Byggtips styvsonens BMW 3-serie E30
Byggtips styvsonens BMW 3-serie E30
Grunnar på att hjälpa grabben att få ihop nåt roligt turbobygge med betoning på enkelt, snabbt och skitbilligt...
Han har 2 st 320's och jag undrar om det inte vore enklast att börja leta efter en lite större rova typ 325 och sänka ner, lätt modif. motor med tex en hx40 och megasquirt eller vems...Eller kanske nöja sig med 2l sexan?
Ni som hållt på mycket med bmw, kom upp med ett recept som ger en skoj snurra för minmala pengar och jobb...inkl tips om koppling etc som kan behöva bytas?
Tack på förhand!
/Järnet
Han har 2 st 320's och jag undrar om det inte vore enklast att börja leta efter en lite större rova typ 325 och sänka ner, lätt modif. motor med tex en hx40 och megasquirt eller vems...Eller kanske nöja sig med 2l sexan?
Ni som hållt på mycket med bmw, kom upp med ett recept som ger en skoj snurra för minmala pengar och jobb...inkl tips om koppling etc som kan behöva bytas?
Tack på förhand!
/Järnet
I låg-budget anda, jag tycker nog att det är en bra början med 2 liter, den ger bra sug-effekt jämfört med det mesta från den tiden (140 hk). Laddar man 1+ kg i den blir den en riktigt potent däck-svarvare.
Jag menar, bygger man en hel anläggning runt den motorn kan man hinka ner en numera sällsynt 2.5+ liter senare. Samma yttermått så att säga.
Med lite koll på bränsle och tändning så håller den ihop. På bensin gärna svarvade kolvar. Gärna O-ringat block för topparna ryker fort om man släpper ut förbränningen i kylsystemet eller rent generellt ska man väl undvika att överhetta motorer med aluminium-toppar.
Koppling. Många kör med Sachs "...618" men den är väldigt överkurs då den trycker 1000 kg med prov-metoden vi använt här, Saab turbo-plattorna är inte i närheten. Är det någon som har några alternativ så säg till.. 228 mm och passande BMW.
Har man maskiner och kunnande är väl inget svårt att anpassa?
Styrsystem.. ja, det man lättast kan få hjälp med.
Spridare och turbo = berätta mer om effektmålet.
Jag menar, bygger man en hel anläggning runt den motorn kan man hinka ner en numera sällsynt 2.5+ liter senare. Samma yttermått så att säga.
Med lite koll på bränsle och tändning så håller den ihop. På bensin gärna svarvade kolvar. Gärna O-ringat block för topparna ryker fort om man släpper ut förbränningen i kylsystemet eller rent generellt ska man väl undvika att överhetta motorer med aluminium-toppar.
Koppling. Många kör med Sachs "...618" men den är väldigt överkurs då den trycker 1000 kg med prov-metoden vi använt här, Saab turbo-plattorna är inte i närheten. Är det någon som har några alternativ så säg till.. 228 mm och passande BMW.
Har man maskiner och kunnande är väl inget svårt att anpassa?
Styrsystem.. ja, det man lättast kan få hjälp med.
Spridare och turbo = berätta mer om effektmålet.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Ja, ca 300 pållar, mer behöver det inte vara från början iaf, bör bli tillräckligt skoj, så vi kanske satsar på 2l, jag får ta och snygga till en sån topp...
Kan väl lika köra den på e85 så behöver vi inte svarva bort så mycket kompa...bara fila upp ringgapen lite...Bättre körbarhet på köpet.
+för infon om topparna, får väl kika på att skära spår i blocket då, med piano eller koppartråd antar jag du menar Mattias?
Det är ett ekonomiprojekt så de prisvärda kopplingar man kan anpassa tar jag gärna tips om...
Har några megasquirts på hyllan så det är inget problem, bara hitta några riktigt prisvärda spridare...?
Effektmål...inte såå viktigt men bilen ska kännas hyfsat rapp så ca 300+->400hp? Kanske 300 som jag skrev inledningsvis, möjligtvis farligt med mer pga h2o bakom öronen på föraren om man så säger...
hx35 alt hx40 aggregat blir lämpligt skulle jag tro..?
Kan väl lika köra den på e85 så behöver vi inte svarva bort så mycket kompa...bara fila upp ringgapen lite...Bättre körbarhet på köpet.
+för infon om topparna, får väl kika på att skära spår i blocket då, med piano eller koppartråd antar jag du menar Mattias?
Det är ett ekonomiprojekt så de prisvärda kopplingar man kan anpassa tar jag gärna tips om...
Har några megasquirts på hyllan så det är inget problem, bara hitta några riktigt prisvärda spridare...?
Effektmål...inte såå viktigt men bilen ska kännas hyfsat rapp så ca 300+->400hp? Kanske 300 som jag skrev inledningsvis, möjligtvis farligt med mer pga h2o bakom öronen på föraren om man så säger...

hx35 alt hx40 aggregat blir lämpligt skulle jag tro..?
Helt rätt om etanolen tycker jag.
O-ringningen blir bra med piano-tråd. Eller rost-fri MIG-tråd. Vad du nu hittar. Ett par tiondelar uppstick.
Prisvärda spridare är nog Siemens/Deka 630 cc/min @ 3 bar. Blir svårt med mindre spridare på etanol för den tänkta effekten.
Kan lova att 400 hk är riktigt brutalt i en sån här lätt vagn. En HX40 är nästan att föredra då man absolut inte behöver mera botten i motorn för att få den lätt att köra.
O-ringningen blir bra med piano-tråd. Eller rost-fri MIG-tråd. Vad du nu hittar. Ett par tiondelar uppstick.
Prisvärda spridare är nog Siemens/Deka 630 cc/min @ 3 bar. Blir svårt med mindre spridare på etanol för den tänkta effekten.
Kan lova att 400 hk är riktigt brutalt i en sån här lätt vagn. En HX40 är nästan att föredra då man absolut inte behöver mera botten i motorn för att få den lätt att köra.

Senast redigerad av mattias den tor apr 30, 2009 8:57 am, redigerad totalt 1 gånger.
Det är inga problem med avgashus 14, och minsta kompressorn på 55-56 mm in (500 hk).
japp de gör de.. din motor heter också M20... m20b20=2,0L m20b25=2,5L samma motorfamilj men olika literJärnet skrev:http://www.klracing.se/?subpage=vara&vara=1146
passar ett sånt grenrör på 2l 6an med? (bmw n00b)
180zx..
joel lindell
joel lindell
Ett tips till dig, du måste byta stakarna i m20 till m50 stakar, finns två olika längder (vanos och ickevanos) 135/130mm
Stakarna i m20 kroknar (ibland) redan vid orginaleffekt. Vissa lyckas få det att hålla men det är inget man orkar chansa på? Du köper beg m50stakar för 100kr/st. Då kan du även byta kolvar så du får rätt komp sök på www.pure-pf.com/phpBB2 där finns MASSOR av budgetbyggen med bra tips och setuper.
Stakarna i m20 kroknar (ibland) redan vid orginaleffekt. Vissa lyckas få det att hålla men det är inget man orkar chansa på? Du köper beg m50stakar för 100kr/st. Då kan du även byta kolvar så du får rätt komp sök på www.pure-pf.com/phpBB2 där finns MASSOR av budgetbyggen med bra tips och setuper.
phonic: Du får gärna peka på riktigt bra information om att stakarna är svaga på M20, eller M10 och M30 för den delen. Bäst att säga att alla som plockar ur 100+ hk/cylinder gör det med stor risk?
Det är då första gången jag hör talas om det, och slänger man en enda blick på dom ser dom riktigt stadiga ut, jämför med Porsche eller för all del gamla hederliga M-stakar.
Nä, om det är problem så beror det på bristande kunskap hos den som skruvar, att bitarna inte spelar samman eller att det är katastrof med motorstyrningen.
Att man skulle vinna någon större säkerhets-marginal med stakar från M50 tycker jag känns väldigt långsökt. Kolvarna däremot ska man vara försiktig med om man kör på bensin. Klantar man sig med mappningen så skjuter man även de dyraste av kolvar..
Det är då första gången jag hör talas om det, och slänger man en enda blick på dom ser dom riktigt stadiga ut, jämför med Porsche eller för all del gamla hederliga M-stakar.
Nä, om det är problem så beror det på bristande kunskap hos den som skruvar, att bitarna inte spelar samman eller att det är katastrof med motorstyrningen.
Att man skulle vinna någon större säkerhets-marginal med stakar från M50 tycker jag känns väldigt långsökt. Kolvarna däremot ska man vara försiktig med om man kör på bensin. Klantar man sig med mappningen så skjuter man även de dyraste av kolvar..
-
- Forumsberoende
Om han ska köra med m20b20 motorn så får han köra med original stakarna eller köpa smidda då det inte finns några stakar ifrån m50 som är 130mm.
Och att dom inte skulle hålla tvekar jag på då alla 2,7liters byggen har m20b20 stakar (ifrån 320) förutom dom som kör med smidda då.
Det är kört 5-600 hk med dom stakarna utan problem.
Men klart ska du använda bilen som bruksbil så kanske man inte ska räkna med att dom håller flera tusen mil med 600hk.
Men med 3-400hk så håller dom nog en bra stund!
Och att dom inte skulle hålla tvekar jag på då alla 2,7liters byggen har m20b20 stakar (ifrån 320) förutom dom som kör med smidda då.
Det är kört 5-600 hk med dom stakarna utan problem.
Men klart ska du använda bilen som bruksbil så kanske man inte ska räkna med att dom håller flera tusen mil med 600hk.
Men med 3-400hk så håller dom nog en bra stund!

Jens Abrahamsson
0708323221
Min projekttråd: Volvo 242 VeemerTurbo
Min facebooksida: Jensas busbil
Instagram: Jensas_busbil
0708323221
Min projekttråd: Volvo 242 VeemerTurbo
Min facebooksida: Jensas busbil
Instagram: Jensas_busbil
- peppe
- Skärgårds-trimmare
- Kontakt:
Lugna sig nu. M2020 stakarna är ganska väl testade i 2.7 liters byggen där det varit mer åt budget hållet.phonic skrev:Ett tips till dig, du måste byta stakarna i m20 till m50 stakar, finns två olika längder (vanos och ickevanos) 135/130mm
500-600hk har ju folk kört nu i 3-4 år utan större problem, har du ens sett en M20B20 stake? Det är ju inte värsta V8:a klumpen men innan du her sönder den lär du ha gjort något fel känns det som?
Att dom skulle krokna på orginal effekt låter ju inte speciellt troligt, då M20B20in funnits i BMW's produktions bilar ett "tag" och dom rullar rätt många mil dom små rackarna.
Samma sak med M20B25 stakarna, går att mosta på fint om man bara har lite koll.
Men allt går ju att förstöra med skyhöga cylindertryck eller mekar error vid montering av maskinen.
Jag tycker dom ska sattsa på E85, go turbo, sprut och sedan köra. Om så önskas svarva kolvarna lite.
Det ska hålla för 3-400hk, men kanske inte i all evighet. Men innan dess lär grabben vilja ha mer pulver

Ge järnet järnet, kan bara bli kul. E30in är en jvligt rolig bil.
Mvh
Det var motsägelsefullt mot allt jag läst på PPF i diverse projekttrådar med krökta stakar. Men som du skriver så går det väl att förstöra det mesta. Då får jag helt enkelt prova vrida på kranen på min egna m20b25 innan man byter ut stakarna.peppe skrev: Lugna sig nu. M2020 stakarna är ganska väl testade i 2.7 liters byggen där det varit mer åt budget hållet.
500-600hk har ju folk kört nu i 3-4 år utan större problem, har du ens sett en M20B20 stake? Det är ju inte värsta V8:a klumpen men innan du her sönder den lär du ha gjort något fel känns det som?
Mvh

Peppe är moderator på nämnda forum, så nog lär han ha läst några trådar där precis som jag. Nä, stakarna är minsta problemet i en sån här maskin. Jag blev rent av förvånad att det togs upp!
- peppe
- Skärgårds-trimmare
- Kontakt:
phonic: Jag läser, men tar knappast in allt vad som skrivs. För det är mycket varierande 
Men jag har sett att det finns folk som krökt stakar. Men det går ju inte att dömma ut ett par stakar bara för att någon annan har kört dom krokiga?
Både B25 och B20 stakarna är ganska beprövade, och dom ska inte bli krokiga vid humana effekter med rätt tuning och utrustning.
En liten saab turbo och 2bars ladd och fyllemappad, ja då skickar du nog H-profilarna till kiropraktikern.
Mvh

Men jag har sett att det finns folk som krökt stakar. Men det går ju inte att dömma ut ett par stakar bara för att någon annan har kört dom krokiga?
Både B25 och B20 stakarna är ganska beprövade, och dom ska inte bli krokiga vid humana effekter med rätt tuning och utrustning.
En liten saab turbo och 2bars ladd och fyllemappad, ja då skickar du nog H-profilarna till kiropraktikern.
Mvh