Hittade detta när jag satt och slösurfade på eBay: väldigt lång ebay-adress...
Tanken verkar vara att styra alla avgaser till ena ingången på turbon och således få bättre spool, vid ett visst insugstryck(i detta fall 4-5psi) början den öppna trotteln och öppnar sedan fullt.
Jag har haft liknande funderingar om att få snabbare spool med stor turbo. Med denna setup så blockeras ju ena ingången i en twin entry-turbo, vilket borde betyda att man måste använda en öppen kollektor.
Spontana tankar om denna idé:
+ Smidig, inte så mycket extra utrymme krävs
+ ~Enkel konstruktion, borde gå att bygga själv
- Flärpen kommer vara i vägen även vid fullt öppen, den behövs väl vara ganska tjock dessutom
- Öppen kollektor krävs, är detta ett minus i en sån här setup?
Så vad tror ni? Skulle en sån här sak vara en fördel även när man bygger ett riktigt, uträknat pulssplitat grenrör?
Skulle det vara ännu bättre att kunna styra alla avgaser till ena porten och sedan dela upp dom igen? Knepigare att få att funka och hålla tätt, iaf.
Quick Spool Flange, snabbare spool mha trottel
Quick Spool Flange, snabbare spool mha trottel
Arvid Bäcknert
Min lilla lekbil: www.rearengine.com --> Avyttras
If there was nothing wrong, there would be nothing right
Min lilla lekbil: www.rearengine.com --> Avyttras
If there was nothing wrong, there would be nothing right