MSD 8245 spole, funkar inte på tomgång och starta varm?

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Nisse977
För mycket laddtryck
Kontakt:

MSD 8245 spole, funkar inte på tomgång och starta varm?

Inlägg av Nisse977 »

Hej!

Har tagit upp detta problem på ett annat forum men jag tänkte kolla här också :)

Bild

Har en MSD 8245 spole med inbyggt tändsteg som jag försöker köra ihop med mitt gamla DTA E48 och fördelare. Från början fick jag inte ens någon gnista, men sen tipsades jag från flera håll om att sätta ett mostånd mellan 12v+ och signalkabeln till motorstyrningen som annars inte skulle ha någon spänning att bryta/signalera med. Då fick jag gnista och motorn startade :) Åkte sedan upp till PPF och fick den mappad, den funkade fint men tyvärr märkte jag/vi att skiten ibland ville dö på tomgång för att sedan vara mycket svårstartad om man inte väntade en stund. Den kan hoppa igång lite halvt och gå väldigt ojämt på ca 500rpm för att sedan dö igen. Om man rullar igång den så kan det funka bättre då varvet vid starten blir lite högre än med startmotorn.

Jag har tyvärr monterat spolen för nära turbon, så det hela kan självklart vara ett rent värmeproblem.... Jag testade dock att kyla ner spolen lite och testa att starta en varm motor men det funkade inte, kanske blev spolen inte tillräckligt kall rakt igenom, jag vet inte :(

Efter att ha tröttnat på MSD-spolen testade jag att montera originalspolen och vips var problemet borta! Bilen går att stänga av och starta lätt oavsett temp :roll: Tyvärr kan jag inte köra med originalspolen pga misständningar osv. (sköt topplockspackningen direkt när jag testade...)
Originalspolen vill ha 2ms Coil On Time för att funka bra, ställer jag in 3ms funkar det inte utan muppar sig ungefär som MSD-spolen gör när den är varm.

MSD-spolen ska dock ha 3-4ms för att funka så vad kan hända om man ställer ned den på 2ms? Kanske skulle det funka eller vad tror ni?

På denna film ser ni nog lite hur jag monterat spolen...

http://www.youtube.com/watch?v=RpHe3URsV1k

Eller dessa bilder.... :thumbdown:
Bild

Bild

Dessa spolar används ju på nån GM-bil och där monteras de på ventilkåpan... så lite värme bör den ju klara utan att balla ur?

Bild

Mvh Nisse
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banpreppad)
2,7L smidd turbomaskin SC6162 ar 0,63
606whp 809wNm
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Re: MSD 8245 spole, funkar inte på tomgång och starta varm?

Inlägg av mattias »

Nisse977 skrev:Efter att ha tröttnat på MSD-spolen testade jag att montera originalspolen och vips var problemet borta! Bilen går att stänga av och starta lätt oavsett temp :roll: Tyvärr kan jag inte köra med originalspolen pga misständningar osv. (sköt topplockspackningen direkt när jag testade...)
Jag skulle inte sätta likhetstecken mellan skjuten topplocks-packning och misständning. Jag antar att du strobade tändningen så den var rätt när du bytte mellan de två lösningarna?
Den ena kräver ju en inverterad signal (inställning i ditt DTA) och om man inte inser sambandet kommer man få en förskjuten tändpunkt som varierar med varv. Uppladdningstiden blir lite konstig men kan fungera med den där spolen..

Ny spole tror jag löser problemet hur som helst.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Nisse977
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Nisse977 »

Jo jag kör 2ms coil on time på originalspolen och 3ms för MSDn + att jag kryssar i "external coil amps" som vänder signalen för MSD-spolen.

Jag kan ha pajat spolen vid en första inkoppling också, för jag trixade fram och tillbaka rätt mycket med "external coil ams" och laddtiden innan jag förstod varför jag inte fick någon gnista...

Brukar det vara så att värmen pajar spolarna så de inte funkar bra på låga varvtal? Får beställa en ny fortare än kvickt och testa med.

Mvh
Nils Ljung
606whp 809wNm
Användarvisningsbild
backeliten
MS-Guru
Kontakt:

Inlägg av backeliten »

Hur stort motstånd satte du mellan 12v o signalkabeln?
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
Nisse977
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Nisse977 »

backeliten skrev:Hur stort motstånd satte du mellan 12v o signalkabeln?
Först en 3,3 kOhm och sen testade jag 1,2 kOhm vilket fungerade lika bra/dåligt.

Har nu beställt en spole till att testa med. Funkar det inte då vettefan vad det är frågan om? Man tycker ju att det ska funka på varv under 1000rpm om det funkar kalasfint på högre varv än 1000rpm.

:doh: :shock: :(
Nils Ljung
606whp 809wNm
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende

Inlägg av dundersmurfen »

du kör den alltså via pullup? jag är lite skeptisk faktiskt...

den ska ha max 5ms dwell, kan funka lite kass med 2ms faktiskt.

jordkabeln som sitter längst ut på änden är returen från tändstiften, denna är ganska störig dra den långt ifrån allt, gärna med en skärmad kabel, jordas i toppen nära tändstift.
Nisse977
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Nisse977 »

Det känns som jag testat det mest nu, men det du pratar om har jag inte testat. Jag har gjordat med en fet kabel i motorblocket, sen dragit den kabeln bland de andra på torpedväggen tillbaka till tändspolen som sitter bakom höger strålkastare.

Ska testa med en kort kabel rakt till ventilkåpan istället och se om det hjälper..

En sak som dock hjälper en del var att ändra starttändningen från de förinställda 6 graderna, till 12 eller 18 grader istället. Men nu sist när jag skulle ha igång bilen var den helt stendöd, den går fint på startmotorn men tänder inte nånting alls....?

Det är fortfarande väldigt konstigt att det går utan problem med original tändspole. Inga startproblem eller annat, inte ens med de förintsällda 6graderna på tändningen vid start.
Nils Ljung
606whp 809wNm
Lunkan
För mycket laddtryck

Inlägg av Lunkan »

Fått till det?

Är inte denna tändspole till för att dra 1st tändstift och dessutom skicka multispark på låga varv (tror det brukar vara under 3000rpm på msd prylar).

Hur blir det om man kör 1st tändspole på 6stift (fördelare) med ett maxvarv på 6000-7000 = 1st tändstift tänder 3500gånger/minut vid 7000rpm och i din setup har du 6x3500=21000 gnistor/min vid 7000rpm, hinner spolen med? (var ju inte riktigt det som var problemet men men).

Dessutom ska man inte ha någon filterkondensator någonstans inkopplad till denna spole (har för mig att jag läst det i något inkopplingsexempen någonstans jag inte hittar just nu).

mvh Jonas
Nisse977
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Nisse977 »

Jag är och arbetar i Norge nu så jag har inte pillat med bilen så mycket sista halvåret :D

Jag tror det löste sig med en ny jordkabel som inte går jämte de stora kablarna till startmotorn och generator...

Det du nämner med eventuella strul vid höga varv osv är inte något problem. Det enda som strulat för mig är när man ska starta den, inget annat.

:)
Nils Ljung
606whp 809wNm
Skriv svar