Mercury XR6 150hk: Vad kan ha orsakat raset?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
invader
För mycket laddtryck

Mercury XR6 150hk: Vad kan ha orsakat raset?

Inlägg av invader »

Skulle vilja ha lite åsikter om dessa kolvar.

Kolvarna kommer från en Mercury 2-takts 2,5L V6 150hk. Motorn hade precis innan raset fått nya lager, kolvringar och reedventiler, cylindrarna var honade. Motorn kördes på 98okt med 2% olja. BU8H stiften är placerade rakt ovanför kolvarna. I övrigt är motorn helt standard som den var när den köptes. Motorn fick bra med kylvatten.

Motorn varvade runt 6500 varv när den rasade med ett fint hål i blocket och lite skrot här och var i motorn som resultat. Det var de två mittre kolvarna som rasade.

Vad tror ni kan ha hänt om man ser till hur kolvarna ser ut?

Den ena kolven ser ut att ha fått en del spö på ovansidan utåt kanterna. Övre kolvringen sitter fast.

Den andra kolven ser aningen bättre ut upptill. Kolven ser ut att ha smält ner lite vid kanten och fått övre kolvringen att fastna.

Bild

Bild

/Henke
Volvo 142 -1971
Användarvisningsbild
blownharley
För mycket laddtryck

Inlägg av blownharley »

Ser ut att ha gått magert....
DrTurbo
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av DrTurbo »

Ser ut som den knackat ett par gånger ja.. Blivit för varmt eller så har soppan inte räckt till, som förvisso också leder till; för varmt :wink:
Allt kan laddas
Användarvisningsbild
invader
För mycket laddtryck

Inlägg av invader »

Det var den teorin som jag också har. Han som äger motorn tror att ett överfall till stakarna har släppt och orsakat haveriet. De tror att överfallt har lossnat på grund av att dem inte använde loctite på skruvarna till överfallen.

Jag ser inte att de skador som man ser på bilderna kan ha orsakats av ett lossnat överfall. Min teori är att den fått för lite soppa, gått varm på grund av det och sedan nypit. Kolven har fastnat och staken har slitit av kolven vid kolvbulten och sedan gått upp mellan cylindrarna. Sen kan kanske överfallet ha lossnat.

/H
Volvo 142 -1971
Skriv svar