Sida 1 av 1
TH350 turboanpassad 800Nm i motorn.
Postat: sön maj 24, 2009 10:18 pm
av marmander
Tjena!
Nu har jag tröttat på manuella lådor som havererar, antingen säljer jag hela bilen som den är (min röda 164), eller så får det bli en preppad Th350.
Frågorna är egentligen många eftersom jag inte tidigare har någon erfarenhet av automatlådor.
Vad behövs det för prylar för att få ihop en låda som pallar 724Nm och 526hk på hjulen?
Vilka märken rekommenderas?
Vilka delar behöver man byta ut från en original th350?
Helmanuellt eller manuellt/automatiskt ventilhus?
Hur påkostad turbin behöver man, är det "billetprylar" som gäller? 10" har jag nog fattat att det borde bli, mer specifikt stall vet jag inte exakt.
Lådan skall kunna köras på gata och tåla hård gat- och bankörning, samt strippkörning.
Någon som vet av en låda som är lämplig får gärna höra av sig.
//SM
Postat: sön maj 24, 2009 10:40 pm
av fsl
Jag har en ganske standard TH400 på min motor ~850NM og den holder bra. 3000rpm stall converter med standard ventilhus. Funker knall
Gå for TH400 eller PG (2-trinns) avhengig av hvor tung bilen er. Mitt 1. gir er hvertfall bortkastet...
Postat: mån maj 25, 2009 7:45 am
av marmander
Ja, en 400 håller säkert fint, men man tappar ju också väldigt mycket effekt. ca 20hk/steg om jag fattat det rätt, samt att den väger 20kg mer...
Får den plats i kardantunneln utan allt för mycket modifiering?
Kollade lite i summitkatalogen, finns ju Ford c-4 lådor som ska klara av den effekten, såg smidig ut (lös sprängkåpa?) hur är dom jämfört med th350?
Postat: mån maj 25, 2009 8:40 am
av Jens Gustavsson
jag skulle också satsa på en th400 då den blir billigare att få att hålla.
en th 350 behöver många dyra ombygnader för att hålla för den effekten.
convetern bör va rätt hållbar också.
Postat: tis maj 26, 2009 12:16 am
av Nisse Hult
marmander:
Powerglide 18 hp
TH-350 36 hp
TH-400 44 hp
Chrysler A904 25 hp
Chrysler 727 45 hp
Ford C-4 28 hp
Ford C-6 58 hp
Ford FMX 25 hp
fsl:
Har du den hemska 507cui nedstoppad mellan tvåförtins ramtassar?
Är det inte lite trångt?
Vad har du för headers?
Behövde du förstora kardantunneln något för att få in en TH 400?
Vad har du för bakaxel?
Har du några bilder på bygget?
Jens Gustavsson:
Jag tror inte det kostar så mycket att få den att hålla.
En kompis kör 750 hp med gas och förstärkt strut
och det har inte varit någon dyr låda att bygga har han låtit meddela.
Själv släpper jag lös 450 hp på en original 1031/4,10-axel via en spragförstärkt låda.
Är man snäll vid grejorna så håller det bättre.
Postat: tis maj 26, 2009 7:50 am
av marmander
Tack Nisse,
En bekant har kört långt och länge med en nästan original th350 (shiftkit och någon extra lamell?), körde 5,81s 189km/h slutfart på 201m med den, visst vägen bilen inte lika mycket, men ändå...
Skulle din polare kunna komma med ett recept?
Har han fått riva ner lådan 100ggr, eller håller det verkligen?
Postat: tis maj 26, 2009 5:03 pm
av Jens Gustavsson
vi har testat många th350 lådor på turbobilar i sävar och det ända man får göra är att laga hela tiden
räkna med ca 20-30 tusen för en usa proffs byggd låda med converter om det ska hålla , tråkigt men sant
jag har också sett v8 med bra prestanda köra ganska enkla th350 lådor men av nån anledning värkar de inte hålla på turbo motorer?
kanse vi som gör nått fel?
Postat: tis maj 26, 2009 7:23 pm
av fsl
Nisse Hult skrev:fsl:
Har du den hemska 507cui nedstoppad mellan tvåförtins ramtassar?
Är det inte lite trångt?
Vad har du för headers?
Behövde du förstora kardantunneln något för att få in en TH 400?
Vad har du för bakaxel?
Har du några bilder på bygget?
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=31557
Ja mellom 240ens ramtassar, trångt nei

Postat: tis maj 26, 2009 9:36 pm
av Ante Karlsson
Postat: tis maj 26, 2009 10:47 pm
av marmander
Jag får nog ringa honom och kolla... 4500rpm stallspeed kanske är väl häftigt att åka med på gata?
Den drar ju drygt 2l/mil med manuell låda (90km/h), blir nog ingen semesterkörning med den lådan

Postat: ons maj 27, 2009 2:28 am
av Perkele70
ring CG-RACING! Christer Gustafsson i Nyland/Kramfors!Han kan Bygga vad du vill ha!

Postat: tor maj 28, 2009 12:03 pm
av Blom
Någon som vet VAD det är som går sönder VS effekt..
ALLT går ju inte sönder samtidigt..
Det jag menar är att man säkert kan bygga starka lådar med mkt orginal grejor bara man byter rätt prylar.
Jens:
När du säger att det kostar mellan 20-30 tusen kronor för att få det att hålla, vad är det i lådan som kostar??
Jag vill inte betala 25 tusen och veta att det funkar, när jag kanske skulle kunna betala 20 och det funkar lika bra...
jag säger inte att det inte kostar 20-30 tusen för att få det att funka, men jag skulle gärna vilja veta vad man får för pengarna....
för 500hk kanske det räcker att göra si och så
men för 600 måste man öven förstärka den och den...
missförstå mig rätt.
finns det någon här som skruvat mkt automatlåda som kan förklara vad som behövs för en viss effekt utan att försöka sälja på en massa grejor (som man kanske inte behöver)
säger inte att alla som bygger lådor gör det, man jag skulle ju intre bli förvånad om nån gjorde det...
Dessa:
http://transmission-specialties.com/cat ... p?cPath=29
har iaf listat upp vad som finns i lådorna

(vilketr inte alla gör)
Postat: fre maj 29, 2009 11:05 am
av Jens Gustavsson
Blom142 skrev:Jens:
När du säger att det kostar mellan 20-30 tusen kronor för att få det att hålla, vad är det i lådan som kostar??
Jag vill inte betala 25 tusen och veta att det funkar, när jag kanske skulle kunna betala 20 och det funkar lika bra...
jag säger inte att det inte kostar 20-30 tusen för att få det att funka, men jag skulle gärna vilja veta vad man får för pengarna....
för 500hk kanske det räcker att göra si och så
men för 600 måste man öven förstärka den och den...
missförstå mig rätt.
finns det någon här som skruvat mkt automatlåda som kan förklara vad som behövs för en viss effekt utan att försöka sälja på en massa grejor (som man kanske inte behöver)
säger inte att alla som bygger lådor gör det, man jag skulle ju intre bli förvånad om nån gjorde det...
Dessa:
http://transmission-specialties.com/cat ... p?cPath=29
har iaf listat upp vad som finns i lådorna

(vilketr inte alla gör)
jag är inte tilräckligt insatt för att svara på vad som byggs om i detalj då jag alldrig kört th350.
magnus söderlund kan det hyggligt bra men det som behövs för att få det ricktigt bra är många många års erfarenhet att bygga och tävla med th350 lådan och dess converter.