Insprutning, Tändsystem och Elektronik
Moderator: backeliten
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313 Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad
Inlägg
av Klabbe Persson » tor jun 11, 2009 1:05 pm
Är de någon som har koll på om man kan vända rotationsriktningen på en generator? Funkar den som den ska ändå, bortsett från ev kylfläktar?
Sen har jag en generator från en Suzuki Swift tror jag de va, en denso iaf. Någon som har koll på om det är separat laddningsregulator till en sån? Är nämligen lite många anslutnings stift på den därför jag undra.
Ska ta kort på kontakten ïkväll så är de kanske nån snäll själ som vet hur de ska kopplas. De e skit när man inte har plockat av den själv.
Senast redigerad av
Klabbe Persson den tor jun 11, 2009 11:49 pm, redigerad totalt 1 gånger.
lodin61
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32 Blev medlem: lör nov 01, 2008 2:05 pm
Ort: Norrbyn
Inlägg
av lodin61 » tor jun 11, 2009 1:49 pm
Michael Lodin
Norrbyn
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313 Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad
Inlägg
av Klabbe Persson » tor jun 11, 2009 1:53 pm
Japp
Då vet jag hur jag ska koppla den iaf.
Någon som vet om man kan vända håll på den?
Krypto
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27 Blev medlem: lör nov 10, 2007 7:16 pm
Ort: Luleå
Inlägg
av Krypto » fre jun 12, 2009 7:41 am
Enklast att kolla det är väll att skruva fast den i skruvstädet ta ett batteri och koppla in den lite provisoriskt, ta borrmaskinen och en hylsa och prova
Jag
tror inte det har någon betydels vilken väg den snurrar
/Thomas
Volvo 740 16V GLT Turbo
Thomas Bergström
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113 Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping
Inlägg
av j björk » fre jun 12, 2009 8:09 am
Det spelar ingen roll för laddningens skull, men fläkten kanske inte fungerar så bra.
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313 Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad
Inlägg
av Klabbe Persson » fre jun 12, 2009 9:06 am
j björk skrev: Det spelar ingen roll för laddningens skull, men fläkten kanske inte fungerar så bra.
Misstänkte att de va så. Jo som sagt fläkten blåser inte så bra men de spelar mindre roll i mitt fall.
122 Sport
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 83 Blev medlem: lör aug 23, 2008 9:30 pm
Ort: Jämtland
Inlägg
av 122 Sport » lör jun 13, 2009 11:30 pm
Har du plats kan du ju sätta den "bakofram" då går ju fläkten åt rätt håll..Men hur det fungerar Aerodynamiskt med tanke på kylluften kan jag inte svara på...
Amazon Sport -63
Amazon TIC -65
The
Forumsberoende
Inlägg: 5100 Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:
Inlägg
av The » tis jun 16, 2009 3:28 am
då kommer den ju att försöka motverka fartvinden...
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194 Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund
Inlägg
av Stener » tis jun 16, 2009 6:08 pm
Det där beror ju helt på vilken fläkt man har. Finns fläktar med bladen riktade åt andra hållet än standard, dvs den ska köras "baklänges"
Chevelle SS -65
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1592 Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm
Inlägg
av loop » tis jun 16, 2009 8:48 pm
Är bladen överhuvudtaget vinklade? Jag har sett en del med blad som bara är raka och de virvlar ju runt luften likadant oavsett riktning.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5100 Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:
Inlägg
av The » tis jun 16, 2009 11:00 pm
de är väl "raka" men sitter inte vinkelrätt mot axeln så de kommer att pressa luften in mot centrum och genom generatorn med "rätt" rotationsriktning
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496 Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla
Inlägg
av dundersmurfen » sön aug 30, 2009 8:50 pm
nja, som en turbo så slungar dom luften utåt, blir ett sug i mitten