
kabelhärva från b234f i en volvo 145
Moderator: backeliten
kabelhärva från b234f i en volvo 145
Har satt i min 16 ventilare i volvo 145a. vad är det som behävs av elsystemet. är det bara boxarna och kabelstammarna som går dit? Behöver man ha med "felsökningsdosan" som sitter orginalt på 740 och sånna grejor runt om? Hoppas ni förstår vad jag menar 

Eller har jag fel igen?
Känns så jobbigt när jag har bilen ja tagit motorn står redo i garagetBlådåren skrev:Det är ett satans sprättande i elhärvan för att få ut det som hör till motorstyrningen!!.
Skulle rekommendera dej en tur till skroten och leta på en 240 88b eller nyare då hela härvan till motorstyrningen är helt separerad från övrig el på dessa!!.

Eller har jag fel igen?
- mulle meck
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 70
- Blev medlem: tor maj 21, 2009 9:25 pm
- Ort: GBG
Du sparar så mycket jobb och tid på att ta härvan i från en 240. För när jag gjorde en liknande opration (tog kabelhärvan ur en 940) så tog det drygt 10 timmar med allt sprätande klippande innan det va klart och tur som man hade så funkade det nästan med en gång
Men ett helvete va det att hitta vart alla kablar skulle gå och grejer så det är inte värt det tro mig skulle aldrig göra om det. 


Jag gasa och det höll
:D:D

hehe jaa okeej. då får ja fundera lite dåmulle meck skrev:Du sparar så mycket jobb och tid på att ta härvan i från en 240. För när jag gjorde en liknande opration (tog kabelhärvan ur en 940) så tog det drygt 10 timmar med allt sprätande klippande innan det va klart och tur som man hade så funkade det nästan med en gångMen ett helvete va det att hitta vart alla kablar skulle gå och grejer så det är inte värt det tro mig skulle aldrig göra om det.

Eller har jag fel igen?
- mulle meck
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 70
- Blev medlem: tor maj 21, 2009 9:25 pm
- Ort: GBG
Nej du måste också ha den kabelstamen som går imellan har jag för mig
för det va 10 sladdar eller något som gick till vardera databox. Tror att det är så att dom skall kunna prata med varandra angående tex spikningar så att dom kan fixa det med mer bränsle och lägre tändning.

Jag gasa och det höll
:D:D

Ja okej. tack så mycket:Dmulle meck skrev:Nej du måste också ha den kabelstamen som går imellan har jag för migför det va 10 sladdar eller något som gick till vardera databox. Tror att det är så att dom skall kunna prata med varandra angående tex spikningar så att dom kan fixa det med mer bränsle och lägre tändning.
Eller har jag fel igen?
Har funderat lite nu. tror de blir en tur till skrotenBlådåren skrev:Det är ett satans sprättande i elhärvan för att få ut det som hör till motorstyrningen!!.
Skulle rekommendera dej en tur till skroten och leta på en 240 88b eller nyare då hela härvan till motorstyrningen är helt separerad från övrig el på dessa!!.

Eller har jag fel igen?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 192
- Blev medlem: tor jun 08, 2006 1:59 pm
- Ort: Hedekas,centrala storskogen
Alla 240 från 88b och framåt har lh-2.4 ,du gör ett klokt val !!!.
Har liksom föregående inlägg "roat" mej med att sprätta ur styrsystemet ur en 940
, kan väl sammanfatta det med att "följa kabel" har fått en helt ny innebörd...
Att få ur det ur härvan var gjort på några timmar efter studium av elsheman, att få till en snygg härva tog lika lång tid...
Kommer aldrig göra om det !, speciellt inte då en 240 härva kan handlas på skroten för 3-400....(se till att plocka loss själv !!, det rätar ut många frågetecken senare!)
240-härvan är more or less "plug and play" !!!
Har liksom föregående inlägg "roat" mej med att sprätta ur styrsystemet ur en 940

Att få ur det ur härvan var gjort på några timmar efter studium av elsheman, att få till en snygg härva tog lika lång tid...
Kommer aldrig göra om det !, speciellt inte då en 240 härva kan handlas på skroten för 3-400....(se till att plocka loss själv !!, det rätar ut många frågetecken senare!)
240-härvan är more or less "plug and play" !!!
Bilar utan turbo SUGER !!
Hehe jaa okeejBlådåren skrev:Alla 240 från 88b och framåt har lh-2.4 ,du gör ett klokt val !!!.
Har liksom föregående inlägg "roat" mej med att sprätta ur styrsystemet ur en 940, kan väl sammanfatta det med att "följa kabel" har fått en helt ny innebörd...
Att få ur det ur härvan var gjort på några timmar efter studium av elsheman, att få till en snygg härva tog lika lång tid...
Kommer aldrig göra om det !, speciellt inte då en 240 härva kan handlas på skroten för 3-400....(se till att plocka loss själv !!, det rätar ut många frågetecken senare!)
240-härvan är more or less "plug and play" !!!

Eller har jag fel igen?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 192
- Blev medlem: tor jun 08, 2006 1:59 pm
- Ort: Hedekas,centrala storskogen
Nee, det finns inga extra kablar i härvan.
Den är helt fristående från övrig el
.
Det finns en anslutning vid batteriet 6mm röd kabel, sen fortsätter den runt motorn och "växer" allteftersom det blir mer i den.
Den är lite trickig att lirka loss vid insuget men den går att få loss utan klipp och sådana dumheter, den går in i bilen på torpedens högersida.
På insidan framför passagerarens fötter sitter båda boxarna och systemrelät, här finns också en jordanslutning samt ett 9-poligt kontaktstycke, i detta finns matning till pumpar, avgaslampan, och lite anslutningar till t-låset.
Tar kanske en halvtimme att lirka loss allt!.
Den är helt fristående från övrig el

Det finns en anslutning vid batteriet 6mm röd kabel, sen fortsätter den runt motorn och "växer" allteftersom det blir mer i den.
Den är lite trickig att lirka loss vid insuget men den går att få loss utan klipp och sådana dumheter, den går in i bilen på torpedens högersida.
På insidan framför passagerarens fötter sitter båda boxarna och systemrelät, här finns också en jordanslutning samt ett 9-poligt kontaktstycke, i detta finns matning till pumpar, avgaslampan, och lite anslutningar till t-låset.
Tar kanske en halvtimme att lirka loss allt!.
Bilar utan turbo SUGER !!
men vadå, behöver man inte fortsättningen på det 9 poliga kontaktstycket till pump och det??Blådåren skrev:Nee, det finns inga extra kablar i härvan.
Den är helt fristående från övrig el.
Det finns en anslutning vid batteriet 6mm röd kabel, sen fortsätter den runt motorn och "växer" allteftersom det blir mer i den.
Den är lite trickig att lirka loss vid insuget men den går att få loss utan klipp och sådana dumheter, den går in i bilen på torpedens högersida.
På insidan framför passagerarens fötter sitter båda boxarna och systemrelät, här finns också en jordanslutning samt ett 9-poligt kontaktstycke, i detta finns matning till pumpar, avgaslampan, och lite anslutningar till t-låset.
Tar kanske en halvtimme att lirka loss allt!.
Eller har jag fel igen?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 192
- Blev medlem: tor jun 08, 2006 1:59 pm
- Ort: Hedekas,centrala storskogen
Behöver och behöver...
Det är vid det kontaktstycket som det går vidare in i övriga elsystemet men det är ju bara sladdar typ
.
Eftersom det är ett ombygge så får du dra lite kabel iaf.
Ja just ja!! du får förlänga lmm-kabeln!, den sitter sas på "fel" sida i 240, du har ju lmm på hö sida på turbon, så är det ju det där med ev motstånd till spridarna, det saknas i 240härvan!!, men det beror på om du ska ha hög eller lågohms spridare.
Skämt åsido, i det kontaktstycket ansluts , bränslepump/ar, från t-lås ,tändning, både bruten och obruten, start, avgaslampa(populärt kallad lambdalampa),hastighetspuls, hmm var det nåt mer??.
Men visst kan du ta med en liten bit av "andra sidan kontaktstycket" men det blir bara till förarsidan av konsollen sen grenar den sej ordentligt.
Det är vid det kontaktstycket som det går vidare in i övriga elsystemet men det är ju bara sladdar typ

Eftersom det är ett ombygge så får du dra lite kabel iaf.
Ja just ja!! du får förlänga lmm-kabeln!, den sitter sas på "fel" sida i 240, du har ju lmm på hö sida på turbon, så är det ju det där med ev motstånd till spridarna, det saknas i 240härvan!!, men det beror på om du ska ha hög eller lågohms spridare.
Skämt åsido, i det kontaktstycket ansluts , bränslepump/ar, från t-lås ,tändning, både bruten och obruten, start, avgaslampa(populärt kallad lambdalampa),hastighetspuls, hmm var det nåt mer??.
Men visst kan du ta med en liten bit av "andra sidan kontaktstycket" men det blir bara till förarsidan av konsollen sen grenar den sej ordentligt.
Bilar utan turbo SUGER !!