Sida 1 av 3
Tompas Volvo Amazon -67a
Postat: ons jun 10, 2009 8:15 pm
av Tom_21
Postat: ons jun 10, 2009 9:40 pm
av nasx
Alltid kul med amazoner...
Min va också "fin" i plåten... Men började syna den i sömmarna och då va den visst inte så fin... Men nu är hon i vaggan o uppkapad i väntan på ny plåt som också är påväg dit... =)
Men håll det på lagom nivå så blir det nog kanon!

Postat: ons jun 10, 2009 9:52 pm
av Rydberg
kul att du kör med sug b20 också, börjar bli på tok för sällsynta. Vad har du tänkt för motorrecept mer ingående?
Postat: ons jun 10, 2009 9:58 pm
av Tom_21
Jo amazoner är coola

Jo det kan ju mycket väl vara så när man börjar riva lite i skiten att det vissar sig va mer rost än man tror men det återstår o se
Jo ska bli kul med b20

Ska köpa motorn av min kusin som han ska lyfta ur sin amazon, minns inte 100 va det va för delar men dubbla weber45or, tror det va en steg 2 topp men kan va 3a också, R-kam. Ska ta reda på mer info om den, men vet att den ska gå hyffsat bra

Postat: ons jun 10, 2009 10:12 pm
av David_B
Ganska likt mitt projekt för framtiden
B20 R-kam Trimmad topp och weber 45... En lagom kul bil å sprätta lite grus med

Postat: tor jun 11, 2009 10:19 am
av Rydberg
Rallykalle skrev:Ganska likt mitt projekt för framtiden
B20
R-kam Trimmad topp och
weber 45... En lagom kul bil å sprätta lite grus med

Den officiella sladda grus kombinationen

Postat: tor jun 11, 2009 10:58 am
av weber-power
därsom, ja de finns alltid plats för en till bil med dubbla webrar här

Postat: mån jun 15, 2009 8:41 pm
av Tom_21
Körde in amazonen i garaget idag o tog bort skärmarna för o kolla lite hur det ser ut o lite rost hittade man ju o även lite dåliga rostlagningar som skulle behövas fixas till.
Skärmarna bortskruvade
Man ska aldrig börja hacka med kniven
Framvagnsbalken såg inte så fin ut

Postat: tis jun 16, 2009 9:01 am
av Rydberg
Så du hittade ngt att göra sen

Postat: tis jun 16, 2009 10:08 am
av Glufsen
Kul med fler gammbilar från Nyköping

Men ett tips i all välmening när det gäller rostlagning; försök att INTE skruva isär bilen i molekyler! Ta ett rostlagnings "parti" i taget och gör det klart, sen skruva ihop allt och börja på nästa. Håller man bilen rullande då tappar man inte suget lika lätt, och tro mig, det är lätt hänt när det gäller rostlagning
Lycka till annars, vass webertjuga låter skoj!
Postat: sön jun 28, 2009 6:12 pm
av Tom_21
Dags för en liten update då.
Idag har jag börjat skruva ner framvagnen, till min förvåning släppte alla bultar o så utan några problem. Sen kom jag till bromsoket o tänkte testa om man kan få loss luftningsnippeln eftersom jag helst skulle vilja ta loss oket o allt o måla upp det och det är ju tråkigt om man inte kan lufta systemet sen. Men självklart gick ju nippeln av när man försökte lossa den

Någon som har några bra tips på hur man kan få loss den? Får beställa nya nipplar när jag ändå ska beställa nya bussningar till framvagnen o lite ny plåt o svetsa dit

[/URL]
Postat: fre jul 03, 2009 4:56 pm
av Amazon_Sleper
Brukar ta miggen ja å svetsa på dom så man får tag med en mutter tång eller polygrip, då får man både tag å så släpper dom av värmen från svetsen

Roligt med ett amazon projekt har själv en 67a i delar

Postat: tis jul 07, 2009 1:28 pm
av Tom_21
Sådär då har man rivit ner framvagnen, nu ska bara balken ner men det väntar jag med tills jag har fixat iordning den nya.
Tänkte höra va ni tycker om det är värt o kosta på lite extra o köpa polyurethane bussningar eller om man ska köpa nya gummibussningar? Bilen kommer väll bli lite av en lekbil på gata o grus.
Ska målas upp lite o så
Fick en fin balk av en jobbarkompis
Skruvat bort allt från balken o börjat skrapa bort all underredsmassa, ska ta ut den o blåsa av den med högtrycken också.

Postat: tis jul 07, 2009 1:52 pm
av Lappen
Allt beror väl på hur mycket du vill det skall spåra ur?
Att "bara" slänga i nya orginalbussningar är ett stort steg om de gamla var urkigt skrot.
Som Glufsen säger. Blir det stående för länge så riskerar det att bli stående till man antingen tröttnat eller man bytt och polerat varenda del och måste börja om med det som man gjorde först eftersom det börjat rosta igen.

Postat: ons jul 08, 2009 8:43 pm
av Tom_21
Idag har man blåst rent framvagnsbalken med högtryckstvätten och sedan slipat bort lite ytrost o skit. Måste säga att roterande stålborste till vinkelslipen va gryymt bra o köra bort rost o lös färg med
Redo för målning

Har lagt på ett lager hammarlack men behövs nog 2 till
