10.000kr på en B230E vad hade du gjort?

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Connsann
För mycket laddtryck
Kontakt:

10.000kr på en B230E vad hade du gjort?

Inlägg av Connsann »

Hej jag har länge läst om B230or som turbo motorer och varit väligt insatt i det men helt plötsligt så skaffade jag andra bilmärken och kunskapen sinade rejält. är nu innepå att bytta en frän sug motor och vill veta vad dom första 10.000kr ska gå till för delar.

Det som är gjort med 744an -88 (med B230E motorn original monterad) är:

Tändbox från prospark
531 Topp
VX3 kam
borttagen kisse.

mina tankar lutar åt att jag ska köpa ett skellet hjul och lämna in toppen för portning. hur långt räcker 10.000kr för portning?

eller ska jag tänka extraktor 2,5-3", skelletsväng hjul eventuellt balansering av botten och försöka få tag på en högre utväxling till 1031bakaxeln och lättning av bilen???

Har lite små skit liggandes i B230 väg några block toppar M,T-kam(omslipningsbar?), A-kam och V-kam mm plus R-sport turbo kits sats om jag skulle tröttna :P Så kan kanske skulle ta och prova att porta själv på 398 och 530 topparna?

Karaktären är helt skit samma, om den blir mycket svår körd är skit samma men bara så ni vet ska jag dra lite hästtransport också.
Effektmålet är dynamiskt tänkermer än vad jag har just nu :lol:
Användningsområdet är bruksbil och streetrace 201meter plus 401 meter (om någon börjar klanka på greppet så finns det där med 240 el 260/60 el. 50-14 (minns ej) gatdäck) och kanske noge tur på ringen sitter ändå ett väghållnings kitt på fanskapet.

Nu kan jag inte ha missat något va?? Kanske rent av skrivit för mycket skit:(

Men hur hade du viljat bygga på detta koncept?
Conny Ågren Göteborg
Audi A6 c5 2.4l quattro 5hp19.
Sprinter biltransport blir snart en bärgare
Kirre
HK Performance

Inlägg av Kirre »

skulle nog köpa ett extraktor från han på gotland för 1000kr, sedan porta och plana toppen, folkraceshop kam, då klara du dej under 10k
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
Användarvisningsbild
JE Jr
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av JE Jr »

Jag bytte precis till en KG Typ1-extraktor på min 230E, ingen skillnad. Jag har 2.5" simons, K-kam, lättat svänghjul, borttagen förvärmning/EGR och K&N insatsfilter.

Däremot är jag lite skeptisk till att både primär och sekundärrör är 44.5mm, känns mer logiskt att sekundärerna hade varit något större, eller?
Användarvisningsbild
Rasmus Annander
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Rasmus Annander »

SNÅLA inte in på kammen!!

bättre att lägga mer pengar på en vettig rå emnes kam..

där kan du hitta mycket effekt..

min förra semesterrace bil jag byggde så körde ja med b23e

portad o planad 405 topp.. 46*38 ventiler. vinkelfrästa säten. hårdare ventilfjädrar..
7kam.. toppdeckat block så kolvarna stack upp ca 0,35
lättade stakar 30gram styck. extraktor,, sklätthjul. justerbar styrtrycksventil.. portat insug.. portat gaspjäll.. renoverad.. sport filter..

den gick ruggigt bra för att vara kjet. spann duktigt även med 100kg barlast i baken...
den kostade mig ca 9000kr att bygga.. men då gjorde jag nästan allt själv med..

skippa volvos orginal kammar.. satsa på en riktig trim kam..
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400
Connsann
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Connsann »

Fler frågor angående svaren.

Hur måga mil klarar en ohärdad kam vid hårdkörning? 800-1000 mil?

K-jetet klarar inte av för vassa kammar var går gränsen?

många körde skelletsvänghjulet så jag beställer ett.

Till hur många hästar flödar igentligen standard 531 toppen? ca 190-200 hästar? 16V toppen flödar för 236 hk.

byta ut höfläkten mot el fläkt säg 2hk+ och lite rappare motor?

kan man ta och porta 531 toppens avgas sida nästan max innan man ger sig på insuget eller blir det en fruktansvärd obaland. minns att avgas sidan skulle flöda ca 30%mer än insug kan det stämma?

Igentligen så om man tänker på VOC bilarna så kör ju 240is helst med B230E och dom klämmer ut mellan 170-180 på veven med volvo original delar med balanserad botten och det första som bromsar för mer effekt är sprutet och sedan portarna i toppen??? men man ska ha i åtanke att det ligger mycke tuning bakom de också.

Finns det ingen kam motsvarande b20ins r-kam fast till B230?

men igentligen så en liten portning av toppen och skelletsvänghjulet samt ett MS redan vid detta stadiet låter inte det vettigt igentligen så slipper man oroasig om att sprutet inte räcker till i framtiden???
Conny Ågren Göteborg
Connsann
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Connsann »

oj dubbelpost blev det :(
Conny Ågren Göteborg
jol
Forumsberoende

Re: 10.000kr på en B230E vad hade du gjort?

Inlägg av jol »

Om du känner att ms "inte räcker till" kan du säkert sälja det senare utan större värdeminskning. Tycker priserna har legat stadigt i nåt år nu, både kit, färdigbyggda och begade boxar.

Är det lika lätt att få igen pengarna om man går upp i steg på kamaxeln?
Toppen den har du ju kvar så den kan du lägga pengar på direkt
Peter Strandberg
Alfa kombi
Connsann
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Connsann »

är ju inte fel tänkt av dig iallafall. kanske blir så då skellet sväng hjul och ms och om pengarna räcker till lite portning av toppen.

Kollat lite mer nu på bilen sitter 3" på den nu med dämpare från JT men känns som om tre tum är förstort räcker nog med 2,5 tummare.
Conny Ågren Göteborg
c_wester
För mycket laddtryck

Inlägg av c_wester »

En Stromberg Turbo anläggning vore säkert kanske 15ggr Snabbare och roligare och biligare att köra....
Connsann
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Connsann »

a det har jag ett liggandes men jag villinte ha noge turbo på nu. jag vill försöka klara mid lång långt som möjligt med sug trimmad motor och tilslut lättad kapad bil och högre utväxling i bakaxeln. byggas för 201m och 402meter tills jag inte kan gör något så kommer det i en potent turbo maskin i men det tar vi en annan gång i en annan avdelning.
Conny Ågren Göteborg
Perrry
För lite laddtryck

Inlägg av Perrry »

Kirre skrev:skulle nog köpa ett extraktor från han på gotland för 1000kr, sedan porta och plana toppen, folkraceshop kam, då klara du dej under 10k

Vem är han på gotland?:P
Användarvisningsbild
Krull
För mycket laddtryck

Inlägg av Krull »

Perrry skrev:Vem är han på gotland?:P
Micke Grön kallas han.
Johan Högström
Perrry
För lite laddtryck

Inlägg av Perrry »

okej, det lär väl vara hans hemsida? http://www.mickegron.se/
NikkO
Forumsberoende

Inlägg av NikkO »

ja
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
Användarvisningsbild
Krull
För mycket laddtryck

Inlägg av Krull »

Oj hade han skaffat en hemsida tom. Det var ju trevligt, hoppas att han har fått till passformen på 16v rören nu då.
Johan Högström
Skriv svar