
placering av wastegate
placering av wastegate
Hej.jag håller på att montera wastgate på mitt grenrör. Hur tycker ni jag skall göra? Skall jag montera wastegaten så nära turboflänsen som möjligt.


Senast redigerad av fiskman den tis aug 27, 2013 9:32 am, redigerad totalt 1 gånger.
Ja, så nära flänsen till turbon som är praktiskt och så korta rör därifrån upp till wastegaten som möjligt.
Snyggt grenrör förresten!
Vad är det byggt med för dimension på rören?
Snyggt grenrör förresten!

Vad är det byggt med för dimension på rören?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1052
- Blev medlem: mån maj 26, 2008 8:40 am
- Ort: Karlskrona
shysst lösning tycker jag!
bra om man har dåligt med plats!
Vad tror ni om grenrörs designen?

Vad tror ni om grenrörs designen?

Jens Abrahamsson
0708323221
Min projekttråd: Volvo 242 VeemerTurbo
Min facebooksida: Jensas busbil
Instagram: Jensas_busbil
0708323221
Min projekttråd: Volvo 242 VeemerTurbo
Min facebooksida: Jensas busbil
Instagram: Jensas_busbil
Det är byggt i 49 mm svartstål. Det är ganska trångt på m30b35 e34 på turbo sidan. Det blev som det blev och sedan ett nytt motorfäste på grund av grenröret utformning . Måste jag dra två rör till wastegaten. Det är en hks kopia 50 mm, Skall jag göra en liten "kolektor" inanna wastegaten eller kan jag dra ihop rören direkt. tips
Senast redigerad av fiskman den tis aug 27, 2013 9:35 am, redigerad totalt 1 gånger.
Dela ända fram till ventilen för bästa respons.
Det hade utan vidare gått att använda mindre rör för det är bara 39 mm avgasventil och därmed desto mindre ut ur toppen i avgaskanalen, titta bara på ett sugmotorgrenrör till en S38/M5. Det skulle gett bättre fart på avgas-pulserna, förutsatt att man inte har någon katastrof i kollektorn eller annan utformning.
Sen att det är uppdelat som det är med två 3-1 rör är inget problem på en sån här maskin . . Har man väldigt vassa kamaxlar kan man behöva fundera betydligt mer på typen av rör, avstämda längder och var man vill ha topp-effekt.
Kort sagt, jag tycker grenröret är väldigt bra för den här typen av motor.
Det hade utan vidare gått att använda mindre rör för det är bara 39 mm avgasventil och därmed desto mindre ut ur toppen i avgaskanalen, titta bara på ett sugmotorgrenrör till en S38/M5. Det skulle gett bättre fart på avgas-pulserna, förutsatt att man inte har någon katastrof i kollektorn eller annan utformning.
Sen att det är uppdelat som det är med två 3-1 rör är inget problem på en sån här maskin . . Har man väldigt vassa kamaxlar kan man behöva fundera betydligt mer på typen av rör, avstämda längder och var man vill ha topp-effekt.
Kort sagt, jag tycker grenröret är väldigt bra för den här typen av motor.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.