Sida 1 av 2

Mazda Rx7 "SilverBullet"

Postat: sön apr 19, 2009 4:00 pm
av Kalllle
Hej allihopa!

Efter ca 9 månaders smygläsning här utan att va medlem så reggade jag mig och tänkte slänga upp en tråd om min kärra som är en Mazda Rx7 -93!

Haft bilen i 2,5 år nu ungefär & den inhandlades med trasig motor & växellåda men va ett bra utgångsobjekt då ratten satt på rätt sida...

Sen har det hänt en hel del under årensgång med maskin...

I slutet av förra sommaren åkte jag 11,2 / 203 i slutblås & 1,5 i 60fot inte en helt optimal repa men med det tidkortet är det den dokumenterat snabbaste Rx7 FD:n med 13B motorn i sverige :)

Lite motorfakta..
13B Rew (Wankelmotor)
Block med elak portning nya lager 3mm Apex tätningar
Skalperade lågkompsrotorer
samt balansering utfört av Jörgen Blennow
Turbonetics T66 Singelturbo
850cc spridare på sekundären & 1680cc på primären
1 st Supra MK4 bränsle pump till primären & 1 st Walbropump till sekundären
Frontmatad GReddy IC
Tändförstärkare
FC-tändspole
Apexi Power FC
Greddy Boostcontroller m.m.
Greddy grenrör (duktigt ommoddat)
Greddy Type R dumpventil
HKS typ 50mm Wastegate
2 st högflödes bränslefilter från Turbocenter
2 st Bosch bränsletrycksregulatorer
4,25" Downpipe med 3,5" system längre bak


Slänger upp lite bilder under byggets gång här under...)

Bilen hämtas
Bild

Allting nere första vintern
Bild

Wankel motor invändigt
Bild

Racemotorn precis hemma
Bild

Postat: sön apr 19, 2009 4:26 pm
av Kalllle
Powerframen mellan bakdiff & växellåda sprack på 3 ställen efter alla hårda starter så Mattias som är en duktig svetsare förstärkte en ny sådan, nu sitter den stumtbultad i golvet hållt hitills:)

Bild

Bild


Finns massa mer material från skruvande men är ju inte aktuellt nu så slänger med lite andra bilder med...

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Status för bilen just nu är utan motor då den är nere hos Jörgen Blennow på Rotaryperformance för genomgång...

Så senast i garaget hände väl följande:)
Bild


Vill passa på att tacka alla som hjälpt & hjälper till med... Extra tack till Martin (gzon) Superior imports som är riktigt kunnig & ställer upp när det krisar!

Företagets sida är välvärt ett besök för dom som gillar japanska prestanda maskiner... www.superiorimports.se

Update kommer så fort det händer nåt nytt :)

Postat: sön apr 19, 2009 5:38 pm
av Daniel Bjälevik
tjena kalle!välkommen hit :) hinner du få ihop bilen till srm premiären?

Postat: sön apr 19, 2009 8:35 pm
av Rohden
Rx7or är en favorit :thumbright:

Postat: sön apr 19, 2009 9:17 pm
av Kalllle
Bjale

Tjenare..
Tror det blir tajt, kommer nog inte satsa lika hårt som förra året iaf så
men nångång ska man väl åka över & se hur man står sig i kursen :wink:


Rohden
Kul, gillar bilen på din avatar med! Börjar bli svagare & svagare för dom bilarna...)

Postat: ons apr 22, 2009 3:49 pm
av Daniel Bjälevik
låter bra det! lär synas där om inte annat :)


Mvh

Postat: fre apr 24, 2009 7:30 pm
av Kalllle
Liten update då...

Äger numera en till Rx7 i form av en FC -88 med diverse godis på :wink:

Lite bilder
Bild

Bild

Bild

Bild
Provade slicksen förut ikväll 8)

Bild
Sponsorn :hihi:

Lite godis som sitter på:
Motorn är från en nyare FD -92 med dubbelturbo, D2Coilovers, 2skivig tiltonkoppling, Bur, Sparcostolar, Snapoff-ratt m.m. :wink:

Började även riva lite av bakvagnen på den andra...
Bild

Bild
Han bara få ner lite på högersidan men alltid nåt...)

Bjale:

Ja det gör vi, ska bli kul att träffa alla nu snart igen när det börjar :thumbright:

Postat: lör apr 25, 2009 6:22 pm
av Daniel Bjälevik
fan vilken cool, det e inte den som var rödvit från k-holm förut? mins inte vad han heter?den satt det väl GT-r snurra i?
jo ska bli skoj o träffa alla efter vintern o se vad för nykomlingar det dykt upp :) alltid lika spännande

Postat: lör apr 25, 2009 10:14 pm
av Riskokaren
Som ett riskokar fan så kan jag inte annat än instämma i att det är ett läckert åk. 8) Wankel har alltid känts exotiskt, hur är dom att överladda? Hållbarhet osv?

Postat: sön apr 26, 2009 12:30 am
av mattias
Riktigt förförande japanska former på karossen och en missförstådd motor, det är ingen slump att det är lite sällsynt här på forumet.. :hihi:

Kul att du gjort en tråd, jag följer gärna efter lite uppdateringar på bygget. :thumbright:

Postat: sön apr 26, 2009 10:19 am
av Kalllle
Tack för kommentarerna...

Bjale...
Nope inte Johans bil det här är en annan :wink:

Riskokaren...
Funkar bra men dom är känsliga för spikningar, i den silvriga åker jag med lågkompsrotorer (7,5) som håller bra mycket bättre änn standard i 13B Rewmotorn (8,5) Tanken är att kunna försöka ladda 2 Bar denna säsong så :thumbright:

mattias...
Nej dom är inte jättevanliga=) Tack så mycket!

Postat: mån apr 27, 2009 4:48 pm
av Christian L
Riktigt fräna kärror! Är det compomotive hjul till slicksen? Går dessa att köpa fortfarande eller är det något som legat på hyllan?

Postat: mån apr 27, 2009 8:12 pm
av Kalllle
Tack...)

Nope inga compomotive men rätt lika, dom här heter English Racing nånting! Köpte dom av en kompis som i sin tur köpte en bil som hade stått väldigt länge med dom här hjulen på... Tyckte dom passade att ha slicksen på så :wink:

Postat: mån apr 27, 2009 9:34 pm
av Smurfen
ja du. Så vi kommer inte få besök i år i våran lilla stad??
Eller kommer du och soppar gatan i år oxå. Det blir ju en Nyköping Open även detta år.

Postat: tis apr 28, 2009 9:47 am
av AsLoT
Fina bilar det där... saknar min gamla ibland ;)


Gillar hur den sätter sig i starterna...

Hade du gjort något med väghållningen på den eller var den orginal förra året? Smiskade ju alla i starten vill jag minnas...

Bästa 60fot?