Sida 1 av 2

Önska Kamaxel B20 Turbo

Postat: mån apr 18, 2005 7:48 am
av Smokey
Håller på att fylla på mitt lager med Hedlundslipade kamaxlar för B20 motorn. :)

En tanke som slog mig då är att jag inte har någon för Turbo. Så.... vad skull ni önska er för kamaxel till B20 turbo.

Durtion IN vid Ventispel ?
Dration UT vid Ventilspel ?
Duration 1mm ?
Ventillyft ?
Nockvinkel ?

Ska det vara en som passar till en snik motor eller värsta racemotorn?

Nu har ni chansen.... :wink:

/IPE

Postat: mån apr 18, 2005 10:50 am
av Eric Wiklund
vad skulle priset landa på ?

Re: Önska Kamaxel B20 Turbo

Postat: mån apr 18, 2005 1:44 pm
av Jens Gustavsson
Smokey skrev:Håller på att fylla på mitt lager med Hedlundslipade kamaxlar för B20 motorn. :)

En tanke som slog mig då är att jag inte har någon för Turbo. Så.... vad skull ni önska er för kamaxel till B20 turbo.

Durtion IN vid Ventispel ?
Dration UT vid Ventilspel ?
Duration 1mm ?
Ventillyft ?
Nockvinkel ?

Ska det vara en som passar till en snik motor eller värsta racemotorn?

Nu har ni chansen.... :wink:

/IPE
Hedlunds kam-slip har hamnat här i umeå nu hos gunnar och stoffe?

Re: Önska Kamaxel B20 Turbo

Postat: mån apr 18, 2005 2:59 pm
av super7
Jens Gustavsson skrev:Hedlunds kam-slip har hamnat här i umeå nu hos gunnar och stoffe?
Är det inte Gunnar och Anders?

Re: Önska Kamaxel B20 Turbo

Postat: mån apr 18, 2005 4:07 pm
av Smokey

Hedlunds kam-slip har hamnat här i umeå nu hos gunnar och stoffe?
Inte helt rätt..... :shock:

1. Nisse har 2 kamslipar...... :D
2. Gunnar har är lovad en av kamsliparna.... :)
3. Ingen slip finns i Umeå på Lärkvägen eller ute i Håkmark ännu :shock:
4. Anders ( Inte Stoffe ) heter han som hjälper Gunnar! Och är en smart kille :!:
5. Jag är inblandad i kamslipaffären 8)
6. Nisse fortsätter att slipa kamaxlar när han tycker det är roligt
:wink:

Tänk vad mitt ordspråk stämmer :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Åter till frågan Önska kamaxel B20 Turbo

Pris: Allt från ca 1700:- och uppåt beroende på ämne det slipas på mm om nu priset är viktigare än prestanda :shock: 8) :evil:

Ha de´ Boys / IPE

NH193

Postat: mån apr 18, 2005 5:41 pm
av Holmbergarn
Är kanske intreserad av en Nh193 kam, vad skulle priset bli på en sådan?????.

Re: NH193

Postat: mån apr 18, 2005 6:26 pm
av Smokey
Holmbergarn skrev:Är kanske intreserad av en Nh193 kam, vad skulle priset bli på en sådan?????.
Till Turbo ???? Nockvinkel ??

/IPE

Postat: mån apr 18, 2005 7:27 pm
av Axel
Hur är det med B30-kammar? för turbo, så klart :D

Postat: mån apr 18, 2005 8:58 pm
av Holmbergarn
Ne jag hade tänkt använda kamaxeln till en sug motor. Är det inte 102 och 106 i nock vinkel på dom???

Postat: tis apr 19, 2005 9:00 pm
av Smokey
Axel skrev:Hur är det med B30-kammar? för turbo, så klart :D
Jo då det går att ordna men det är inget jag tänkte lägga på lager. sänd ett PM till mig så kan vi diskutera vidare om förutsättningarna.

/IPE

Postat: tis apr 19, 2005 9:13 pm
av Smokey
Holmbergarn skrev:Ne jag hade tänkt använda kamaxeln till en sug motor. Är det inte 102 och 106 i nock vinkel på dom???
Hej,

För att vara exakt: 101 in & 106 ut om ämnet man slipar på tillåter det. Sänd ett PM om du vill diskutera vidare...

Går att ordna sådan kamaxel men inget som ligger på lager. Tanken är att omslipade från A, C, D, K, R, F, S ligger på lager.

Tanken med min fråga att önska kamaxel var att diskutera fram ett antal allternativa konfigurationer av turbokam tiil B20 motorn. Visst jag har använt NH44in och NH48ut med 112 nockvinkel men det är en snäll kobination.... Trodde att många var trött på att köra med K-kammen och vill ha något bättre med enkla medel....Typ en "Nyframtagen kombination" som ger billiga hästar i jämförelse med penga insatsen.... :P eller en riktig rökare till värsta 600hkr maskinen!!! Så frågan vad en kamaxel kommer att kosta är för mig helt ointressant just nu!!!! :shock:

Då får vi se om ni vaknar nu...... :wink:

Postat: tis apr 19, 2005 11:56 pm
av Fredde Holmgren
jens borde väl ha ideer om hur b20 kammar ska va..

Postat: ons apr 20, 2005 12:10 am
av marmander
phredde skrev:jens borde väl ha ideer om hur b20 kammar ska va..
JA, vad säger våran guru om detta ämne? Jens bör ju kunna ge uppgifter om åtminstånde tre olika användara kamprofiler. Att använda Dieselturbo och utveckla detta till ngt positivt är ju nästan de "galna norrlänningarnas" påhitt, eller? ;)

Jag lovar att publisera resultaten med min kam i kombination med jätteturbo :)
tror faktiskt att det är en ganska vettig kam för de flestra turbobyggena med positivt tryckförhållande, eller?
in: 285 grader 11.5 lyft, ut: 300grader 11,5 lyft och 114 graders nockvinkel.
Enligt Janne Ellemann skulle denna kammen ha fungerat fint till liknande byggen. Den snällare kammen han rekommenderade låg på 278grader insug drygt 11mm lyft, 290 grader på avgas och 112-114 i nockvinkel.

Kan erkänna att jag har lite för dålig erfarenhet för att avgöra hur bra detta fungerar i verkligheten, men än så länge verkar det lovande..

MVH/
S Marmander

Postat: ons apr 20, 2005 4:16 pm
av caterpillar
selger inte GIK turbokammer til b20 :?: GIK 00?...tror dom har 2stk (GIK 006 å 007??) :roll: en med 116gr lobesep å en med 118 tror ja :oops: husker inte dom andre verdiene :? leeeenge siden ja hadde GIK 201C turbokitet :lol: :D

Postat: fre apr 22, 2005 9:05 am
av Jens Gustavsson
här står det lite om min nuvarande kam som är slipad av hedlund
-> http://www.savarturbo.se/?nomenu=1&sida ... p&bil=jens
obs anders går under smeknamnet "stoffe" här runt stan.