motorstyr som läser lamda och själv kompenserar

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

nimbus
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: tis maj 26, 2009 11:01 am

motorstyr som läser lamda och själv kompenserar

Inlägg av nimbus »

Jag har inte hållit på med motor styr ,därför har jag några frågor..

- Finns den nån styrning där man talar om lamdavärden vid olika varvtal
så att styrningen själv kan kompensera ?
Användarvisningsbild
Erikk
Forumsberoende
Inlägg: 563
Blev medlem: lör feb 05, 2005 3:46 pm
Ort: Västerås

Re: motorstyr som läser lamda och själv kompenserar

Inlägg av Erikk »

nimbus skrev:Jag har inte hållit på med motor styr ,därför har jag några frågor..

- Finns den nån styrning där man talar om lamdavärden vid olika varvtal
så att styrningen själv kan kompensera ?
Äkta VE-Baserade sprut gör ju ungefär så.

Då gör du en Lambda eller AFR mapp, där du ställer in vilket lambda du vill ha vid ett visst tryck / varv.

Sen har du en VE-Mapp där du ändrar tills verkliga lambdavärdet stämmer överens med vad du skrivit in i Lambda-mappen.
Kan ju även ställa in så den skalar(auto-korrigerar) bort några % soppa tills du är så nära Lambda-mappen som möjligt.

Sen när du vill ändra hur mycket soppa motorn ska få väljer du bara nytt lambdavärde i Lambda-mappen så behöver du inte röra vanliga VE-Mappen något mera förän du gör någon ändring på motorn som ändrar dess fyllnadsgrad, tex byter till betydligt större turbo, byter kamaxel, portar toppen osv.

Exempel på riktiga VE-Baserade sprut är Autronic och VEMS. Megasquirt har ju också en VE-Mapp, men är inte ett äkta VE-Baserat sprut, då värdena i dess mapp inte är/blir lika med fyllnadsgraden.
Erik Englund

Dahlbäck Racing
torpis
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: mån okt 06, 2008 4:05 pm

Re: motorstyr som läser lamda och själv kompenserar

Inlägg av torpis »

nimbus skrev:
- Finns den nån styrning där man talar om lamdavärden vid olika varvtal
så att styrningen själv kan kompensera ?
Det är den enkla biten att tala om vilket värde den skall sikta på :)

Det luriga är att det är du som mappar som måste tala om hur mycket sprutet skall kompensera i olika lägen för att nå rätt resultat. Du måste alltså själv programmera programmet som gör kompenseringen. om bilen siktar mot lambda 1 och sonden läser lambda 0.8 så skall den minsta soppan, men inte så mycket att den läser lambda 1.2 vid sonden...




enklare i vissa sprut och svårare i andra och på ingetvis självklart alls :p
/Henke
-=Performance by torpis=-
*S40 Upgrades* <--- delar till bla vitmotorer
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

i praktiken så mappar man in alla system manuellt mer eller mindre.

att tro att man kopplar in nåra kablar sen ut och gasa tills den går bra är en dröm :)

på dellast kan man köra automatisk fin lir med en lamda men man måste sjustera in mappen först ändå så den vet +-5% vad motorn ska ha.
nimbus
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: tis maj 26, 2009 11:01 am

Re: motorstyr som läser lamda och själv kompenserar

Inlägg av nimbus »

torpis skrev:
nimbus skrev:
- Finns den nån styrning där man talar om lamdavärden vid olika varvtal
så att styrningen själv kan kompensera ?
Det är den enkla biten att tala om vilket värde den skall sikta på :)

Det luriga är att det är du som mappar som måste tala om hur mycket sprutet skall kompensera i olika lägen för att nå rätt resultat. Du måste alltså själv programmera programmet som gör kompenseringen. om bilen siktar mot lambda 1 och sonden läser lambda 0.8 så skall den minsta soppan, men inte så mycket att den läser lambda 1.2 vid sonden...





enklare i vissa sprut och svårare i andra och på ingetvis självklart alls :p
Det låter som det finns ett matematiskt samband via volymer/gashastighet/avsånd osv..skulle inte detta kunna finnas i mjukvaran?
Man skulle svara på lite frågor ang motor data..
MRMRacing
För mycket laddtryck
Inlägg: 108
Blev medlem: ons okt 22, 2008 7:56 am
Ort: Stockholm

Inlägg av MRMRacing »

Autronic har haft detta i ca 10 år. Man talar om avstånd till sonden, om mappen är ny eller inte, hur noga man vill tuna den osv. Sen gäller det att systemet justerar snabbt men ändå tar hänsyn till anrikningar som inte skall vara med som accelration osv.

Sedan i praktiken går det inte att autotuna överallt pga av olika orsaker.

I korthet har här en lite förklaring, har gjort detta på engelska först men skall göra det på svenska snart.

Bild

Detta beskriver själva AF tabellen där du sätter upp önskade AF värden.

Jag går inte in på vad varje olika delområde gör här utan det kan ni läsa om i Sm4 manualen.

Startup zone och forbidden zone måste uppskattas.

Overrun deceleration zone kan delvis Autotunas men oftast behöver de lägsta KPA cellerna upsskattas från närliggande celler med högre KPA.

Full power zone justeras manuellt/automatisk från logg, dvs logga fullgas och efteråt be den justera på loggen.

Övriga områden (zones) kan delvis autotunas.

Spool up transient power zone och power transient zone delvis uppskadde/autotunade.

Ibland är de destatiska last områden som är besvärligast, ibland de dynamiska (transient) att få till.

Dangerous zones måste alltid hanteras som om de justeras för värsta senario.
Hemsida och Autronic forum http://www.mrm-racing.se
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1679
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Inlägg av Xuri »

Megasquirt kan du ställa in adaptiv lambda reglering, jag tror ju inte den funkar lika bra som tex nira eller autronic tex...men den finns där å de går att ställa,

jag säger som Jens gustavsson....man justerar in mappen så den ligger så nära lamda 1 man kan på låg/mellanlast... ju bättre grund ju bättre i de långa loppet... å de tar inte så lång tid att justera in den till lambda 0.96-1.04
Jens Hedlund.
Skriv svar