager ras...

fattade telen o ringde lite, hittadfe ett lager några mil från vår position, fattade en lånad bil o for i väg, o farsan började riva benzen,

åter tillbaka me lagret o lite vilja o våld satt det på plats o chevan kunde lastas o hem färden på börjades

äntligen hemma efter ett äventyr utan dess like...

lite bilder på bilen, ja chevan allstå

Bild
Bild
Bild




bakskärmar bytta, rosten lagad, målad invändigt samt boddad och målad under.

Bild
Bild
Bild


funderar lite över bakvagen, sitter ju bladfjädrar sam bekant, funderar på hur bakvagnen kan stadgaas upp. Är k-länk ett bra alternativt?

Bild

eller hur ska man göra???
Mats A
Camaro American Muscle
Inlägg: 2737
Blev medlem: fre sep 19, 2003 11:03 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Mats A »

Shoebox bilarna är balla . ser ut som det kan vara ett ombygge från 4 dörrars till 2 ? . Verkar som någon haft en tanke på göra en twolane blacktop av den med tanke på dom gamla skärmkanterna samt flippen

bifogar en bild på two lane

Bild
Användarvisningsbild
Walle
För mycket laddtryck
Inlägg: 163
Blev medlem: tor apr 28, 2005 8:20 pm
Ort: Vännäs

Inlägg av Walle »

Riktigt ballt objekt, vad blir det för stuk på kärran? :)
K-länk är ett riktigt bra altenativ till bakvagn, ska just börja bygga det
själv på min Bel Air (styleline) -51. Bygger själv om till k-link i samband med luftfjädring och byte av drivlina.

Mats: Förövrigt är shoebox en ford 49-51 ;)
There are two things in life where penetration is really important.....and the second one is welding.
Användarvisningsbild
vesslan
För mycket laddtryck
Inlägg: 489
Blev medlem: tor sep 21, 2006 3:10 pm
Ort: Kumla

Inlägg av vesslan »

Jaag någon tidigare ägare tänkte troligen köra Two lane blacktop/ gasser stuk på den.

Jaa det stämmer det är en 4d från början men om byggd på "rätt" sätt...

Jag har tänkt köra lite mer, europeiskt, lite lägre, lite större hjul... Men tanker är tankar och mycktet jobb återstår...
THE SHOP
För mycket laddtryck
Inlägg: 401
Blev medlem: sön nov 23, 2008 9:40 pm
Ort: BUREÅ

Inlägg av THE SHOP »

Härligt att se en riktig bil bland alla 240isar, är juh själv svag för Falfa`s stuk. k-link funkar bra till en åkvagn.
Användarvisningsbild
weber-power
Forumsberoende
Inlägg: 797
Blev medlem: lör feb 04, 2006 8:47 pm
Ort: Kalmar // torsås

Inlägg av weber-power »

såg för fan two lane blacktop igår :hihi:
är inte TL blacktop bilen en f.d american grafitti bil på tal om de?
satt ju 454a, tunnelram, dubbla fyrisar, fenderwall bland annat som man inte annat än kan bli kär i :hihi:
har för mig jag läst de, men den primergråa är iaf RUGGIGt ball 8)

nog om de, jag är glad å se att de dyker upp lite sånna här bilar på forumet också! så inte varenda tråd består av en volvo 140 :hihi:
tummen upp för detta! :thumbright:
team weber power
Mats A
Camaro American Muscle
Inlägg: 2737
Blev medlem: fre sep 19, 2003 11:03 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Mats A »

Walle skrev: Mats: Förövrigt är shoebox en ford 49-51 ;)
55-56-57 chevor kallas också för shoebox
Användarvisningsbild
vesslan
För mycket laddtryck
Inlägg: 489
Blev medlem: tor sep 21, 2006 3:10 pm
Ort: Kumla

Inlägg av vesslan »

trevligt me lite posotiva komentarer :thumbright:

vad anser man om denna k-länk? har hört tala om att stagen ska vara i 45 graders vinkel? sant eller falskt och hur kinkigt är det?


Vad finns det för övriga allternativ till bladfjädrning, då den kommer få stanna ett tag..
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

weber-power skrev: är inte TL blacktop bilen en f.d american grafitti bil på tal om de?
Tvärt om.
Själv tycker jag ju att 55orna är bra mycket tuffare med runda hjulhusöppningar bak, men det är ju en smaksak förstås, ska följa bygget med god aptit i alla fall. :D
Mats A
Camaro American Muscle
Inlägg: 2737
Blev medlem: fre sep 19, 2003 11:03 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Mats A »

weber-power skrev:såg för fan two lane blacktop igår :hihi:
är inte TL blacktop bilen en f.d american grafitti bil på tal om de?
satt ju 454a, tunnelram, dubbla fyrisar, fenderwall bland annat som man inte annat än kan bli kär i :hihi:
har för mig jag läst de, men den primergråa är iaf RUGGIGt ball 8)
Jo det är samma bil som den svarta som Harrison körde
c_wester
För mycket laddtryck
Inlägg: 172
Blev medlem: mån jan 05, 2004 3:44 pm

Inlägg av c_wester »

Yupp samma bilar... bara det att Two lane Black top var 3 likadanna bilar 8)
Användarvisningsbild
Force
Super Charged
Inlägg: 98
Blev medlem: tis sep 23, 2003 8:29 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Force »

Mats A skrev:
weber-power skrev:såg för fan two lane blacktop igår :hihi:
är inte TL blacktop bilen en f.d american grafitti bil på tal om de?
satt ju 454a, tunnelram, dubbla fyrisar, fenderwall bland annat som man inte annat än kan bli kär i :hihi:
har för mig jag läst de, men den primergråa är iaf RUGGIGt ball 8)
Jo det är samma bil som den svarta som Harrison körde
Jo visst är det samma bil som Harrison Ford (Bob Falfa) körde i American Graffiti...men Two Lane Blacktop spelades som sagt in innan AG (TLB spelades in 1971 och AG spelades in 1973) så därför är AG 55:orna fd TLB bilar.
Bilarna till TLB byggdes av Richard Ruth som gjorde ett "något" bättre jobb än vad filmbolaget krävde då dom endast var ute efter utseendet, men Ruth gjorde det riktigt och stoppade i flång nya 454 motorer i två av dom och en hos fabriken överbliven ny 69 L-88 427:a (som angavs ha 430 hk men i själva verket hadde runt 550 hk och faktiskt var vassare än vad 454:an var från fabrik) i den tredje.
Två av bilarna fick ny ramframdel i fyrkantrör, rörframaxel med coilovers och fyrlänk, glasfiberflipfront, dörrar och baklucka, båge, Olds bakaxel med 4.88:1 i utväxling, skivbromsar runt om, Ruthbyggda fendewell headers, Muncie M22 fyrpet låda, den ena av dom två som var bilen som användes för avståndsbilder och förbikörningar, race mm hadde L-88 427:an som utrustades med Weiand tunnel ram och dubbla Holleys och den andra som var kamerabil för interiörbilder hadde en av 454:orna med lågt enkelfyrportsinsug och en extra dummyförgasare uppe på luftrenaren så det skulle se rätt ut inifrån.
Stuntbilen som var helt i plåt fick fullbur och hadde den andra 454:an med lågt enkelfyrportsinsug och TH 400 automatlåda, Oldsbakaxel, delat bromssystem där man kunde bromsa antingen höger eller vänster sida för att lättare kunna sladda.
Alla tre hadde modifierade hjulhus bak, målades ljusblå, hadde American Racing 200S "Daisy" fälgar och levererades sedan till filmbolaget som tyckte det såg för prydligt ut och sprayade dom med grå primer istället.
Bilen med L-88 427:an lär ska ha gått låga 10:or när den testades på strippen av Richard Ruth innan den levererades till filmbolaget.
När filmen var klar såldes kamerabilen vidare och har på senare tid återfunnits och renoverats tillbaka till det skick den hadde i TLB filmen.
Dom två överblivande TLB bilarna (den som användes för exteriörfilmning och stuntbilen) blev sedan lackade svarta och användes i AG.
L-88 427:an i den fd TLB exteriörfilmningsbilen är nertrimmad något då dom bytte till ett lågt enkelfyrportsinsug, satte på ett annat scoop, satte i soffa istället för bucket seats, monterade framstötfångare direkt på glasfiberfronten och American Racing 200S fälgarna byttes mot chrome reverse.
Den fd TLB stuntbilen användes som kamerabil för interiörbilderna i AG då den ju hadde automatlåda vilket gjorde den mer lättkörd, och det delade bromssytemet konverterades till ett normalt.
Den bilen användes i kraschen i slutscenen på Paradise Road och bucklades till en del, men den bil som sedemera brinner är en annan skrotbil som dessutom var en HT med trästolpar så den skulle likna en 2d stolpe.
GASOLINE is for washing parts - ALCOHOL is for drinking - NITRO is for racing!
ergu
Forumsberoende
Inlägg: 821
Blev medlem: mån jan 17, 2005 11:31 am
Ort: Borås

Inlägg av ergu »

trevlig vagn :thumbright:
Hillbilly_speedshop
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 79
Blev medlem: tis sep 16, 2008 8:35 pm
Ort: Alunda
Kontakt:

Inlägg av Hillbilly_speedshop »

från gasser till original?? :( 55:or med uppkapade hjulhus är ju så jävla snyggt.. enligt mej då :wink:
ingen rök utan 142
Användarvisningsbild
vesslan
För mycket laddtryck
Inlägg: 489
Blev medlem: tor sep 21, 2006 3:10 pm
Ort: Kumla

Inlägg av vesslan »

Nu händer det lite, har svarvat lite nya bussningar till styr stagen,och hjälpstyrarmen... karossen har fått tagit plats ute och ramen står inne o väntar på målning samt ombyggnation för skivbromsar och k-länk...

sedan ska motorn i hopp med lådan och passas ner i ramen och fästen ska tillverkas...

Har även handlat fälgar, 10" bakfälgar och 8.5 fram, får faktiskt plats..

Återkommer med bilder.
Skriv svar