Sida 1 av 2

kabelhärva från b234f i en volvo 145

Postat: lör maj 23, 2009 10:59 pm
av 16-v
Har satt i min 16 ventilare i volvo 145a. vad är det som behävs av elsystemet. är det bara boxarna och kabelstammarna som går dit? Behöver man ha med "felsökningsdosan" som sitter orginalt på 740 och sånna grejor runt om? Hoppas ni förstår vad jag menar :D

Postat: lör maj 23, 2009 11:59 pm
av Brandt
Enklast är om du har en härva från 240 88- med LH2.4, där sitter tänd och bränsle boxen på samma sida och är för sig. I 740 sitter det ihop med massa annat. Boxarna passar från 16v i 240 härvan.

Postat: sön maj 24, 2009 12:01 am
av Blådåren
Det är ett satans sprättande i elhärvan för att få ut det som hör till motorstyrningen!!.
Skulle rekommendera dej en tur till skroten och leta på en 240 88b eller nyare då hela härvan till motorstyrningen är helt separerad från övrig el på dessa!!.

Postat: sön maj 24, 2009 12:09 am
av 16-v
Blådåren skrev:Det är ett satans sprättande i elhärvan för att få ut det som hör till motorstyrningen!!.
Skulle rekommendera dej en tur till skroten och leta på en 240 88b eller nyare då hela härvan till motorstyrningen är helt separerad från övrig el på dessa!!.
Känns så jobbigt när jag har bilen ja tagit motorn står redo i garaget :D

Postat: sön maj 24, 2009 9:42 am
av mulle meck
Du sparar så mycket jobb och tid på att ta härvan i från en 240. För när jag gjorde en liknande opration (tog kabelhärvan ur en 940) så tog det drygt 10 timmar med allt sprätande klippande innan det va klart och tur som man hade så funkade det nästan med en gång :thumbright: Men ett helvete va det att hitta vart alla kablar skulle gå och grejer så det är inte värt det tro mig skulle aldrig göra om det. :doh:

Postat: sön maj 24, 2009 10:47 am
av 16-v
mulle meck skrev:Du sparar så mycket jobb och tid på att ta härvan i från en 240. För när jag gjorde en liknande opration (tog kabelhärvan ur en 940) så tog det drygt 10 timmar med allt sprätande klippande innan det va klart och tur som man hade så funkade det nästan med en gång :thumbright: Men ett helvete va det att hitta vart alla kablar skulle gå och grejer så det är inte värt det tro mig skulle aldrig göra om det. :doh:
hehe jaa okeej. då får ja fundera lite då :D

Postat: sön maj 24, 2009 5:01 pm
av 16-v
Behöver man ha de här kabelstycket och fortsättningen på de? eller räcker det med själva handskarna in i boxarna och alla kontacktstycken som går ut till motorn? Hoppas ni fattar

Bild

Postat: sön maj 24, 2009 7:23 pm
av mulle meck
Nej du måste också ha den kabelstamen som går imellan har jag för mig :roll: för det va 10 sladdar eller något som gick till vardera databox. Tror att det är så att dom skall kunna prata med varandra angående tex spikningar så att dom kan fixa det med mer bränsle och lägre tändning.

Postat: sön maj 24, 2009 7:36 pm
av 16-v
mulle meck skrev:Nej du måste också ha den kabelstamen som går imellan har jag för mig :roll: för det va 10 sladdar eller något som gick till vardera databox. Tror att det är så att dom skall kunna prata med varandra angående tex spikningar så att dom kan fixa det med mer bränsle och lägre tändning.
Ja okej. tack så mycket:D

Postat: mån maj 25, 2009 6:50 pm
av 16-v
Blådåren skrev:Det är ett satans sprättande i elhärvan för att få ut det som hör till motorstyrningen!!.
Skulle rekommendera dej en tur till skroten och leta på en 240 88b eller nyare då hela härvan till motorstyrningen är helt separerad från övrig el på dessa!!.
Har funderat lite nu. tror de blir en tur till skroten :D funkar det från vilken 240 som helst? Nyare än 88b alltså

Postat: mån maj 25, 2009 8:58 pm
av Blådåren
Alla 240 från 88b och framåt har lh-2.4 ,du gör ett klokt val !!!.
Har liksom föregående inlägg "roat" mej med att sprätta ur styrsystemet ur en 940 :doh: , kan väl sammanfatta det med att "följa kabel" har fått en helt ny innebörd...
Att få ur det ur härvan var gjort på några timmar efter studium av elsheman, att få till en snygg härva tog lika lång tid...
Kommer aldrig göra om det !, speciellt inte då en 240 härva kan handlas på skroten för 3-400....(se till att plocka loss själv !!, det rätar ut många frågetecken senare!)
240-härvan är more or less "plug and play" !!!

Postat: mån maj 25, 2009 9:59 pm
av 16-v
Blådåren skrev:Alla 240 från 88b och framåt har lh-2.4 ,du gör ett klokt val !!!.
Har liksom föregående inlägg "roat" mej med att sprätta ur styrsystemet ur en 940 :doh: , kan väl sammanfatta det med att "följa kabel" har fått en helt ny innebörd...
Att få ur det ur härvan var gjort på några timmar efter studium av elsheman, att få till en snygg härva tog lika lång tid...
Kommer aldrig göra om det !, speciellt inte då en 240 härva kan handlas på skroten för 3-400....(se till att plocka loss själv !!, det rätar ut många frågetecken senare!)
240-härvan är more or less "plug and play" !!!
Hehe jaa okeej :) inte så att man behöver stå å svära en regnig dag på skroten över hur jävla trångt och och hur mycket extra kablar det finns som egentligen inte har något med saken att göra?:D

Postat: ons maj 27, 2009 7:15 am
av Blådåren
Nee, det finns inga extra kablar i härvan.
Den är helt fristående från övrig el :) .
Det finns en anslutning vid batteriet 6mm röd kabel, sen fortsätter den runt motorn och "växer" allteftersom det blir mer i den.
Den är lite trickig att lirka loss vid insuget men den går att få loss utan klipp och sådana dumheter, den går in i bilen på torpedens högersida.
På insidan framför passagerarens fötter sitter båda boxarna och systemrelät, här finns också en jordanslutning samt ett 9-poligt kontaktstycke, i detta finns matning till pumpar, avgaslampan, och lite anslutningar till t-låset.
Tar kanske en halvtimme att lirka loss allt!.

Postat: tor maj 28, 2009 10:24 pm
av 16-v
Blådåren skrev:Nee, det finns inga extra kablar i härvan.
Den är helt fristående från övrig el :) .
Det finns en anslutning vid batteriet 6mm röd kabel, sen fortsätter den runt motorn och "växer" allteftersom det blir mer i den.
Den är lite trickig att lirka loss vid insuget men den går att få loss utan klipp och sådana dumheter, den går in i bilen på torpedens högersida.
På insidan framför passagerarens fötter sitter båda boxarna och systemrelät, här finns också en jordanslutning samt ett 9-poligt kontaktstycke, i detta finns matning till pumpar, avgaslampan, och lite anslutningar till t-låset.
Tar kanske en halvtimme att lirka loss allt!.
men vadå, behöver man inte fortsättningen på det 9 poliga kontaktstycket till pump och det??

Postat: lör maj 30, 2009 6:34 pm
av Blådåren
Behöver och behöver...
Det är vid det kontaktstycket som det går vidare in i övriga elsystemet men det är ju bara sladdar typ :hihi: .
Eftersom det är ett ombygge så får du dra lite kabel iaf.

Ja just ja!! du får förlänga lmm-kabeln!, den sitter sas på "fel" sida i 240, du har ju lmm på hö sida på turbon, så är det ju det där med ev motstånd till spridarna, det saknas i 240härvan!!, men det beror på om du ska ha hög eller lågohms spridare.

Skämt åsido, i det kontaktstycket ansluts , bränslepump/ar, från t-lås ,tändning, både bruten och obruten, start, avgaslampa(populärt kallad lambdalampa),hastighetspuls, hmm var det nåt mer??.

Men visst kan du ta med en liten bit av "andra sidan kontaktstycket" men det blir bara till förarsidan av konsollen sen grenar den sej ordentligt.