Övertryckt 5.7L HEMI, men vilken turbo?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Chrysler_Matte
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: tis okt 02, 2007 9:08 pm
Ort: Västerås

Övertryckt 5.7L HEMI, men vilken turbo?

Inlägg av Chrysler_Matte »

Håller på med en 64 Valiant HT som byggs om ganska så rejält i skrivande stund.
Har skaffat en 5.7L Hemi från en 2008års Charger som gått som testbil i USA ett några få mil innan motorn skeppades över till Sverige förra året på en Dodge Ram's flak. Lådan är en Tremec T56, 6petad från en Camaro 96, ny koppling från SPEC Steg 2 samt QuickTime's SFI godkända sprängkåpa. (Saknar bara styrsystem samt svänghjul och mini-starter, men det löser sig).
Tänkte köra med MS2 V3 som styrystem.

Och nu till saken, den här Hemin är helt orginal:
-5.7L / 345 cu.i, 90grader, OHV, Rull-hydrauliska lyftare med "roller followers"
*Borr x Slag: 99.5 x 90.9 (mm)
*Max effekt:ca 345hk vid 5400rpm
*Max vrid: ca 508m vid 4200rpm
*Max varv: 5800rpm
*9.6:1 i komp
*16 tändstift med 8 separata spolar, coil on plug
(Vet dock inga flödes siffror, men som ett tum mått ska dem här topparna flöda bättre än vad eftermarknaden har att erbjuda Chrysler SB motorerna)

På den här tänkte jag köra singel turbo, som jag förstått att det är enklast att få fart på samt bygga. Tänkte då försöka få turbon nånstans i aktern på bilen, om det går att lösa på något bra vis. Intercooler har jag en redan som egentligen är modell anpassad till Volvo 740, i alu. och ca 3" tjock, men den tycks passa fint när jag smidigt klart rambenen på bilen.

Vad bör jag använda för turbo enligt Ni turbo kunniga?
Blir det bra med en HX55-60? Eller blir det för litet?
//Mathias

-64 Valiant 5.7L HEMI R/T
Användarvisningsbild
Chrysler_Matte
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: tis okt 02, 2007 9:08 pm
Ort: Västerås

Inlägg av Chrysler_Matte »

Hittade lite mer info här om motorn, om det kan vara bra för Er att veta..

Lite om flödet:
"The 2 inch ports flow 270 cfm at .600 inches of lift, with peak flow at .375 inches. At .250, the stock head also had excellent flow. The exhaust port hits 161 cfm at .600 lift, with a 1.55 inch valve. Both have unusually good velocity and distribution throughout their range - even compared with a Chevy LS6 engine. The engine apparently takes well to simple porting."

*Förbränninsrum: 84,9cc
*Insugsventil diameter: 50,8mm
*Avgasventil diameter: 39.4mm
//Mathias

-64 Valiant 5.7L HEMI R/T
Användarvisningsbild
Thunderbolt
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: tor maj 17, 2007 11:07 am
Ort: Klippan

Inlägg av Thunderbolt »

Prova sök lite har på forumet, finns en del olika trådar om vad som är en lämplig turbostorlek till en 5.7 liters motor.
Finns det inga amerikanska forum som du kan leta runt i?
Jag funderar själv på ett turbobygge i min GTO med LS2-motor (6 liter) och så klart singel turbo, det är mycket fränare på en V8:a!
Pontiac Firebird Trans Am -74
Pontiac GTO -05
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Hx 60 kanske kunde vara något, men antagligen gärna något större.
Har dock ingen erfarenhet av turbo på dylika maskiner :(
Hur ska bilen användas?
Användarvisningsbild
Thunderbolt
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: tor maj 17, 2007 11:07 am
Ort: Klippan

Inlägg av Thunderbolt »

Varför är det så att amerikanarna själva ofta kör med mycket mindre turbos än var rekommenderas här på sävar? Tex läste jag om någon som hade en bakmonterad Hx40 på sin LS2 (6 liter)!!! :shock:
Ett extremt exempel kanske, men i allmänhet verkar de kör mindre turbos.
Ingen expert, men har ändå snappat upp en del genom att hänga här. :wink:
Pontiac Firebird Trans Am -74
Pontiac GTO -05
Skriv svar