Tompas Volvo Amazon -67a

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Tom_21
För mycket laddtryck

Tompas Volvo Amazon -67a

Inlägg av Tom_21 »

Dags för ett till projekt o en ny tråd :thumbright:

Polaren hadde en amazon 67a som bara stod i en lada och skräpade, frågade va han ville ha för den o jag fick ta den för 3000kr. Sagt o gjort så körde vi hem den till mig.

Den är rollad mattsvart :lol: och är rätt fin i plåten faktiskt o det mesta är lagat. Finns ju o göra med det beror ju på hur fin man vill ha den också. Tanken just nu är att fixa iordning den i hyfsat skick och slänga ner en trimmad b20 med dubbla weber45or, extraktorgrenrör och 2-2,5" avgas, byta växelåda, sänka, nylonbussningar runt om mm. Får se hur mycket det blir. Man är ju rätt ny på bilar o trim så detta kan ju vara en bra bil o skruva lite med :thumbright: Tips och ideer är varmt välkommna :D

Nog med allt snack, här kommer några bilder på skönheten :lol:

Bild

Bild

Bild

Bild
Volvo 940 turbo 91a
Volvo Amazon -67a
nasx
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av nasx »

Alltid kul med amazoner...

Min va också "fin" i plåten... Men började syna den i sömmarna och då va den visst inte så fin... Men nu är hon i vaggan o uppkapad i väntan på ny plåt som också är påväg dit... =)

Men håll det på lagom nivå så blir det nog kanon! :lol:
Nicklas Fröberg
Rydberg
Forumsberoende

Inlägg av Rydberg »

kul att du kör med sug b20 också, börjar bli på tok för sällsynta. Vad har du tänkt för motorrecept mer ingående?
Håller med DruTTeN, Inget slår skön sången från Webrar!

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
Användarvisningsbild
Tom_21
För mycket laddtryck

Inlägg av Tom_21 »

Jo amazoner är coola 8) Jo det kan ju mycket väl vara så när man börjar riva lite i skiten att det vissar sig va mer rost än man tror men det återstår o se :P

Jo ska bli kul med b20 :thumbright: Ska köpa motorn av min kusin som han ska lyfta ur sin amazon, minns inte 100 va det va för delar men dubbla weber45or, tror det va en steg 2 topp men kan va 3a också, R-kam. Ska ta reda på mer info om den, men vet att den ska gå hyffsat bra :)
Volvo 940 turbo 91a
Volvo Amazon -67a
David_B
För mycket laddtryck

Inlägg av David_B »

Ganska likt mitt projekt för framtiden :thumbright:
B20 R-kam Trimmad topp och weber 45... En lagom kul bil å sprätta lite grus med :hihi:
David B
Rydberg
Forumsberoende

Inlägg av Rydberg »

Rallykalle skrev:Ganska likt mitt projekt för framtiden :thumbright:
B20 R-kam Trimmad topp och weber 45... En lagom kul bil å sprätta lite grus med :hihi:
Den officiella sladda grus kombinationen :thumbright: :eclipsee_steering:

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
Användarvisningsbild
weber-power
Forumsberoende

Inlägg av weber-power »

därsom, ja de finns alltid plats för en till bil med dubbla webrar här :P
team weber power
Användarvisningsbild
Tom_21
För mycket laddtryck

Inlägg av Tom_21 »

Körde in amazonen i garaget idag o tog bort skärmarna för o kolla lite hur det ser ut o lite rost hittade man ju o även lite dåliga rostlagningar som skulle behövas fixas till.

Skärmarna bortskruvade
Bild

Man ska aldrig börja hacka med kniven :lol:
Bild

Framvagnsbalken såg inte så fin ut :(
Bild
Volvo 940 turbo 91a
Volvo Amazon -67a
Rydberg
Forumsberoende

Inlägg av Rydberg »

Så du hittade ngt att göra sen :wink:

Användarvisningsbild
Glufsen
Forumsberoende

Inlägg av Glufsen »

Kul med fler gammbilar från Nyköping :) Men ett tips i all välmening när det gäller rostlagning; försök att INTE skruva isär bilen i molekyler! Ta ett rostlagnings "parti" i taget och gör det klart, sen skruva ihop allt och börja på nästa. Håller man bilen rullande då tappar man inte suget lika lätt, och tro mig, det är lätt hänt när det gäller rostlagning :roll:

Lycka till annars, vass webertjuga låter skoj!
Användarvisningsbild
Tom_21
För mycket laddtryck

Inlägg av Tom_21 »

Dags för en liten update då.

Idag har jag börjat skruva ner framvagnen, till min förvåning släppte alla bultar o så utan några problem. Sen kom jag till bromsoket o tänkte testa om man kan få loss luftningsnippeln eftersom jag helst skulle vilja ta loss oket o allt o måla upp det och det är ju tråkigt om man inte kan lufta systemet sen. Men självklart gick ju nippeln av när man försökte lossa den :( Någon som har några bra tips på hur man kan få loss den? Får beställa nya nipplar när jag ändå ska beställa nya bussningar till framvagnen o lite ny plåt o svetsa dit :D

Bild
Bild[/URL]
Volvo 940 turbo 91a
Volvo Amazon -67a
Användarvisningsbild
Amazon_Sleper
För mycket laddtryck

Inlägg av Amazon_Sleper »

Brukar ta miggen ja å svetsa på dom så man får tag med en mutter tång eller polygrip, då får man både tag å så släpper dom av värmen från svetsen :thumbright: Roligt med ett amazon projekt har själv en 67a i delar :doh:
Ja e int bitter!!
Användarvisningsbild
Tom_21
För mycket laddtryck

Inlägg av Tom_21 »

Sådär då har man rivit ner framvagnen, nu ska bara balken ner men det väntar jag med tills jag har fixat iordning den nya.

Tänkte höra va ni tycker om det är värt o kosta på lite extra o köpa polyurethane bussningar eller om man ska köpa nya gummibussningar? Bilen kommer väll bli lite av en lekbil på gata o grus.

Ska målas upp lite o så :wink:
Bild

Fick en fin balk av en jobbarkompis
Bild

Skruvat bort allt från balken o börjat skrapa bort all underredsmassa, ska ta ut den o blåsa av den med högtrycken också.
Bild
Volvo 940 turbo 91a
Volvo Amazon -67a
Användarvisningsbild
Lappen
För mycket laddtryck

Inlägg av Lappen »

Allt beror väl på hur mycket du vill det skall spåra ur? :wink:
Att "bara" slänga i nya orginalbussningar är ett stort steg om de gamla var urkigt skrot.
Som Glufsen säger. Blir det stående för länge så riskerar det att bli stående till man antingen tröttnat eller man bytt och polerat varenda del och måste börja om med det som man gjorde först eftersom det börjat rosta igen. :shock:
(//Lappen
-Daniel Sohlin-
Användarvisningsbild
Tom_21
För mycket laddtryck

Inlägg av Tom_21 »

Idag har man blåst rent framvagnsbalken med högtryckstvätten och sedan slipat bort lite ytrost o skit. Måste säga att roterande stålborste till vinkelslipen va gryymt bra o köra bort rost o lös färg med :D

Redo för målning
Bild
Har lagt på ett lager hammarlack men behövs nog 2 till :)
Bild
Volvo 940 turbo 91a
Volvo Amazon -67a
Skriv svar